• Lilla V

Ammar men fått mens efter 10 veckor?

Jag har alltid trott att amning gör att man inte får ägglossning och därmed inte mens. Det sägs ju att det är lika säkert som minipiller.
    Men är det så att detta inte alltid stämmer och isåfall varför? Nu 10 v efter förlossningen har jag fått blodiga flytningar. Kan det va avslag som kommer nu igen? Eller är det mens??

• Svar på tråden Ammar men fått mens efter 10 veckor?
  • MARIA99

Kan lika väl va mens! Min kom tillbaka efter 8 resp 12 veckor efter alla mina 3 barn & jag helammade alla.

• MaijaO

Att anming ger ett säkert skydd är en gammal myt som inte stämmer. Det är helt möjligt att få tillbaka mens och ägglossning trots helamning. Själv har jag fått tillbaka mensen efter 1 respektive 2 månader efter förlossning.

• Nyfiken gul

Mens kommer när kroppen är redo för det - amning eller inte.

Amning stoppar inte en pågående ägglossning - MEn kan göra den svårare eller försena den alternativt göra en befruktning besvärligare...

Enligt uppslagsboken är kroppen återställd ca 10-14 veckor efter en förlossning och då brukar också den första mensen dyka upp.

• annasbäbis

fick också min efter 10 veckor....

• mallis80

Fick också tillbaka min mens jättetidigt trots helamning, var så nära på att avslaget slutat att tom barnmorskan var osäker på om det var lite avslag eller mens som kommit tillbaka, nu är lillkillen 4 månader och jag har haft mens 3 ggr!

• Lilla V

Men gud va stört! Alltså varför har folk alltid sagt, och även att det ofta står att läsa, att amningshormonerna hindrar ägglossningshormonerna! Om det inte stämmer ett dugg. Suck!

• Teskedsmamman

Jösses, var glad att du inte har blivit gravid då med andra ord!

Informerar inte BB vid hemgång att amning INTE skyddar mot graviditet? Det gör de i Halmstad ialla fall....

Om man ammar med max 3 timmars intervall, inte har fått tillbaka sin mens och barnet inte är äldre än 6 mån så kan det ge ett skydd upp till 98% men sannolikheten är liten.

Det är säkert din mens som har kommit, efter mina två första barn kom den tillbaka 10 veckor efter förlossningen, sista barnet tog det 12 veckor...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Lilla V

Alltså...det var bara tio veckor sen jag födde som sagt så nåt sex har det inte blivit läge för än. Jag förstår att amningen inte är något SKYDD, eller 100% säkert...och jag skulle imnte använda det som prev-metod utan att kolla upp saken närmare, men det är väl ändå allmänt känt att amningshormonerna hindrar ägglossningen? Det måste ju vara undantagsfall att man får mens tidigare?

Teskedsmamman skrev 2008-02-23 15:26:09 följande:
    Jösses, var glad att du inte har blivit gravid då med andra ord!Informerar inte BB vid hemgång att amning INTE skyddar mot graviditet? Det gör de i Halmstad ialla fall....Om man ammar med max 3 timmars intervall, inte har fått tillbaka sin mens och barnet inte är äldre än 6 mån så kan det ge ett skydd upp till 98% men sannolikheten är liten.Det är säkert din mens som har kommit, efter mina två första barn kom den tillbaka 10 veckor efter förlossningen, sista barnet tog det 12 veckor...
  • Nyfiken gul
    Lilla V skrev 2008-02-23 18:07:17 följande:
    Alltså...det var bara tio veckor sen jag födde som sagt så nåt sex har det inte blivit läge för än. Jag förstår att amningen inte är något SKYDD, eller 100% säkert...och jag skulle imnte använda det som prev-metod utan att kolla upp saken närmare, men det är väl ändå allmänt känt att amningshormonerna hindrar ägglossningen? Det måste ju vara undantagsfall att man får mens tidigare?
    Det är snarare så att folk felaktigt tror att amning förhindrar ägglossning....

Som jag skrev högre upp.. Amning hindrar inte en redan pågående ägglossning - MEN kan göra att ägget får svårare att lossna alternativt göra en befruktning svårare - Men fortfarande är det en pågående ägglossnign och du kan bli gravid...

Det är helt enkelt ett missförstånd i folkmun som gör att alla tror att man inte har ägglossning när man ammar.. O framförallt när man själv inte får någon information från tex bb eller barnmorska.

O det som folk oftast tar fasta på är att det är fullt normalt att inte mensen kommer tillbaka på ca 1 år efter en förlossning och därmed tror man också att man inte heller har någon ägglossning under den tiden = fritt fram att sexa järnet...  vilket senare blir en chock när dom plötsligt får veta att dom är gravida och redan är i 4:e månaden...

Ägglossningstester och grav.tester i all ära men jag önskar en mer och vidare information om hur kroppen fungerar efter man fött sitt barn - för trots att det står innantill i alla vänta.-barn-böcker så är det oerhört få som faktiskt har läst informationen...
  • emmelina

Fick mensen efter 11 veckor trots helamning med 3 timmars-intervall på dagtid. På natten går det dock mellan 8-10 tim innan han äter.

♥ The greatest thing you´ll ever learn, is just to love and be loved in return ♥
  • maij

fick tillbaka mensen efter 6 veckor, trots helamning! fruktansvärt irriterande..

• SoFo89
    Teskedsmamman skrev 2008-02-23 15:26:09 följande:
    Jösses, var glad att du inte har blivit gravid då med andra ord!Informerar inte BB vid hemgång att amning INTE skyddar mot graviditet? Det gör de i Halmstad ialla fall....Om man ammar med max 3 timmars intervall, inte har fått tillbaka sin mens och barnet inte är äldre än 6 mån så kan det ge ett skydd upp till 98% men sannolikheten är liten.Det är säkert din mens som har kommit, efter mina två första barn kom den tillbaka 10 veckor efter förlossningen, sista barnet tog det 12 veckor...
    Till mig sa dom att amning skyddar mot graviditet. Även om JAG visste att det inte stämde så undrar jag hur många andra dmlyckats lura egentligen..

Jag fick precis tillbaks min mens jag också efter ca 14veckor trots helamning.
    ღSigne 071027ღ fiosan.blogg.se
Svar på tråden Ammar men fått mens efter 10 veckor?