• stjärnklart

Sticker i brösten=torsk????

Dom senaste dagarna har amningen krånglat( har en 6 veckors tös) Det sticker i mina bröst och jag är öm på mina bröstvårtor, på den ena bröstvårtan är det lite vitt.

Min flicka vill inte äta lika ofta och har börjat med ett "smackande" ljud när hon suger, precis som om hon tappar taget om bröstvårtan i munnen.

Jag funderar på om hon kan ha fått torsk på tungan och jag på brösten och det är detta som orsakar amningsproblemen, men "smackljuden" och att hon vill äta sällan och kort tid.

När jag tittar på hennes tunga så är den lite vit, men inte som nån gegga på tungan.

Vad tror ni?? Kan det var torsk??

• Svar på tråden Sticker i brösten=torsk????
  • Pillertrillan

Jag hade svamp i brösten, men inte min flicka på tungan. Stack i brösten som nålar ungefär. När det var som värst var det även mellan amningarna, men mest under amning. Att hon smackar kan ha att göra med att svampen verkar försvåra mjölkproduktionen, så det kanske inte kommer tillräcklingt. Min bvc-sköterska sa att hon trodde det kunde vara så att svampen i mjölkgångarna hindrade mjölken att rinna till. Köp dactacort receptfritt på apoteket, det hjälper!

Finns en mildare variant (minns ej namnet) som du kan testa först annars, måste du dock ha recept för. Vänd dig till din amningsmottagning om du har sådan, annars kan bb hjälpa dig också!

• stjärnklart

Pillertrillan: Precis så som du beskriver det att det känns som små nålan som sticker till i brösten, så känns det på mig.

Jag tycker även att jag haft mindre mat dom senaste dagarna och då kanske det finns en förklaring till det om det är som du skriver att svampen kan försvåra mjölkproduktionen i mjölkgångarna och då kanske min dotter upplever att hon inte får tillräckligt med mat och "smackar", men om hon inte blir nöjd tycker jag att hon borde vilja äta med ofta och länge och inte mer sällan sådär var 5-6 timme? Om hon nu har svamp på sin tunga, kan det göra ont på henne när hon ska äta och därmed inte vilja äta så ota och mycket, kan det vara så?

Dactacortsalvan du skriver om har jag faktiskt hemma då meningen var att vi ev skulle använda den till hennes rumpa om hon blev röd. Ska man smörja bröstvårtorna med den salvan då menar du?
    Kan man amma fast man har salvan på brösten?

• stjärnklart

kan även tillägga att jag oxå är öm utanpå brösten

• Ilena

låter absolut som torsk. Det hade jag och blev hjälpt av receptbelagt medel. så sök läkare direkt. det kan bli värre.

• Pillertrillan

Jag var också öm utanpå brösten.

Tycker du ska söka läkare/amningsmottagning istället för att smörja själv. Det låter ju som ditt barn också har torsk och då är det jätteviktigt att hon också behandlas, annars kommer ni bara bolla det mellan er.

Mykostatin (som jag inte kom på namnet sist) är den milda varianten som även du ger henne. Du smörjer det på brösten och penslar hennes mun. Ofarligt för henne. Dactacort däremot ska man helst tvätta bort innan du ammar, eftersom det innehåller kortison. Den är lite starkare och ta den om du inte blir hjälpt av den andra varianten. Sista utvägen är tabletter som man får om inget annat hjälper.

Jag har testat allt i olika omgångar. Blivit av med svamepen och sen fått tillbaka den. Behandla under en längre tid, den är svår att bli av med. Har haft svamp från och till sen min flicka var 2 månader, nu är hon 9 mån. Värst var det första gången innan jag visste vad det var. Sen har jag kunnat behandla tidigare de andra gångerna.

Mitt andra tips som är ovärderligt för dig är amningsnapp som du köper på apoteket. När det är outhärdligt att amma så har du den emellan så gör det mindre ont. Barnet ska ha ett ordentligt grepp om den med den långt inne i munnen. Känns lite konstigt först, men de brukar acceptera den. Använd bara när det gör jätteont och du inte kan amma annars!

• Pillertrillan

Alltså min svamp kändes som nålar hela tiden, inte bara stack till i början. Utdrivningsreflexen när mjölken rinner till kan också kännas lite stickigt, men inte lika ont.

Svar på tråden Sticker i brösten=torsk????