jeanettan: det där stämmer inte särskilt bra... visst, det är absolut sant att det finns hemlösa hundar här som behöver omplaceras. det funderade jag om min sambo på innan vi tog hem lukas (som vår hund heter). men vi hittade ingen hund som vi kände skulle passa oss. vare sig i lokaltidningen eller på nätet. De föreningar som är proffessionella skulle aldrig ta in hundar som de misstänker inte skulle klara av omställningen med flygresa och det nya hemmet. Utav alla hundar jag har erfarenhet av som flugits in från Spanien och Portugal kan jag inte komma på en enda som fick men av flygresan eller som inte kännt sig tacksam förrän efter par år. lite nervösa av flygresan blir de flesta hundarna, men det brukar ha försvunnit det närmsta dygnet. dessutom brukar de allra flesta hundarna vara tacksamma resan från början och de flesta "vet" eller "förstår" även att de som adopterar dem är deras nya familj och accepterar detta. "bra" föreningar väljer endast ut hundar som man tror kommer klara en omställning, som har ett bra psyke osv. om det är så att hunden har någon skavank i form av syn/hörselfel, avklippta öron (som en del fd ägare faktiskt klippt av själva) så skriver man ut det redan från början så att eventuella intresserade får reda på detta. På samma sätt skrivs det ut om man vet var hunden kommer ifrån, om den fungerar bra med katter, om den bör leva i en familj med barn eller ej osv. sen som sagt var så finns det ju tyvärr icke proffessionella föreningar som inte bryr sig om det där. men att "dra alla över en kant" (kanske inte var din avsikt, men det verkade så på din formulering) blir fel...
yoyogirl: vad dåligt att föreningen ni adopterade ifrån inte onformerade er om det... det är ju sånt man brukar kunna veta. vi adopterade vår hund lukas genom www.ada-hundar.org, men jag "jobbar" själv för www.hundrondellen.se