• Karro03

Begravning, vad ska min sambo ha på sig?

Ska på bergavning. Min farfar har gått bort. känner mig dock vilsen då det kommer till min sambos kläder. Hade tänkt kostymbyxor o en svartrandig skjorta. Kom o tänka på igår att han kanske ska ha hela kostymen med svart slips?! Min sambo hatar dock slips o är inte alls så sugen på det......

Vad tror ni?

• Svar på tråden Begravning, vad ska min sambo ha på sig?
  • Fridhan

Jag jobbarpå en herrklädes butik å har fått lärt mej vissa "dress codes". Sen är de inte lika strikt längre men en kille ska ha mörka byxor och vit skjort. Aldrig svart skjorta.
    Är det en familjemedlem som ska begravas (vilket det inte är till din sambo) ska han ha vit slips. Annars svart slips.
    Han ska heller aldrig ha en tröja över skortan, utan isf kavaj.

Det är många som inte följer dessa saker och deär juh ganska fritt nuförtiden vad man kan ha på sej.
    Det du skrev funkar säkert alldeless utmärkt.!

• Isolde

Jag säger som Fridhan, med ett undantag: han ska ha vit slips. Som partner till nära anhörig följer man samma kod som partnern.

Å andra sidan: det är bättre att han klär sig någotsånär bekvämt än "halvkorrekt" (hur många har egentligen svart kostym och vit slips i garderoben?). Mörka kostymbyxor och snygg mörk tröja över vit skjorta kan vara ett mindre formellt alternativ.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • Anghammarad

Jag har sagt det förr och säger det igen: Begravningar är inte rätt ställe att göra ett fashionstatement eller att klä sig bekvämt för att man inte "gillar slips".

Mörk kostym, vit skjorta och (svart eller vit beroende på närhet till den avlidne) slips gäller för en vuxen man, det är bara att acceptera. Har man ingen vit slips så köper man en, de kostar typ 80:-. Det handlar om respekt.

• Isolde

Cohiba, vad som är okej eller inte beror ju också helt på familjen i övrigt.

Jag som har vuxit upp med familjen på mammas sida och är van vid att folk kan klädkoder, blev oerhört förvånad när familjens på pappas sida (som jag alltid trott varit väldigt korrekta och etikettmedvetna) dök upp på farfars begravning med de mest varierande kläder. Dock alla på temat "mörkt och nedtonat".

Så egentligen ska alltid såna här råd formuleras: Såhär är etiketten, men kolla med familjen.

• Anghammarad

Självfallet är det så att påbjuds det annan klädsel så använder man det men om inget är sagt så ser jag det som självklart att man tar på sig en mörk kostym och slips. Man kan aldrig påstå att man är felklädd på en begravning om man klär sig så.

• Lea the first

När det kommer till vit slips eller svart slips så har jag fått för mig att det handlar om blodsband eller inte.

Blodsband med den avlidne så som syskon, barn eller barnbarn då har man vit.

Kusin, småsyssling eller annan anhörig svart slips.

• Isolde

Lea, alla de du räknar upp har blodsband. Regeln du far efter är upp- och nedstigande led, tror jag. Föräldrar, far- och morföräldrar, barn och barnbarn har vit slips, plus syskon. Ingifta (och samboende) klär sig efter sin respektives relation. Min man kommer att ha vit slips den dag (om många år) när min mamma eller pappa dör.

Med det sagt har alla systersöner och systerdöttrars respektive haft vit slips vid begravningar inom min mormors familj, eftersom alla de kusinerna stått sina mostrar nära.

• Lea the first

Ja du har rätt jag skrev bara anhörig som inte behöver vara just blodsband o med dem menar jag då ingifta eller samboboende anhöriga.

• Monchichii

När min mans mormor gick bort hade han och hans kusin svarta kostymer, vita skjortor och vita slipsar. Jag visste inte heller hur man gjorde, speciellt inte eftersom man inte så ofta går på en begravning. Men, kusinens tjej hade koll på det så min man var likadant klädd.

Jag såg senare att dom faktiskt säljer vita slipsar på Ica Maxi som inte var så vansinnigt dyra.

Som många andra skrev här så är det ju bra att veta vad som gäller och sen så kollar man ju med familjen.

På min begravning kan folk ha massor med färg om det är så. Dom får gärna minnas mig med glädje! På en begravning vi var på så var det sagt att vi gärna skulle komma ljusare och mer färgglatt. Så, då hade vi tema med ljusblått på oss i vår familj.

• klocka

Och det här är vad Magdalena Ribbing tycker... jag håller med!

Svart skjorta till begravning?
    Fråga: Jag har haft stor glädje och nytta av tidigare svar från dig och har nu hängt upp mig på ett av dina svar som jag tror var från en av dina chattar. Det handlade om begravningsklädsel där du skrev att män alltid har vit skjorta. Jag har nu varit i belägenheten att begrava flera nära anhöriga och har då haft svart skjorta som kontrast till den vita slipsen. Har jag gjort bort mig?

Svar: Ja, som jag har skrivit är vit skjorta det mest korrekta för män till högtidliga tillfällen, i synnerhet begravningar.

Svart skjorta är fritidsklädsel, eller mycket okonventionellt i alla fall, och ingetdera begreppet passar till begravning.

Svart skjorta och vit slips blir farligt nära den populära italienska maffiaklädseln. Jag är ledsen att inte kunna svara dig så som du kanske hade önskat, men det är bättre att jag svarar korrekt än att du fortsätter med svart skjorta på begravningar. Den vita slipsen ska inte vara en stilig accent mot svart skjorta utan är en markering för de närmast anhöriga.

• Fridhan

Som sagt tidigare så är klädkoden alltid VIT skjorta.
    Jag säljer kläder till begravning dagligen och informerar om detta.
    Men måånga väljer att strunta i det, tex om dom har sagt att de är valfriklädsel osv.

Men svart/mörk kostym. Vit skjorta. Och vit eller svart slips, beroende på hur närstående den avlidne var.

Svar på tråden Begravning, vad ska min sambo ha på sig?