• Maria V

Ostsås

Hur farligt  är det att äta ädelostsås en gång när man är gravid???? Vet ju att man inte ska äta. Men kan det ta skada om man bara äter en gång..

• Svar på tråden Ostsås
  • siamusen

Maria V skrev 2008-02-23 16:58:58 följande:

Hur farligt  är det att äta ädelostsås en gång när man är gravid???? Vet ju att man inte ska äta. Men kan det ta skada om man bara äter en gång..
    Inte om den är kokt. Da kan du äta den 10 00000 ganger om du vill
  • Alle
    Ädelostsås går bara bra att äta, om det är av typ varm sås, inte salladsdressing.
    All ost är okej om den har hettats upp till minst 70 grader! www.slv.se
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Maria V

Jo men nu så ska man ta en ädelost och bara blanda med gräddfil. Så den kommer att vara kall..

• Alle
    Och ja - det kan ta skada om du äter ädelost bara en gång. Men som sagt -kokt ädelostsås kan du äta hur mycket du vill.
  • Alle
    Maria V skrev 2008-02-23 17:02:04 följande:
    Jo men nu så ska man ta en ädelost och bara blanda med gräddfil. Så den kommer att vara kall..
    Det är inte okej.
    Finns det listeria i just den osten så är den enda gången en gång för mycket om du har riktig otur.
    Jag avstod alla former av ädelost förutom brie under min graviditet.
  • siamusen

Maria V skrev 2008-02-23 17:02:04 följande:

Nej det skulle inte vara ok. Du kan fa listeria om du har otur.

Kan du inte hetta upp det först och kyla efterat? Eller smâlta osten , lata det svalna och blanda i creme fraichen?
  • Maria V

Ja det va det jag tänke. Så det är lika bra att stå över. Man får vänta tills den har kommit ut.. Men VAD kan hända???

• siamusen

Maria V skrev 2008-02-23 17:05:44 följande:

Ja det va det jag tänke. Så det är lika bra att stå över. Man får vänta tills den har kommit ut.. Men VAD kan hända???
    Du kan fa en listeriainfektion som kan skada eller döda fostret/barnet tyvärr. Ovanligt iofs men jag skulle inte chansa.
  • Nippertippan1

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läste i Aftonbladet om en kvinna i Norge som fick missfall (väntade tvillingar) efter att barnen hade blivit smittad av listeria.

• Bliglin

OM du har otur kan osten innehålla bakterien Listeria och i så fall kan du förlora bebisen du har i magen. Det är sällsynt men det är vad som KANn hända.

Men om du hettar upp osten över 70 grader så dör eventuell listeria. Varför inte hetta upp den i en panna och låta svalna och sedan blanda ihop... smarrigt ju!

• Maria V
    Nippertippan1 skrev 2008-02-23 17:08:08 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läste i Aftonbladet om en kvinna i Norge som fick missfall (väntade tvillingar) efter att barnen hade blivit smittad av listeria.
    Ja just ja det läste jag med... Nä jag får vänta till juli när den ska ut... Inte värt att äta nån sån ost när man kan bli så sjuk. Tack så mycket för alla svar.
  • siamusen

Eller köp ädelost pa tub och blanda ner. Den far man ju äta

Svar på tråden Ostsås