• Pikku Enkeli

Vad är en månad? 4 veckor eller 1:a till 1:a?

Har hundvalp och en massa saker ska göras vid en massa olika månadsangivelser, men vad är en månad i detta fall? Räknar man fyra veckor som en månad eller räknar man en kalendermånad?

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Svar på tråden Vad är en månad? 4 veckor eller 1:a till 1:a?
  • Majspuree

Som en kalendermånad kan jag tänka mig.

• Pikku Enkeli

Så mycket klokare jag blev nu!

Spontant så skulle jag räkna fyra veckors, men när jag tänkte efter så började jag tveka..

• Splach

Min lillkille är född på julafton, och jag undrade samma sak, bäst är nog att fråga din uppfödare vad hon tycker är en månad?..
    Men i alla fall, jag frågade SKK, inför en utställning, och dom tyckte att min hund är fyra månader den 16 april tror jag det var, medans jag själv skulle säga 24 april...

• missteddy

undrar samma vad hanlar detta om

• Pikku Enkeli

Vadå vad det handlar om? Jag vill veta vad som räknas som en månad. Kanske har förklarat dåligt i ts, men vet inte hur jag ska förklara bättre.

• Alicia05sMamma

1 månad räknar jag som 4 veckor, för räknar man 1:a till 1:a blir det ju mer än 1 månad

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Pikku Enkeli
    Splach skrev 2008-02-24 08:32:02 följande:
    Min lillkille är född på julafton, och jag undrade samma sak, bäst är nog att fråga din uppfödare vad hon tycker är en månad?.. Men i alla fall, jag frågade SKK, inför en utställning, och dom tyckte att min hund är fyra månader den 16 april tror jag det var, medans jag själv skulle säga 24 april...
    Så SKK räknar fyraveckors intervaller? Vore perfekt.
  • Pumpkin

Räknar du alltid så? Eller bara när det gäller djur?

Alicia05sMamma skrev 2008-02-24 16:12:42 följande:
    1 månad räknar jag som 4 veckor, för räknar man 1:a till 1:a blir det ju mer än 1 månad
    TS: Jag har hela tiden räknat veckor som veckor och månader som månader (dvs 1a till 1a). Men bäst är nog att kolla med din uppfödare eller SKK. Eventuellt en veterinär.
  • Pikku Enkeli

Pumpkin:
    Spelar ingen större roll egentligen efter som det bara diffar på några dagar egentligen. Blev bara mest konfunderad när jag kom på mig själv med att tveka. Störst betydelse har det vid utsällning för oss eftersom vårt deltagande är beroende av hur de räknar. Har skickat ett mail till SKK redan.

Jag skrev tidigare att jag spontant räknar fyra-veckors, menar att jag INTE räknar fyra-veckors.

• Kantarellen
    Pikku Enkeli skrev 2008-02-24 16:10:41 följande:
    Vadå vad det handlar om? Jag vill veta vad som räknas som en månad. Kanske har förklarat dåligt i ts, men vet inte hur jag ska förklara bättre.
    Det kan ju vara olika olika gånger. Handlar det tex om vaccinering eller utställningsanmälan. Lättare att svara om man har en specifik frågeställning.
  • Pikku Enkeli
    Kantarellen skrev 2008-02-24 16:48:36 följande:
    Det kan ju vara olika olika gånger. Handlar det tex om vaccinering eller utställningsanmälan. Lättare att svara om man har en specifik frågeställning.
    Rent allmännt eftersom jag inte tänkte på något speciikt just när jag kom på rågan. Men t.ex. utställningsanmälan, där spelar det roll för oss. Så jag får se vad SKK säger.
  • Splach
    Pikku Enkeli skrev 2008-02-24 16:18:06 följande:
    Så SKK räknar fyraveckors intervaller? Vore perfekt.
    tydligen, det är en inoff utställning jag ska på förvisso, när han blir 4 månader, han är född på julafton, enligt vad dom räknade blev han 4 månader den 16onde och inte den 24.. så vi ska ställa ut lite vi med

Vad är det för en ras du har?
  • Pikku Enkeli
    Splach skrev 2008-02-24 17:25:31 följande:
    tydligen, det är en inoff utställning jag ska på förvisso, när han blir 4 månader, han är född på julafton, enligt vad dom räknade blev han 4 månader den 16onde och inte den 24.. så vi ska ställa ut lite vi med Vad är det för en ras du har?
    Hoppas det är så, för han är född en dag för sent om man räknar kalendermånader... Jag har en mops. Du då?
  • missteddy
    Splach skrev 2008-02-24 17:25:31 följande:
    tydligen, det är en inoff utställning jag ska på förvisso, när han blir 4 månader, han är född på julafton, enligt vad dom räknade blev han 4 månader den 16onde och inte den 24.. så vi ska ställa ut lite vi med Vad är det för en ras du har?
    de ska räkna datum valpen är född för annars gör de fel
  • Splach
    Pikku Enkeli skrev 2008-02-24 17:31:42 följande:
    Hoppas det är så, för han är född en dag för sent om man räknar kalendermånader... Jag har en mops. Du då?
    en staffordshire bullterrier o en vit herdehund mina änglar
  • mooogn

Jag räknar månad som kalendermånad. Förstår inte riktigt hur man kan räkna det annars...

Men å andra sidan så verkar det förhålla sig på ett annat sätt vad gäller det där med hundarna... *S*

• Kickiliina

Det är datumet som valpen är född som räknas...
    Alltså för att komma in på en utställning eller vara med på kurs så är det 4mån från födelsedatumet som gäller.... Inte när valpen är 16veckor...

¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
Svar på tråden Vad är en månad? 4 veckor eller 1:a till 1:a?