• mammman

vad skriver man i ansökan??

ska söka jobb i dag...har gjort de förut men de går så segt...vad ska jag skriva nåra tips???
    tacksamm för svar...

• Svar på tråden vad skriver man i ansökan??
  • Pemman

Skriv om vem du är, varför du säker jobbet, vilka kvaliteer som du har som du tror kan göra att du passar/typ vad du tror att du kan bidra med.

Min erfarenhet är att ansökningsbrev ska vara ganska korta, typ 2/3 sida.

Lycka till!

• mammman

2-3 sidor kommer aldrig gå skriva så mycke har ingen nått bra exsämpel på en bra ansöka så man kan se hur de kan se ut????

• mammman

2-3 sidor kommer aldrig gå skriva så mycke har ingen nått bra exsämpel på en bra ansöka så man kan se hur de kan se ut????

• Sigrid

Mitt tips:

PERSONLIGT BREV (max en A4):

* Börja ansökan med att tala om vilken tjänst du söker.

* Tala sedan om vad du kan och se till att det är relevant för den tjänst du söker (övriga meriter är inte så intressanta, de kan du ta upp i meritförteckningen/cv). Avsluta med några positiva sidor av dig själv.

* Tala om vem du är privat (en, två meningar max).

* Avsluta med att tala om varför du vill ha just den här tjänsten och varför du tror att du skulle passa bra till tjänsten.

MERITFÖRTECKNING/CV
    Där tar man upp vilka utbildningar man har, vilka arbeten man haft och eventuella saker som man vill framhäva.

Lycka till.

• mammman

ja jag har ingen cv eller meritförtäknig...är 18... har ingen utbildnig..

• Sigrid

Strunta då i cv och koncentrera dig på att få ihop ett bra personligt brev.

Kram Sigrid

• SadieWantsASon

mammman: 2/3 sida är inte samma sak som 2-3 sidor..

• Jennaz

Antar att Pemman menar 2/3 delar, alltså 67% av en sida...

Jag säger nästan gärna kortare... Om jag skulle vara den som ska anställa vill jag inte sitta å läsa massa ointressant tjafs (beror ju naturligtvis på vilet jobb man söker) Utan få en kortfattad presentation om kunskap och hur personen är som söker...

• mammman

okej tack för all hjälp hoppas bara man få nåt jobb nån gong nu...

• Lilla Prussiluskan

Hej!
    Gå in på www.ams.se och kolla under Jobbsökaren! Där kan du få massa bra tips på hur man söker arbete.

• Pemman

Jeol, tack, jag menade alltså två tredjedelar sida. I detta inkluderar jag även texten med adress etc. så det blir väl ännu mindre totalt.

Jag tycker absolut att kortfattad text som inte är alltför personlig passar bäst.

Svar på tråden vad skriver man i ansökan??