• Lillfisk

Saker jag ångrar att vi inte köpte innan vi fick barn....

Hej alla!

Nu har min bebis hunnit bli 6 månader. Jag har gjort en lista på saker som ångrat att vi inte köpt och på saker som verkligen har blivit använt.

Jättebra och användbara grejer:

-Lennart Nilssons bok om graviditeten. UNDERBARA bilder! Oj, vad jag bäddrade i den som gravid .

-Mjuk "hundsäng" från IKEA istället för ett dyrt Babynest. Den var perfekt för Lova att ligga i när hon var nyfödd. Både när hon låg mellan oss i sängen och i soffan. Kostar bara 79 kr, ett klipp!

-Min amningskudde. Jätteanvändbar vid amning och senare som stöd när Lova lärde sig sitta.

-Näs-Frida. Det finns inget bättre. Köp hem både Näs-Frida och baby-näsdroppar innan bebisen kommer. Lova blev jättetäppt i näsan när hon bara var 5 dagar gammal.

-Mycket filtar i olika tjocklekar. Det är supersmidigt att kunna lägga på eller ta av om bebisen blir för kall/varm.

Jag ÖNSKAR att jag köpt eller lagt mer pengar på:

-En riktigt bra skötväska. Se till att skaffa en med mycket fack. Värmefack för nappflaska är superbra.

-Bra lådor till skötbordet. Vi har ett "Sniglar" från IKEA där vi bara slänger in allting på understa hyllan. Jag önskar att jag "hottat upp" det innan (har sett jättemånga tips här inne på FL vad man kan göra), för nu har jag knappast tid .

-Ett sånt där "badstöd" som finns att köpa saknade jag när Lova var mindre. Det kan vara lite jobbigt att hålla och tvätta samtidigt när de är så små.

-En bra blöjhink.

Ja, det var allt jag kom på nu tror jag . Kanske kan vara lite tips till någon i alla fall .

• Svar på tråden Saker jag ångrar att vi inte köpte innan vi fick barn....
  • idisb

ja håller med på näsdroppar o näsfrida. köp hem ersättning!! nappar och massa skötlappar! massa blöjor! dom bajsar upp till 10 gånger eller mer om dagen

• Knytets

alltså våra kom ju lite för tidigt så när det var dags så hade vi inte spec. mycket hemma.
    Vi köpte vagnen i v 18 o den fick fungera som säng för dom tills dom var 1 månad och det funkade hur bra som helst. Det enda vi sprang iväg o köpte innan vi fick hem barnen(permision från sjukhuset) var alvedon, nappar, blöjor och flaskor o ersättning.
    Vi klarade oss galant på det, och har efter att behovet för saker uppstått åkt iväg o köpt det.
    Självklart finns det saker som man känner nu typ att "det skulle vi ha kunnat köpt", men har åandrasidan klarat oss väldigt bra utan det också.(ex. badstöd)

Näs-fridan tycker jag är klart överskattad, upplever den inte alls lika bra som man hört. Tycker faktikst dom små näspumparna är bättre än näsfridan.
    Skötväska köpte jag en vanlig väska för 279:- och den fungerade så länge vi behövde skötväska.

Senare köpte vi ett skötbord eftersom jag hade ont i ryggen efter förlossningen så det var viktigt att stå rakt med ryggen och inte behöva böja sig som vi behövde på det badkarsskötbord som vi lånade av svärmor.

Så mitt tips är nog att enbart köpa det som man verkligen känner att man kommer behöva. Och efterhand när man känner behovet för det köpa prylar.
    Vill man verkligen ha något man tror sig ha nytta av kan man ju alltid höra med bekanta osv om man kan få låna och känna efter man man behöver köpa det själv.

