Smittar falsk krupp & är det ärftligt?
Smittar falsk krupp? Är falsk krupp ärftlig?
Är mycket tacksam för snabba svar!
Smittar falsk krupp? Är falsk krupp ärftlig?
Är mycket tacksam för snabba svar!
Nej, det smittar inte....men vet inte om det är ärftligt.
falsk krupp smittar inte utan det är förskyldningen som kommer före eller efter kruppen. så har min son och jag vet inte om det är ärftligt. Men dom jag känner så har båda barnen fått falsk krupp. Så nja kanske ärftligt.
Kruppen i sig smittar inte. Det kan vara ärftligt. Jag eller min man har inte haft krupp men våra barn har haft det.
Jag är inte helt säker på ärftligheten utan det kanske bara är ren otur om man får det i samband med förkylning.
Tack för era snabba svar!
Har en 7 mån hemma som fick krupp i torsdagskväll. Åkte in akut & fick veta att det var falsk krupp. Då var man ju för "chockad" för att fråga läkaren om sånt här...
Hon blev lite snorig dagen efter & har hostat lite grann sen dess (framför allt när vi lägger henne ner eller n'r hon är ledsen. ) I övrigt är hon pigg & glad som vanligt.
Nu är det så svårt att veta om man vågar träffa andra bebisar eller inte... man vill ju inte smitta nån!
Det kan vara ärftligt, men man vet väl inte säkert.
Båda min barn har haft det, jag med.
Jag frågade läkaren på öron-näsa-hals om det och han sa att det troligen är ärftligt eftersom de ofta ser att det går i släkten. Har barnen det så har ofta föräldrarna haft det.
Kan tillägga att både jag & min bror + min man & hans bror hade krupp. Därför min fråga om ärftlighet.