• Spanaren

Boxer uppfödare

Någon som vet en bra boxer uppfödare??

• Svar på tråden Boxer uppfödare
  • Teamjumjum

Det beror ju helt på vad du är ute efter för hund ???
    Vissa kenlar avlar ju enbart på utställningshundar,
    och vissa anver dom i arbete...

Vad vill du själv ha hunden till ??

• Spanaren

Både utställning och arbete men även en familjemedlem.

• Lyndi

Det finns massor med boxerkennlar... Googla lite och kika runt och se om du hittar nån som passar dig!

• Spanaren

Tack alla!!
    HAr kikat in och hittat lite..Vad har ni för erfarenhet av boxer?
    Många säger att det är sån jobbig ras och en del säger att dom är inte jobbigare än nån annan ras..

• KarinoAlex

Vi har en boxertik som heter Zelda o hon är 6 år nu. Hon funkar jättebra ihop med våra barn o är alltid glad o vill vara med på allting!! Jag tycker inte att boxer är "jobbigare" än nån annan ras. Det är en brukshund o sånna behöver motion o mental stimulans. Är man bara vänlig, men bestämd så går det bra!
    Lycka till med ditt hundköp!

• Fruochmamma

Vi har en 3årig Boxertik som heter Tess och är helt underbar. Arbetsvillig, gosig, älskar barn och vill alltid bara med. Kräver mycket motion och arbete, men är alltid glad.

• Halvfemhuset

Mysslingens kennel är bra! Avlar på familjehundar dock så det beror på vilken typ av boxer du är intresserad av.

• Lyndi

Jag har en boxerkille på 4år som är pigg och glad och älskar att arbeta, men han kan även ligga inne en hel dag och bara slappa. Jag älskar boxerns syn på livet; Det är alltid positivt från min kille och han funkar såå bra med vår 1åriga son.
    Dock är boxern en hund som behöver en hel del stimulans.

• Spanaren

Ok tack alla. Är medveten om att den behöver en del motion.
    Men hur stimulerar ni era som bäst då? Förutom promenader.

• Lyndi

Hjärngympa är det bästa! Spår, sök eller leta övningar brukar jag köra med min....
    Annars kör vi också en hel del tävlingslydnad samt vardagslydnad!

Spanaren skrev 2008-02-27 15:56:53 följande:
    Ok tack alla. Är medveten om att den behöver en del motion.Men hur stimulerar ni era som bäst då? Förutom promenader.
  • gglitterr

Inte för att vara otrevlig på något sätt men kolla upp rasen ordentligt innan du börjar fundera på uppfödare, så du är riktigt säker på att det är en hund som passar din familj!

• Spanaren

JAg kollar och kollar.. Ska till en och hälsa på och känna lite hur det kan kännas om det känns bra eller inte. Kommer inte att förhasta mig utan att känna på att det är ok först.

• Kantarellen

Kommer väll få skit nu... Men min erfarenhet är att boxrar är ögontjänare och slår om humör oerhört snabt. Skulle inte vilja ha en boxer om jag hade barn efter vad jag sett av rasen.

• Lurvenpajsaren

Åååååå! Vi ska bygga hus ute på landet om ett år och när allt är klart och det är dags för vovve kommer det att bli en boxer! Jag älskar denna hundras, så fina och härliga.

• Lyndi

Öööh, va? Det gäller väl isf hundar överlag? Boxern är ju känd som en passande familjehund och jag skulle med gott samvete kunna rekomendera den till det! Däremot kräver den (precis som alla andra hundar och raser) en konsekvent uppfostran.

Kantarellen skrev 2008-02-27 21:16:10 följande:
    Kommer väll få skit nu... Men min erfarenhet är att boxrar är ögontjänare och slår om humör oerhört snabt. Skulle inte vilja ha en boxer om jag hade barn efter vad jag sett av rasen.
  • MsBrown

Kantarellen - det kändes lite orättvist ja - då får man undra vad för speciella boxrar du har träffat på. Ögontjänare kan man verkligen inte kalla dem. Slår om humör oerhört snabbt låter också helt konstigt. Dessutom älskar de flesta boxrar barn så alla dina påståenden känns helt felaktiga. Tråkigt att du har fått denna uppfattning :(

Har en 4-årig tik som alltid är glad och snäll, älskar att följa med överallt - är med på allt man hittar på. Hon hoppar högt när hon ser en barnvagn eller barn på en lekplats. Har BF den 4 mars, och är helt övertygad om att hon kommer älska att bli storasyster till en liten tvåbening.

Motion och arbete med både kondition och näsa är såklart ett måste på denna bruksras, spår, sök, lydnad och agility - allt har varit jättekul tycker både vovve, matte och husse.
    Att dela ut blöta pussar är de bra på också :)

www.boxerklubben.nu kan du gå in på varje lokalområde och där se vilka uppfödare som finns. Finns även valphänvisning (på boxerklubben.nu) så att du kan se vilka som nyss har fått/snart skall ha kullar. Ring och prata med flera uppfödare, hälsa på om det är möjligt, det är guld värt att ha bra kontakt med sin uppfödare, särskilt om det är första hunden. Kolla även www.aktivhund.se - i forumet där det finns en boxertråd som man
    kan få bra tips och info i.

Hoppas det går bra, lycka till med boxersökandet och att du snart har en liten sötis hemma att pussa på :).

• Kantarellen

Ja, vist är det tråkigt att jag sett vad jag sett angående boxer, tyvärr har det inte varit en enstaka individ utan flera oberoende av varandra hundar. Har tidigare tyckt det varit en mysig hund men fått ändra uppfattning.

• Halvfemhuset

Håller inte alls med Kantarellen! Är själv uppvuxen med flera boxrar under barndomen hos både farmor och farfar samt egen familj och det har varit 6 olika boxrar, plus två familjer till med boxer som vi umgås med nu, så jag är väl insatt i rasen.

Om de är avlade på att vara familjehundar är de urgulliga och snälla, glada och aktiva hundar. Vi har lekt och busat i alla tider med våra hundar och ingen har varit någon ögontjänare och aldrig aldrig har de bitit eller så. Dessutom görs ju tester på hundarnas mentala hälsa så man kan känna sig trygg på att den valp man köper ska kunna fugnera i familj.
    Men sen är det nog många som också blandar ihop boxer med tex rottweiler och liknande hundar, och då kanske deras (oförtjänt) dåliga rykte smittar av sig lite.
    Men som sagt. Läs på. Kontakta boxerklubben och uppfödare så får du god hjälp. Men jag tycker att boxer är både barnvänlig och enkel bara man som Lyndi skriver är konsekvent, som med ALLA hundar.

• Kantarellen

Halvfemhuset skrev 2008-02-28 15:05:52 följande:

Men sen är det nog många som också blandar ihop boxer med tex rottweiler och liknande hundar, och då kanske deras (oförtjänt) dåliga rykte smittar av sig lite.
    Det är i alla fall boxer jag talar om i detta fallet.
Svar på tråden Boxer uppfödare