• sucos

Alla mammor SE HIT!Hur gick ni ner i vikt efter förlossning?

Som frågan lyder :)

Är lite nyfiken på vilka olika metoder som ni mammor har använt för att gå ner i vikt (bebiskilon) efter förlossningen, och vilka fungerade bäst?

var ni ute o gick mycket m barnvagn, åt ni bara rätt sorts mat, körde ni på alla dessa tråkiga pulverdieter?Eller gick ni ner hyfsat många kilon på att bara amma som man har hört att man skall göra?
    Berätta gärna :)

• Svar på tråden Alla mammor SE HIT!Hur gick ni ner i vikt efter förlossning?
  • Åzzy

var ute & gick med vagnen + käkade inget godis , kakor & drack ingen läsk!

• Peztis

Gick upp 20 kg, 15 kg försvann fort efter förlossningen och de resterande 5 kg försvann när sonen började krypa - var ett himla sjå att hänga efter!

Jag ammade bara sporadiskt.

Brydde mig inte alls om att gå ned i vikt eftersom jag är BMI-underviktig men de rasade ju ändå.

• Lotusblomma

7 kg rann av på 40 min (vägde precis innan förlossning och direkt efter). 13 kg gick jag bort när jag var ute och gick med vagnen de följande 3 månaderna. Vill fortfarande få bort runt 8 kg men de fanns där innan graviditeten med
    Jag äter godis på helger, äter god mat varje dag. Rör mig normalt och orkar inte gå in för att tappa de sista 8 kilona...går det så går det. Har fött två barn och är inte under 30 längre...

• Lotusblomma

Kanske ska tillägga (inte så svårt att räkna ut dock) att jag gick upp 20 kg under grav.
    Ammar fortfarande (min son är 9 mån) till och från.

I början (de tre mån) gick jag 4-5 km varje dag i normal takt.

• sucos

ok tack tack :)

Jag hade övervikt sen innan graviditeten så jag var lite orolig att jag skulle se ut som en stor ballong nu i grav. Men jag har bara gått upp ca 5 kg under grav.. vägde innan typ 78 :( så nu undrar jag hur mycket på ett ungefär man kan tänkas gå ner när man väl fött... är d bara dessa 5 kg man får bort hyfsat snabbt eller kommer ja gå ner mer?svår fråga kanske..

• maria lintott

Jag "ammade" bort 25 kilo, gick upp 22! Tror inte jag gjorde nåt speciellt.Var ute å gick en del med vagnen iof, det är ju så mysigt med promenader med den lilla.

• Miang

Går folk verkligen på pulverdieter under amning!!!???? Tala om att tvinga ut extra mycket miljögifter i mjölken. Det låter helt idiotiskt i mina öron.

• Millakilla

Jag gick upp 12 kg men gick sedan ner 18 kg. Mycket tack vare ammning. Men det blev långa promenader dagligen oxå. Mat åt jag både nyttigt och onyttigt.

Tyvärr kom de där extra tappade kilona smygande tillbaka o efter ca 1,5 år efter sonens fötts så var jag tillbaka på mina ursprungliga 60 kg.

• fenurila K o L t

Efter 5 graviditeter så slutade det med 20 kg övervikt. Jag kör Herbalife samt gymet och gått ner 2 kläd stl på 1 månad har kvar (enligt vågen) 16 kg kvar

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Geshia
    maria lintott skrev 2008-02-23 18:43:40 följande:
    Jag "ammade" bort 25 kilo, gick upp 22! Tror inte jag gjorde nåt speciellt.Var ute å gick en del med vagnen iof, det är ju så mysigt med promenader med den lilla.
    Läste nånstans att amning inte har nåt med att man går ner i vikt.. men sen om det stämmer vet jag ej. Glad
    (¯`♥.¸♥ Mamma till Robin 990625 och Liam 071116 ♥¸ .♥´¯)
  • AIE

Jag gick upp 7.5 kg från inskrivningsvikten och tappade nästan 14 kg på 4 månader. Då helammade jag tre månader för att sen delamma.
    Men jag var ute i ur o skur och drog barnvagnen i minst en timme varje dag... tror nog att det var det som brände av alla kg..
    Sen går det åt vansinnigt mkt extra energi att producera mjölk... Vissa dagar fick jag lov att äta pizza mm bara för att stimulera mjölkproduktionen...

• Saki

Jag gick bara ner och ner efter förlossningen, trots att jag åt hur mycket som helst av både mat och godsaker. Till slut vägde jag bara 46 kg, då sökte jag och fick jag veta att jag har överfunktion i sköldkörteln, vilket gör att kroppen går på högvarv och ämnesomsättningen blir superhög.

• lollo23

Om du bara har gått upp 5kg kommer du väga mindre efter förlossningen äv du gjorde innan du blev gravid.

Men det är sant det där med amning: vissa går ner jättemkt, andra går upp jättemkt. Min mor t ex, som har sju barn, gick inte heller upp alls mkt under graviditeterna, men däremot när hon ammade, iaf de sista graviditeterna.

Själv är jag lite orolig för hur det blir när man slutar amma. Nu under min första graviditet har jag börjat äta oftare och mer än vad jag brukar, men jag gör av med nästan allt, och har inte gått upp mkt alls. Och under amningen har man ju ett ännu större energibehov. Men sedan ska man helt plötsligt (eller gradvis) börja äta som man gjorde innan man blev gravid. Det tror jag kan bli svårt när man har vant sig vid att kunna äta nästan allt man vill.

• kamartina

Jag gick upp 6kg med dottern, tappade knappt 5kg under förlossningen och det där extra kilot och några till försvann på några månader. Tyvärr smög de sig tillbaka under åren så nu när jag väntar nr 2 började jag nästan på samma som jag vägde när jag kom till förlossningen med nr 1.
    (Dottern vägde 3060g)

• Babe

Jag gick inte upp så mycket men amningen tar jättemycket!!! Då är det bra att ha lite reserver att ta ifrån =) Därutöver tog jag dagliga vagnpromenader, men problemet för mig var tvärtom, jag rasade i vikt under amningen... =)

• Malin K F

Gick upp 19 kg. 17 kilo försvann på 12 dagar, amning och förlossning gjorde sitt. Sen promenerade jag bort resten.

Mamma till Whilma o5o5o9+ syskon i magen bf o8o2o7 BF+18 idag!
  • amasonas
    Gjorde inte ett skit.....gick upp 10kg första barnet & 15 kg andra barnet.

Ammade i 13 månader första & 10 månader andra barnet, gick INTE ner av ammningen, tappade lite vid förlossningarna, hade ca.6-7 kg kvar som försvann 1-2 EFTER jag slutat amma...
    Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Mama2005

Jag gick upp 11 kg. När jag kom hem efter förlossningen ställde jag mig direkt på vågen - jag hade bara tappat 2,8 kg!!??!! (Bebisen vägde 2530 g)... Skumt...

Sedan tappadejag ytterligare 3 kg. Alltså 5 kg kvar att tampas med.

Promenader tror jag är bäst, men vad hjälper det när man nte kan låta bli att baka kakor hela tiden nu när man går hemma?

• Isla

Ammade och när tjejen var ett år började ju springandet efter henne.

Svar på tråden Alla mammor SE HIT!Hur gick ni ner i vikt efter förlossning?