• Husmamman

HJÄLP!13 månaders som vaknar hela tiden på nätterna:((!!!

Vi håller på att bli galna här hemma. Han vaknar 4-5 ggr på nätterna och gallskriker. Det enda som hjälper oftast är välling men inte ens det hjälper alltid. Vad kan vi göra? Han börjar bli jättegnällig och trött på dagarna som följd och äter sämre då han får i sig så mycket på natten. Vi har börjat dra ner på vällingen så nu får han bara 100-200ml per natt men det hjälper inte han vaknar vaknar och vaknar!

Vad kan vi göra? Han är frisk (pytte lite förkyld), hållit på såhär ett par månader. Det är inga problem att natta honom utan det är själva natten som är jobbig. Inga förändringar i vardagen har vi gjort men ändå blir det bara värre och värre.

• Svar på tråden HJÄLP!13 månaders som vaknar hela tiden på nätterna:((!!!
  • leeer

har han eget rum eller sover han i eget rum

• snillis

En del barn är mer oroliga än andra på natten. Vår son var sån tills han var lite över 2 år och fortfarande, när han är 2,5 är han orolig men nu i sömnen.
    Vi har testat lite olika saker som att låta honom sova lite kortare på dagen, att sova med honom i hans rum. Ingenting funkade.
    Det var först när han fick flytta tillbaks in till vår säng som han kom till ro på natten.
    Så nu sover han hela natten med oss och vi får alla sova.

Sover han med er?

• leeer

har han eget rum eller sover han i erat

• Husmamman

Han har eget rum sedan han var dryga 6 månader oh det har fungerat jättebra han sov mycket bättre där. När hon sov inne hos oss vaknade han av oss hela tiden. Vi har försökt få honom att sova i vår säng när det är jobbigt på natten men det går inte han bara kryper i väg och vill leka. Det här är ett nytt problem sedan ca 2 månade tillbaka. Han har alltid sovit bra förut..

• shorven

inte så mycket att göra ..brukar gå över av sig själv denna perioden...har en dotter som nyligen varit inne samma period ..men nu sover hon hela nätter igen...men jobbigt va det ..i bland sov man inte mer än två tre timmar per natt...stå ut..

• Lillatroll

Sam hade också en period i en åldern då han vaknade mycket och stökade med sömnen. Men för honom var det hörntänderna som började komma. Det tog ett litet tag men sen började han sova bra igen.

• Piece of me

När tänderna trycker på kan det bli problem med sömnen.

Sedan kan det faktiskt vara som så att det är för mörkt. Har ni nattlampa? Min son hade en period då han helt plötsligt vaknade och skrek. Men sedan jag fixade en nattlampa blev det genast lugnare.

Jag hoppas det fixar sig för er.

• bibird

Vår son började likadant ungefär när han fyllde ett år. Och det spelade ingen roll vad man gjorde - han var helt hysterisk och skrek ändå. Det som lugnade ner honom var att jag satt och tvångshöll honom i min famn. Så småningom räckte det med att jag plockade upp honom och la honom i vår säng, där bökade han ett tag och sedan somnade han. Nu kan han sova hela nätter men vaknar ibland och då lägger vi bara över honom i vår säng.
    Det jag tror väcker honom nu är kindtänderna, men ibland tror jag att det är mardrömmar.
    Jag hoppas du hittar en lösning.

• mollan 72

Vi har det precis likadant! Vår lille man är barn nr 4 och ingen av de andra har varit på detta viset. (Då hade vi kanske inte haft 4??). Vår son har haft det jobbigt med öronen och det tog lång tid innan vi fattade var det var eftersom han inte får feber och är hyfsat pigg på dagarna, men vakanar stup i kvarten och är ledsen. Nu har han sin 6:e öroninflammation, han är 14 mån. Detta har givetvis påverkat kvälls- och nattsömnen oerhört.
    Han vaknar även när han inte är sjuk och vi har försökt med allt.
    Vi har insett att det enda som hjälper i vårt fall är att sitta med honom i knäet en stund så han sommnar om, eller flytta honom till vår säng. Vi ger honom även koksaltlösning varje kväll för att underlätta täppta öron och näsa. Kämpa på!! (Puh vad långt det blev!)