Visst, skiter man pengar så kan man ju alltid köpa på sig alla saker man kan tänkas behöva, men alla grejjer tar ju utrymme också.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • sorba
    Lillfisk skrev 2008-02-24 01:01:58 följande:
    Hej alla!Nu har min bebis hunnit bli 6 månader. Jag har gjort en lista på saker som ångrat att vi inte köpt och på saker som verkligen har blivit använt.Jättebra och användbara grejer:-Lennart Nilssons bok om graviditeten. UNDERBARA bilder! Oj, vad jag bäddrade i den som gravid .-Mjuk "hundsäng" från IKEA istället för ett dyrt Babynest. Den var perfekt för Lova att ligga i när hon var nyfödd. Både när hon låg mellan oss i sängen och i soffan. Kostar bara 79 kr, ett klipp!-Min amningskudde. Jätteanvändbar vid amning och senare som stöd när Lova lärde sig sitta.-Näs-Frida. Det finns inget bättre. Köp hem både Näs-Frida och baby-näsdroppar innan bebisen kommer. Lova blev jättetäppt i näsan när hon bara var 5 dagar gammal.-Mycket filtar i olika tjocklekar. Det är supersmidigt att kunna lägga på eller ta av om bebisen blir för kall/varm.Jag ÖNSKAR att jag köpt eller lagt mer pengar på:-En riktigt bra skötväska. Se till att skaffa en med mycket fack. Värmefack för nappflaska är superbra.-Bra lådor till skötbordet. Vi har ett "Sniglar" från IKEA där vi bara slänger in allting på understa hyllan. Jag önskar att jag "hottat upp" det innan (har sett jättemånga tips här inne på FL vad man kan göra), för nu har jag knappast tid .-Ett sånt där "badstöd" som finns att köpa saknade jag när Lova var mindre. Det kan vara lite jobbigt att hålla och tvätta samtidigt när de är så små. -En bra blöjhink. Ja, det var allt jag kom på nu tror jag . Kanske kan vara lite tips till någon i alla fall .
    Hahaha! Vilken skitbra idé med hundsängen! Den ska jag ta efter även om det inte finns en endaste liten byracka i närheten! Jättebra att ha på golvet i vardagsrummet när man håller på att pula med annat. Den värmer ju och skyddar! Tack så mycket för tipset!
  • Juppepuppe

Ångrar inget vi köpte, men måste bara säga att jag inte håller med om skötväska. Jag föredrar utan fack. Den jag köpte hade massa fack, men de kunde man ta ur, så det har jag gjort...

• Miss Lau

Ångrar inget vi inte köpt utan tycker tvärtom att vi köpte alldeles för många/dyra totalt onödiga grejer.

• Lisa1976
    Knytets skrev 2008-02-24 01:49:20 följande:
    Så mitt tips är nog att enbart köpa det som man verkligen känner att man kommer behöva. Och efterhand när man känner behovet för det köpa prylar.
    Har man inte haft barn innan så är det ju svårt att veta/känna vad man behöver och hur mycket av det. Man kanske inte har lust att springa i affärer den första tiden. Jag vill ha det jag behöver hemma så att jag slipper oroa mig och bara kan fokusera på barnet.
  • Labrat

Hmm.. hundsäng låter som en bra idé .. om man inte som jag har en hund som har just en sån "säng" redan... skulle nog bli en del gruff om den.. vill inte se en mosad bebis under en envis gammal vovve

• Anna Svenssonliv

hundsäng var en superide! jag har sett att samma modell säljs dyrt som baby-tillbehör. låter ju jättesmidigt att ha i soffan o i sängen.

en sak jag ångrar att jag köpt är en baby-hängmatta. man ska hänga upp den i spjälsängen o själva iden är suverän. tyvär passade den inte vår spjälsäng o när jag la i en docka tckte jag det såg alldeles för grunt o osäkert ut för en bebis att vaggas i. vi håller oss till spjälsäng, barnvagn o hundsäng som sovplats för bäbisen istället;)

• Dolce Vita

Det där med hundsäng låter ju kanon Vad ska man köpa för mått på den då? 46*58 cm eller 60*78?

• Tesselajnen

Om man är lite trixig och istället vill sy en bädd så finns beskrivning på hur man gör en "kattbädd" här: http://www.janitasdesign.com/softspot/ (under Kattpyssel --> Kattbädd) Precis samma typ som hundbädden på IKEA och man kan göra den i precis den storlek man själv känner att man vill ha Glad

(Det finns en yttligare variant av bädd på sidan "kattbädd 2" som kan funka också, beror ju lite på hur man själv tänkt sig, men den kan jag rekommendera som lekplats på golvet om inte annat.)

Svar på tråden Saker jag ångrar att vi inte köpte innan vi fick barn....