• Skogsstjärnan

Sömntabletter och graviditet???

Hej!
    Hoppas någon kan svara fort! Är det någon som vet om det funkar att ta sömntabletter i samband med graviditet? Vet inte ännu om jag är gravid, men vill inte riskera något heller. Tyvärr är jag nog antagligen utbränd och har väldigt svårt att varva ner och sova. Hjärtklappningar, smärta över bröstet, ont i magen, kaos i huvudet osv. Får otroliga panikkänslor då jag inte kan sova och vet faktiskt inte om jag klarar en natt till... sant! Jag vet att det hjälper med sömntabletter (5mg) och det är så skööööönt! Mina sömnsvårigheter har varit i perioder, men nu tenderar det att bli värre (p.g.a. psykiskt tungt jobb) och dessutom har vi börjat med bebisverkstad nu...

Snälla svara!!! Någon!!!!

• Svar på tråden Sömntabletter och graviditet???
  • Malmos

Ring jour-läkare och fråga!
    Min syster blev rekommenderad att INTE äta något sånt - det överfördes rakt till bebisen. Naturläkemedel blev hon rekommenderad - men även dessa måste innehållsfört. läsas noggrant innan något sväljs!!

LYCKA till :)

• Isha

det beror ju på vad det e för sömntabletter....? kolla fass? eller ring läkemedelsupplysning?

• loveheart2

Jag känner med dig....förök att bara ta det lugnt...mycket lätt att säga men jag vet...jag lovar.....ring om tabletterna ta ingenting förrän du vet..kram o lycka till

• Anonym

Ringde igår om stilnoct...och dom var inte okej, och inte naturläkemedel heller tydligen. Hoppas det ordnar sig för dig, vet hur det kan kännas.

• maey

Lergigan är säkert under graviditet, och används ibland för sömnproblem. Det är ju ingen "riktig" sömntablett, men kanske kan hjälpa dig. Jag fick det mot illamående, och stensomnar på kvällen...

• Skogsstjärnan

Hej alla ni som skrev svar!! Ni var så snälla men jag var för trött att skriva svar då. Idag känns det bättre och jag sov faktiskt riktigt bra igår natt. Skall vila mig i helgen! Och tack igen

• Anonym

Hej
    Du kan ta propavan, de har jag fått på mvc.
    Det ämnet överförs inte till barnet.

• karin2

Man kan ta enstaka Imovane under graviditeten (dock inte varje natt!). Jag tycker att de göra nytta på nattduksbordet dvs jag vet att jag kan ta en tablett om jag inte får en blund i ögonen. Hittills har jag tagit 2 st under min graviditet (är i vecka 26). F ö har jag mycket stor respekt för läkemedelsanvändning under graviditet. Har observerat att många här på FL ylar över att en del kvinnor tar ett glas vin då och då under graviditeten, men ingen skriver något om läkemedel... Får rysningar när jag tänker på Neurosedynkatastrofen, vem vet om det händer igen.

Svar på tråden Sömntabletter och graviditet???