• gravid 83

Fler som har ont i ryggen i v17?

Har ont på vänster sida i ryggslutet, nästan vid svanken. Känns speciellt när jag böjer mig ner och ska upp igen, ungefär som att ryggen låser sig. Har endast gått upp 1,5 kg. Men det blir väl kanske belastning ändå av bebben :),

• Svar på tråden Fler som har ont i ryggen i v17?
  • Trulsa1985

Jag har tokigt ont i både rygg och höfter och jag går in i v.19 idag. Har haft riktigt ont i en vecka nu och det började väl lite grann i vecka 17. Jag gissar att sånt är olika...

• MajaLinnéa

Jag har också ont i svanken, men bara på kvällarna.
    Är i mitten av vecka 18.

• gravid 83

Ja det gör riktigt ont. Tänkte att massage kanske kunde hjälpa, men då läste jag att det inte rekommenderades att bli masserad på ryggen, då det kunde sätta igång värkarna.

Får ringa BM i morgon:)

• Zionezze

Jag har oxå grymt ont i ryggen o har varit sjukskriven i två veckor för det. Är i v 16, men ryggontet började redan i julas för att bli outhärdligt för typ 6 veckor sen. Har oxå mest ont på vänster sida precis ovanför svanken, enl sjukgymnasten är det för att man svankar för mycket, vilket man automatiskt för ju större magen blir! Börjar bli riktigt trött på det nu, framför allt att precis alla ska påpeka att det är alldeles för tidigt att få ont o att jag har så lång tid kvar....

• gravid 83

Zionezze

Ok, men finns det några övningar man kan göra för det? Låser sig ryggen för dig också? Man vet liksom inte hur man ska sitta, lägger massa kuddar bakom ryggen men hjälps bara för en kort stund.
    Hur länge ska du vara sjukskriven?

• Tetra

Bäcken uppluckring börjar väll oftast att känas av runt v.17

• Maxbox
    Zionezze skrev 2008-02-24 14:03:11 följande:
    Jag har oxå grymt ont i ryggen o har varit sjukskriven i två veckor för det. Är i v 16, men ryggontet började redan i julas för att bli outhärdligt för typ 6 veckor sen. Har oxå mest ont på vänster sida precis ovanför svanken, enl sjukgymnasten är det för att man svankar för mycket, vilket man automatiskt för ju större magen blir! Börjar bli riktigt trött på det nu, framför allt att precis alla ska påpeka att det är alldeles för tidigt att få ont o att jag har så lång tid kvar....
    PRECIS!!!
    Alldeles för tidigt för det. Men förklara då varför jag som aldrig brukar ha ont i ryggen har det nu när jag är gravid. Visserligen bara v 16 än men ändå? Är det bara en tillfällighet att jag råkar få det nu när jag är gravid??!!

Jag svankar rejält i normalfallet. Kan det vara därför man märker av det så här "tidigt" (sedan i julas för mig med)?
  • Zionezze

Happy 83 - Låsningar slipper jag tack o lov! Det gör "bara" ont.... Min "räddning" är att jag styrketränar 2 pass i veckan sen tidigare, vilket verkligen hjälper! för stunden... Nä, men det hjälper på riktigt, för då bygger man upp musklerna som på sikt ska göra att smärtan minskar plus att jag inte har ont under själva träningen för då blir kroppen varm! Så kolla m en sjukgymnast eller skriv in dig på ett gym! Jag går till Nautilus (finns nästan överallt) o har haft turen att min tränare oxå är gravid!!

Paddy - enl sjukgymnasten jag var hos så berodde min smärta på att jag svankar så mkt sen innan, så trots att jag lyckats hålla mitt ryggonda borta i nåt år med styrketräning, så kommer det tillbaka nu när jag är gravid pga svanken, grrr.... Men enl honom var det bara att tänka på hållningen o fortsätta m träningen, om ett par veckor ska jag få akupunktur! Gissa om jag läntar!!! Har varit helt sjukskriven i 10 dagar för jag bara grät på jobbet, jobbar på kontor o har inte ens ett tungt jobb, men på eftermiddagarna gjorde det såååå ont! Nu ska jag vara sjukskriven på 50 % i 3 veckor, mitt eget förslag, pallar inte vara hemma längre, det är så tråkigt

hmm... det blev långt det här, men så "kul" att hitta fler som oxå redan har fått ont i ryggen, man känner sig lite misslyckad när alla tjatar om hur tidigt det är....

• Yayo

jag har också lite ont. jag försöker träna för det mesta ryggen. när jag står längre tider så lägger jag belastningen lite på framfötterna och böjer lite på knäna och när jag böjer mig ned så tänker jag på att andas ut när jag reser mig upp och bara använder benen som sagt.

• jeng

Jag håller med er!! "Nej det är alldeles för tidigt för foglossning eller andra ryggproblem!"

Jaså? Jag har inte ont i ryggen normalt (ja det händer ju, men inget i jämförelse med det här...) Jag har nu haft snoront sen v 13 (är i v 17 nu) och det är bara vila som funkar! Har fått sluta med all motion, och kan inte heller vara aktiv i vardagen... hur kul är det? Jag är sjukskriven på halvtid från jobbet pga utmattning, vilket jag bara kan tacka gud för just nu, eftersom jag aldrig skulle klara att jobba heltid med den här ryggen!

Jag har i stort sett sluppit låsningar, utan har allmänt ont i ryggen. Det utgår ifrån höften och strålar när det blir värre både ner i benet och upp i hela ryggen ända upp i axeln. Jag har ont på vänster sida, men börajr ha känningar även på höger sida!

Nu i torsdags fick jag dock en låsning när jag skulle resa mig ifrån stolen på jobbet, och efter det fick jag jätteont! Jag vilade under fredagen och det blev något bättre, men när jag sedan försökte mig på något annat än konstantryggläge i soffan så slog det bakut, och nu har jag istället jätteont typ från hälen och upp i nacken!

Min bm som jag var hos i måndags sa att det var lätt foglossning på vänster sida, men att det inte var det som gjorde att det gjorde så ont, utan det måste vara en muskel eller nerv eller så som hamnar i kläm pga bäckenuppluckringen eller nåt sånt

Jag har gått NER i vikt hittills under graviditeten, och jag har ingen direkt gravidmage heller, så jag tvivlar ju på att det har med svankning eller belastning eller nåt att göra...

Ja, jag står ut med det onda, och bara vilar så mycket jag kan för att det inte ska bli värre! man har ju trots allt inte ens kommit halvvägs i graviditeten ännu!!! Undrar vad som händer sen när man faktiskt börjar gå upp i vikt och magen kommer på riktigt!!!

Svar på tråden Fler som har ont i ryggen i v17?