• Joico

Kvällsmat vs. middag. Vad är vad?

Jag har märkt att de finns folk som skiljer på kvällsmat och middag. För mig det två ord med samma betydelse - det sista riktiga målet man äter för dagen.

Ni som skiljer på detta. Vad är vad och varför äter man bådeoch?

• Svar på tråden Kvällsmat vs. middag. Vad är vad?
  • isisisis

Det beror på var du bor....
    I skåne säger man middag om lunch...och kvällsmat om middag!

• Familytime

Hos oss är middag lagad middag och kvällsmat är smörgås eller fil och flingor som ett sista mål innan vi lägger oss.

• Vilmagbg

För mig är middag lagad mat & kvällsmat  tex fil, yoghurt eller macka alltså enklare mat.

Jag bor i Göteborg.
  • Nyfiken gul

Jag är uppvuxen med att middag är lagad mat som ätes allt från kl 14 till 18..

Kvällsmat är sista målet innan läggdags vilket brukar vara te o mackor, fil o flingor eller scones och dyligt... 

Kvällsmål äter man som det låter - på kvällen - EFTER man ätit middag.

• ängeln 25

Middag och kvällsmat är det sista lagade man äter och det är mellan 16-18.00 ... Kommer från Uppsala

• Joico

Intressant! De där som isisisis sa om Skåne var ju helvrickat haha

Vad jag säger står ju redan i TS, bor i Falun/Dalarna vi äter inget efter middagen, det är bara om man är hungrig som man tar en frukt eller en macka.. men det är inget mer än just frukt eller macka, alltså vi kallar det inte kvällsmat.

• Zimlis

Jag kommer från sydligaste småland och är med van vid att middag=lunch & kvällsmat=middag.
    Nu bor jag i Jkpg och har upptäckt att när jag säger lunch så menar jag något man äter på jobbet

• snillis

För mig är middag lagad mat och kvällsmat typ mackor.

• guppi86

middag är det man lagar efter jobbet å kvällsmat är ex mackor, te å fil..

bor i kalmar småland
    Längtar så..
  • linjes

Vi äter middag, inte kvällsmat..Äter man nån macka el nått på kvällen är det kvällsfika för oss

• Hanah

Men ni som kallar lunch för middag.. vad säger ni om ni tex ska ha tjejmiddag, säger ni tjejkvällsmat??

• Heisan
    isisisis skrev 2008-02-23 14:38:36 följande:
    Och bullar är inte bullar....det är frallor
    Jotack-jag bakade 110 st kanelbullar till en bazar o dagen innan ringde de för att de kom på att jag kanske inte visste att det bröd de menade...
    Startar på 105,8....-97,9
  • MARIA99

middag: vanlig mat
    Kvällsmat: kvällsfika tex gröt, välling, macka.. ej riktig mat

• MARIA99

Bor föressten oxå i Dalarna men i norra delen..

• isisisis
    Heisan skrev 2008-02-23 15:00:46 följande:
    Jotack-jag bakade 110 st kanelbullar till en bazar o dagen innan ringde de för att de kom på att jag kanske inte visste att det bröd de menade...
    hehe!
  • Mozarts Nachtmusik

säger som många innan.
    middag är lagad mat, (ätes oftast mellan 15-19) och kvällsmat är ngt lättare,
    gröt, smörgås, the ... ja ni fattar..

uppvuxen i värmland

julmust is the shit!
  • erreon

isisisis

inte där i skåne jag bor. där säger vi lunch om maten mitt på dagen. middag på kvällen om man äter varmmat. smörgåsar, gröt eller liknande "lättare" mat är kvällsmat.

Svar på tråden Kvällsmat vs. middag. Vad är vad?