• Maadddox

..smakportioner när?

Hejsan.
    Har en som som är för tidigt född..Han föddes 6 veckor för tidigt.
    Tänkte bara höra efter när ska man börja ge smakportioner?
    Hur mycket?

Hur länge kan man räkna med att han är lite "efter i utvecklingen"?

Tack på för hand..

• Svar på tråden ..smakportioner när?
  • JewelGirl

Du behöver inte alls korrigera ålder gällande mat Så är han 4 mån så kan du börja med att ge 1-2 teskedar puré eller gröt som finns för 4månaders vid mattillfället.

Jag låter barnen först äta lite ersättning eller om du ammar, så att de inte är vrålhungriga när man ska testa smakis.

Jag provade först mangopuré, sen potatis-majspurén under en vecka. Båda tycktes om av tjejen medans killen inte gillade det särskilt alls. Det gick en vecka utan smakis och idag testade jag majsgröten och den uppskattades av båda.

Ingen läkare eller bvc har sagt att man ska korrigera ålder vid mat utan har snarare hört det motsatta att ge gärna smakis för att skapa intresse. Magsystemet kommer igång från dag1 kan man säga...

Så prova du, det är jätteskoj att antingen göra egen mat eller få kolla i barnmatshyllan

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • kixan

är det inte samma oavsett när barnet är fött? Dvs att ge när barnet visar intresse oavsett ålder?

• stenstorp

Man måste ju inte börja vid 4 månader. Men vid 6 månader behövs mer än bara bröstmjölk.

Svar på tråden ..smakportioner när?