• linda820123

mat som stoppar diarré

hej!min dotter har varit sjuk, fick vinterkräkan i torsdags då hon kräktes, var jätte lös i magen och hade feber. Senaste gången hon kräktes var tordags kväll,men diarrén är kvar. har börjat ge henne majsvälling men hon är fortfarande lös, men hon dricker inte så mycket för jag tror att hon inte tycker om det. vad mer kan man ge som stoppar? vågar inte riktigt ge henne den milda vällingen som hon brukar få,vet inte om det är så bra när hon är så lös,vad tror ni?

• Svar på tråden mat som stoppar diarré
  • linda820123

är inte det lite surt för magen,min sambo hade vinterkräkan och han åt det för att stoppa dirrén men han fick upp det igen. allt annat han hade ätit kom inte upp. så vågar inte ge det,har nämligen hört att det kan vara bra åt båda hållen

• hidden place

Blåbärs-soppa, banan, kokt ris är tradionell mat vid kräksjuka/diarré, funkar bra, enligt min erfarenhet!
    Mineralvatten är bra att dricka...
    Och man kan även göra vätske-ersättning själv, Blanda 1 liter kokt vatten med 7 teskedar strösocker och 1/2 tesked salt. Sockret gör att kroppen trots diarrén kan ta upp saltet. Smaksätt eventuellt med 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice eller pressad citron. Förvaras i kylskåp högst 1 dygn.
    Det är ju bra, eftersom man förlorar så mycket vätska när man kräks el har diarré!

• Rebecka75

Kokta morötter ger hård mage för de flesta. Vet inte hur gammal dottern är men det är ju bara att göra pure av...

• linda820123

min dotter är 7 månader

• Rebecka75
    linda820123 skrev 2008-02-24 12:21:08 följande:
    är inte det lite surt för magen,min sambo hade vinterkräkan och han åt det för att stoppa dirrén men han fick upp det igen. allt annat han hade ätit kom inte upp. så vågar inte ge det,har nämligen hört att det kan vara bra åt båda hållen
    Kokta blåbär ska ge hårdare men färska blåbär ger lösare avföring. Precis som med morötterna alltså.
    Läste dessutom nånstans (kommer inte ihåg var) att bananer är syrabildande så det kanske inte är så snällt mot magen ändå? Annars är det ju omogna bananer som ger hårt bajs medan gula/bruna ofta ger lös mage.
Svar på tråden mat som stoppar diarré