• MrsFreckles

Någon som har Ekensberg ekbord - IKEA? Kvalité?

Undrar om ni tyckte det var ett bra köp/kvalite eller om man ska satsa pa något annat än IKEA/ekbord. Ska tillägga att vi har småbarn samt tänkte använda bordet både till vardags/fest.

Letar efter ett bord som ska hålla ett tag, är enkelt och tidlöst. Tips tas garna emot! Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har Ekensberg ekbord - IKEA? Kvalité?
  • 68an

vi har ett liknande men större, tror att det är 220 cm långt, inga iläggsskivor och massiv ek men jag tror inte ikea har kvar det längre. vi är iaf. nöjda och ser det som ett bra köp. tror vi betala 2000 kr för ca 4 år sedan men då var det 1000 kr rabatt just dom dgr.
    det enda halvtråkiga är dom ggr jag oljar in det fast det går fort så det är nog bara jag som är bekväm
    sen har vi 3 barn runt bordet men det håller fint än.

har bekanta med barn som har stockholm dom är ekfanér med iläggsskiva och dom är jättenöjda.

• MrsFreckles
    68an skrev 2008-02-24 00:52:28 följande:
    vi har ett liknande men större, tror att det är 220 cm långt, inga iläggsskivor och massiv ek men jag tror inte ikea har kvar det längre. vi är iaf. nöjda och ser det som ett bra köp. tror vi betala 2000 kr för ca 4 år sedan men då var det 1000 kr rabatt just dom dgr.det enda halvtråkiga är dom ggr jag oljar in det fast det går fort så det är nog bara jag som är bekväm sen har vi 3 barn runt bordet men det håller fint än.har bekanta med barn som har stockholm dom är ekfanér med iläggsskiva och dom är jättenöjda.
    Later bra, tack! Det enda ar det dar med oljningen, maste man gora det utomhus/i garage?

Nagon mer?
  • 68an

nej du gör det inne på plats. enkelt och inte alls grisigt att olja in skivan.
    nu minns jag inte men det finns två olika typer att olja in den med varav den ena är svårare om det blir pölar på bordet och....nä jag är inge bra på att förklara detta så jag ska söka efter en sak åt dig. återkommer strax!

• 68an

"I Henrik Zetterergs och Emma Anderssons kök (avsnitt 11, säsong 12) oljade Johnnie och Mattias bänkskivorna för att de skulle få ett bättre skydd mot slitage och fukt och ge skivan en fin lyster.

Johnnie använde en mineralolja(paraffin), vilket innebär att man bara behöver låta det suga några minuter för att sedan med en torr luddfri trasa ta bort överflödig olja. Det bästa resultatet får man om man låter det suga över natten. Använder man torkande olja, som linolja, ska man torka av inom ca 20 minuter annars kan det bli blankpölar.

Slipa av ytan med ett fint sandpapper för att slipa ner det som rest sig på bänkskivan. Olja sedan om bänkskivan 3-4 gånger till för att den ska suga åt sig tillräckligt med olja."

Detta klippte jag från kanal 5 hemsida där du även kan se detta avsnitt av roomservice, då ser du hur enkelt o grisfritt det är att olja in deras köksö och det är ju samma procedur med ett köksbord. vill minnas att inoljningen är riktigt på slutet.

det jag var dålig på att förklara var skillnaden på dessa oljor och att en mineralolja är lättare att arbeta med o då är det ingen risk med blankpölar som inte blir så tjusigt men även dom nöter man bort med tiden.

sätter in direktlänken men om den funkar är en annan femma.

kanal5.se/web/guest/roomservice/1211&p_p_id=K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_struts_action=%2Fk5journal%2Fview&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_articleId=296554&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_groupId=1701&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_nFqP_version=1.0

• 68an

ps. när jag oljar...max 1g/år så räcker det med en gång men första gången oljade jag två ggr och sedan slipade jag försiktigt med ett riktigt fint sandpapper träet som reser sig lite.

Svar på tråden Någon som har Ekensberg ekbord - IKEA? Kvalité?