• Husmamman

Det verkar som att vi inte är ensamna i allafall. Trodde en natt här att det blivit bättre då han bara vaknade två ggr varav den ena gången var halv sju men han somnade om då efter välling och i vanliga fall hade han ju gått upp då. Men nu så är det likadant igen, vaknar 3-5 ggr per natt och vi blir tokiga här hemma. Vet inte vad vi ska göra, känner mig inte bekväm i att köraa någon metod då det snarare känns som en "period" eller så. Vi tänker avvakta ca 2 veckor och har det inte blivit bättre så får vi väl överväga någon metod helt enkeltt för att klara av dagarna. Man blir verkligen lättretlig och det finns ingen extra energi till att vårda relationen mellan mmig och min sambo direkt. allt handlar om sömn känns det som.

• Långan

Det låter EXAKT som hur vi har det! På pricken likt. Vår son är 13,5 månader och har bökat med sömnen sedan i julas. Innan dess har det varit 12 timmars nätter för det mesta.

Sedan jul har vi försökt med allt möjligt, han har sovit med oss bl a. Men ingen av oss sov gott då, han ville mest leka och sen vaknade han supertidigt, och då var det morgon..
    Sedan ett par nätter tillbaka går en av oss (läs maken ) in när han vaknar och sover i en säng bredivd hans. Det funkar ok. Han somnar om rätt fort och sover rätt bra sen.

Men man vill ju ändå ha tillbaka det som det var förut...

• Fru Öland

Vår son har ALLTID vaknat på nätterna ca 3-10ggr/natt, och de var inte bara för att han var hungrig utan så var hans sömnrytm. Så vi tog ganska omgående bort natt målet eftersom kändes mer som en ovana. Tror att man liksom får "tugga i sig" att vissa barn sover mer oroligt än andra barn, vaknar lättare vid ytligare sömncyklerna. De var först när jag gjorde de som jag började ställa in mig på att göra de så enkelt för mig på natten, Man bara MÅSTE ju få sova. De var först när killen blev strax under 2år som de nu börjat rätta till sig.

• etunabo

Min dotter som är två år har sovit oroligt sedan några månader tillbaks. Hon vaknar av att hon är ledsen. Vi vet att hon inte är rädd för mörkret därför att hon vill gjärna gå in i förrådet och sedan ska vi stänga till så att det är alldeles mörkt. Jag tror att det är först och främst tomten som har skrämt henne sedan är det säkert händelser som har skett under dagen. Vi har låtit henne sova mellan oss och det funkar för henne.

• Fru Öland

gLÖMDE SKRIVA att han fått sova hos oss senaste 3-4 mån och nu sover alla gott hela natten(jag har varit emot barn i sängen, men har nu fått ändra på de)De är först nu jag kan njuta av att han sover hos oss, alla 3 tycker de är ganska mysigt,
    Sen går ju barnen igenom en mängd olika utvecklingsfasen vilket för med sig mycket mardrömmar osv

Lycka till
    kram Helen

• Soffis79

Vår son har haft liknande sömnproblem. Jag läste om något som kallas nattskräck tror jag det var, som består i att de drömmer väldigt otäckt och sedan är varken vakna eller sover. En del barn vill vara ifred då medan andra vill bli klappade eller att man tar upp dem. Vår son har sovit emellan oss och nu lyfter vi över honom till hans egen säng och han sover där hela nätterna, peppar peppar. Hoppas det löser sig för er , lycka till!

• Izzie

Tyvärr kan jag inte ge något råd, menni har mitt fulla stöd. Min tös blev 2 i januari och har ALDRIG sovit en hel natt. Hon vaknar också flera gånger varje natt.

• jen82

Min son är snart 13 månader och har aldrig sovit en hel natt, utan avbrott. Däremot går det upp och ner - hur dåligt/bra han sover. Han har precis varit jätteförskyld och då sov han riktigt dåligt om nätterna(vaknade och skrek minst en gång i timmen)och han skulle tvunget ligga i min famn och sova. Kunde icke lägga ner honom, fastän jag låg bredvid.
    Nu har han börjat sova bättre igen, men han vaknar ändå 3ggr på natten, men då somnar han snabbt om igen. Så imorse kände jag mig faktiskt ganska utvilad
    Det är nog bara till att kämpa på, om man inte vill använda några metoder(vilket jag absolut inte vill).

Barn utvecklas så mycket, när de är så små, så det är säkert delvis orsak till att många barn sover dåligt periodvis.

Svar på tråden HJÄLP!13 månaders som vaknar hela tiden på nätterna:((!!!