• MaraFara

Fondvägg

Känner att jag måste slänga ur mig min första fråga här nu..

Min 10-åriga dotter har hittat en tapet på Rusta som hon vill ha som fondvägg, nämligen den är: www.rusta.se/zoom-bild_20401122.html
    Till det vill hon ha den här tapeten: www.rusta.se/zoom-bild_20401121.html

Detta säger jag ingenting om, men hennes rum är med snedtak, och vi har tänkt att göra fondväggen på det ena snedtaket, och sen ner på väggen, men dottern vill även prompt ha en likadan vägg på andra sidan.. Så det ska vara två fondväggar och däremellan den grå tapeten.. I min värld kommer det se konstigt ut, och jag har gett förslag på att vi kanske kan ta 2 väggar och göra en fondvägg över så fondväggen går i vinkel, och sen ta resten med den gråa tapeten..
    Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Fondvägg
  • haberg

om rummet inte är så stort tror jag att det kan bli rörigt med 2 fondväggar. Jag skulle nog inte tapetsera på den snedtaket, utan bara väggen nedanför...

Risken är att tapeten inte "syns" om den inte får en egen vägg. Så känner jag alltid med tapeter, även innan jag hade hört begreppet fondvägg. Svårt att ge inredningssynpunkter utan att ha sett bilder dock. Hoppas ni hittar på nåt som ni alla gillar!

• CeeJay

Om ni tapetserar den blommiga på två väggar och den grå på en vägg blir den gråa fondväggen

Jag hade nog tapetserad en hel vägg dvs en vägg utan snedtak (om det finns) med den blommiga och sen målat de väggar med snedtak = lättare att måla än att tapetsera vid vinklarna då det lättare kan bli luftbubblor som spricker när tapeten torkat.

• MaraFara

Jag ger upp snart om detta.. Skiter i att tapetsera, utan nu blir det måla hela rummet istället..

Dumma som vi var så har vi börjat riva ner den gamla tapeten (90-talsgrön med bård mitt på), när jag kom på att det kanske varit bättre att måla direkt på tapeten, och bara spackla igen större hål.. Nu måste vi ju riva ner hela tapeterna och sen bredspackla om jag förstått rätt.. Eller så spacklar vi på de ställen där tapeten är bortriven samt där bården satt och så sätter vi upp glasfiberväv, och målar över den.. Bredspackla är inget som jag ens kommer försöka mig på, och easy cover har jag hört både gott och ont om..

By the way så har dottern ändrat sig när vi började prata om målning, så nu blir det en svart vägg och sen ngn caffe latte färg på resten av väggarna..

Svar på tråden Fondvägg