• MuffinCake

Vilken graviditetsförsäkring till tvillingar?

Hej!
    Jag undrar vilken graviditetsförsäkring ni har valt till era tvillingar och vad som gjorde att ni valde just den?
    Jag tycker att IF verkar ha den försäkring som täcker mest, men den blir samtidigt väldigt dyr när man väntar två :(

• Svar på tråden Vilken graviditetsförsäkring till tvillingar?
  • If Only

vad är det man ska ha en graviditetsförsäkring till?
    vilka kostnader täcker den?

• MuffinCake
    Svar på #1
    Hej!
    Med en graviditetsförsäkring kan du få ersättning t.ex. om barnen föds alldeles för tidigt och behöver vårdas på sjukhus, har någon medfödd sjukdomm eller något medfött fel eller om, gud förbjude, någon utav bebisarna inte skulle klara sig.
    Olika försäkringsbolag täcker olika saker och jag är inte så jätteinsatt, därför skrev jag tråden :)
  • Puttes matte

Försök få tag på tidningen "Föräldrar & barn, att vara gravid", nr 1 2008, där finns en översikt över alla gravidförsäkringar. Hos Trygg-Hansa, Skandia och Länsförsäkringar gäller försäkringen båda barnen.
    Vi valde LF, är kund där sen innan, tyckte de hade bra vilkor i förhållande till pris.

• MuffinCake

Tänkte bara skriva och berätta att jag nu har bestämmt mig och tecknat en försäkring med trygg-hansa.
    Svenska tvillingklubben rekommenderar dem på sin sida, och de borde ju veta tycker jag.
    Premien var 950 kr, och den gäller per graviditet - inte per barn.
    Försäkringen träder i kraft för barnen v.26 och för mig redan i dag.

• If Only

ska kolla upp det jag med!

• Babe

Jag valde Trygghansas vänta barn-försäkring inkl. barnförsäkring första 6mån för barnen (allt för 950kr). De tar inget extra för andra barnet som försäkras dessa månader...Den hade jag till dottern och är supernöjd med bemötandet... Och med tanke på att tvillingar kan födas tidigare, i detta hade Trygghansa ett fint bemötande.
    Det finns även en gratis variant, med försäkring för endast mamman. Kolla på deras hemsida, du kan även teckna försäkringen där.
    Babe

• Angelica Ryberg

Trygg hansa, skandia och länsförsälringar är bra om man ska ha tvillingar då man inte behöver teckna dubbla försäkringar. Sitter själv i valet och kvalet. Tycket att länsförsäkringar verkar bra men deras försäkring börjar ej gälla för barnet förren efter ca 24 timmar efter förlossningen.

Förresten, nån som vet om man kan teckna dubbla försäkringar? Jag menar om om man kan ha samma försäkring men hos olika bolag. Kan ju vara bra då vissa täcker mer än andra och vice versa.

• Puttes matte
    Angelica Ryberg skrev 2008-03-02 12:21:34 följande:
    länsförsäkringar verkar bra men deras försäkring börjar ej gälla för barnet förren efter ca 24 timmar efter förlossningen.
    Det gäller väl bara deras gratis försäkring, inte den man betalar för?
  • qlurig

måste bara komma med ett inlägg jag hade folksams försäkring och då fick jag 200 kr per dag per barn som jag låg inlagd på neonatal då barnen kom två månader för tidigt.
    hade jag valt trygghansa hade jag bara fått 100 kr så jag tyckte att folksam var bra.
    betalade bara för ett barn där.

Mamma till prinsen Oliver och prinsessan Nova 07-10-01
  • Angelica Ryberg

Puttes matte skrev 2008-03-02 20:46:49 följande:

Det gäller väl bara deras gratis försäkring, inte den man betalar för?
    Jasså!? Det måste jag läsa vidare på. Det måste jag ha missat helt.
    Tycker det är så svårt med det det där med försäkringar. Den ena är kanske bättre på nåt annat än den andra och vice versa.
    Behöver verkligen bra råd om vilken försäkring man ska välja, blir ju helt snurrig när man sitter och läser.
Svar på tråden Vilken graviditetsförsäkring till tvillingar?