Vet du vad. Nu är det några år sen, men jag var precis som du. Såg framför mig hur förlossningen skulle gå lätt som en plätt. Kunde inte se mig själv ligga där och pinas i många timmar. Jag läste massor och övade avslappning och var bombsäker på att jag skulle klara mig med bara TENS och lustgas, min man skulle massera mig och ett litet barn skulle pluppa ut efter sisådär 4-5 timmar.
Och jaaa. Det blev typ så! Dessutom 13 dagar före bf så jag förträngde ju ganska länge att jag skulle föda barn. Från absolut första känning tills sonen var ute tog det 12 timmar, då hade jag molande värk bak i ryggen, hela tiden, sen 6 timmar före han var ute hade jag helt plötsligt 2 min mellan värkarna och det blev lite brådis då vi har 10 mil till BB
Väl där så var det ju ont såklart, och maken fick inte röra mig (han vart lite sur, han hade förberett sig på att massera och hjälpa mig). Enl BM hade jag lång tid kvar för värkarna var svaga, då höll jag på att ge upp, för sååå ont kan inte förvärkar göra...men jag var fullt öppen och ett par timmar senare var han ute. Med hjälp av TENS och lustgas.
Man kan ju aldrig aldrig veta hur ens kropp funkar, men är man lugn och avslappnad så har man ju ändå något bättre förutsättningar att man jobbar med istället för emot kroppen. Så när du har en så positiv inställning, jobba vidare på det, träna profylaxandning osv så du har ännu bättre förutsättningar att få en positiv upplevelse! Nån garanti går ju såklart aldrig att lämna, tyvärr.
Lycka till!
/Anna