• Kängu o Ru

Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?

Det talas så mycket om tonåringar som dricker och vad föräldrarna ska göra åt det? Men... Vad gör man när man har en tonåring som anser sig kunna styra sina föräldrars alkoholvanor och t.o.m. häller ut vin- och spritflasor för en?? Har mman ingen rätt till ett eget liv som förälder?
    Vad är det frågan om?
    Jag har full förståelse för om detta var ett alkoholisthem, men det är ett helt vanligt måttligt Svensson-drickande vi talar om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-23 19:56
    Okej, om man säger så här; min uppfattning om Svensson-drickande är ett par glas vi eller några öl en helgkväll. Personligen kan jag dricka cirka TVÅ öl på en kväll. Spriten finns hemma för att vi alltid har en välfylld bar när det kommer gäster - sen behöver man inte dricka av den. (Vid nämnda tillfälle hällde min dotteräven ut en souvenirflaska som jag köpte på Rhosos -79! Jag har jobbat på restaurang, jag har sett alkoholmissbruk på nära håll - jag behöver inte dessa påhopp. Min fråga var vilka gränser man bör sätta för att barnen/ungdomarna inte ska lägga sig i föräldrarnas liv.

• Svar på tråden Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?
  • korven72

Det du upplever som "svenssondrickande" kanske är för mycket!?!

Om ditt barn upplever att alkoholen är ett problem så bör du nog ta en funderare.

• SaramedM

Jag skulle se det som ett uttryck för att nått inte står rätt till, vem bedömmer om det finns missbruksproblem?

Inte fan brukar det vara den som är mitt uppe i det i alla fall.

• kidA

jag undrar vad svenssondrickande är?

sprit tycker jag inte man dricker alls annat än vid fest.

vin kan jag tänka mig en flaska eller två i veckan. inte mer.

det är svenssondrickande för mig.

• mammutten81

okej, vi säger nu att det är "normalt", ett glas vin till maten någon gång osv.
    Vad gjorde du då när ungen gjorde så?

• Zixi

I min värld så är Svenssondrickande mer än vad som är lämpligt att dricka. Och framför allt, om barnet/barnen upplever det som ett problem så ÄR det ett problem!

• mammutten81
    Zixi skrev 2008-02-23 19:53:09 följande:
    I min värld så är Svenssondrickande mer än vad som är lämpligt att dricka. Och framför allt, om barnet/barnen upplever det som ett problem så ÄR det ett problem!
    Beror väl på hur barnet är också?
    Inget är svart eller vitt!
  • Majsan70

Tja om nu mina ungar fått för sig att hälla ut det vi har i barskåpet så hade vi haft ett allvarligt samtal om det där med mitt o andras.

Tur man inte har det så.

• familjen K

Hur mycket och ofta är "Svensson-drickande" för dig/den föräldern? Man kan ju ha olika uppfattningar om vad som är "Svensson"/normalt.

• Felicia6

Om det blir vin/öl VARJE helg så tycker jag inte det är svenssondrickande. Då tycker jag det kan indikera på att man är helgalkolist

Gbp-operation den 26e februari 2008
  • mammutten81

Okej TS, stod du bara och tittade på eller var du int ehemma? Och vad har du gjort åt det nu?

Svar på tråden Ska tonåringen bestämma dina dryckesvanor?