• Hallonröd

Sola solarium?

Tänkte börja sola solarium nu i mars och framåt för att få lite färg till sommaren. Nu var det väldigt länge sedan jag solade solarium...men visst kan man sola varannan dag i början?
    Eller är det för mycket? Var 3:e dag kanske räcker? Och sedan när man arbetat upp lite färg...för att underhålla den, ska man sola 1 dag eller 2 dagar i veckan?
    Individuellt förstås men behöver ha några slags riktlinjer att gå efter Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Sola solarium?
  • Minna07

Sola med 3 dagars mellanrum, då hinner huden vila lite emellan.
    Solar man solarie 10 ggr på ett år så ökar risken för hudcancer med 50%. Hudcancer är en väldigt allvarlig och farlig cancersjukdom eftersom den snabbt sprider sig ner under huden och till organen = död inom kort tid. En ung japanska drabbades av hudcancer pga solariesolande, hon hade endast solat 26 ggr under några år.

Dessutom motsvarar en bra solariebränna endast 4 i solskyddsfaktor. Därför bränner man sig i princip lika lätt om man inte smörjer in sig sedan till sommaren då man är ute. Detta leder till höjd hudcancerrisk samt till mycket mer rynkor.

• Hallonröd
    Minna07 skrev 2008-02-24 16:24:58 följande:
    Sola med 3 dagars mellanrum, då hinner huden vila lite emellan.Solar man solarie 10 ggr på ett år så ökar risken för hudcancer med 50%. Hudcancer är en väldigt allvarlig och farlig cancersjukdom eftersom den snabbt sprider sig ner under huden och till organen = död inom kort tid. En ung japanska drabbades av hudcancer pga solariesolande, hon hade endast solat 26 ggr under några år.Dessutom motsvarar en bra solariebränna endast 4 i solskyddsfaktor. Därför bränner man sig i princip lika lätt om man inte smörjer in sig sedan till sommaren då man är ute. Detta leder till höjd hudcancerrisk samt till mycket mer rynkor.
    Ja jag vet...   Tänkte chansa ändå...fåfäng som jag är... 
  • mary k

ja efter att ha gjort praktik på operationen å sett hur mkt hudcancer som fått opereras bort på unga människor(35-50års åldern) å dödligheten stor så vill jag ju HELST avvårda dig frn d å tipsa ist på fejktan!

där finns brun utan sol som ger en fin å jämnbrun färg.

• Hallonröd
    Minna07 skrev 2008-02-24 16:24:58 följande:
    Sola med 3 dagars mellanrum, då hinner huden vila lite emellan.Solar man solarie 10 ggr på ett år så ökar risken för hudcancer med 50%. Hudcancer är en väldigt allvarlig och farlig cancersjukdom eftersom den snabbt sprider sig ner under huden och till organen = död inom kort tid. En ung japanska drabbades av hudcancer pga solariesolande, hon hade endast solat 26 ggr under några år.Dessutom motsvarar en bra solariebränna endast 4 i solskyddsfaktor. Därför bränner man sig i princip lika lätt om man inte smörjer in sig sedan till sommaren då man är ute. Detta leder till höjd hudcancerrisk samt till mycket mer rynkor.
    Jo smörja mig i sommar hade jag allt tänkt ändå....så mycket ska jag inte sola solarium...men lite grundfärg så där iallafall hade jag tänkt få...Flört
  • mary k

å av d man ser på din bild (om d e du) så e du vädligt ljus,å dom som får hudcancer lättast är just såna som är den färgen som du har.

å hudcancer sprids snabbt till resten av organen å e inte alltidman kan rädda dessa personer.

va bara tvungen att iaf säga d å hoppas hoppas du väljer ett säkrare icke dödligt sätt att få en fin brun färg

• Hallonröd
    mary k skrev 2008-02-24 16:44:58 följande:
    ja efter att ha gjort praktik på operationen å sett hur mkt hudcancer som fått opereras bort på unga människor(35-50års åldern) å dödligheten stor så vill jag ju HELST avvårda dig frn d å tipsa ist på fejktan!där finns brun utan sol som ger en fin å jämnbrun färg.
    Ja usch vad tråkigt
    Jo jag brukar köra med brun utan sol...men det är så kladdigt och jobbigt....Fundersam
  • mmelody

Jag solar nu i början 2 ggr i veckan, sen när man har fått en grund så ska man ju sola 1 gång i veckan.

• mary k
    Hallonröd skrev 2008-02-24 16:47:46 följande:
    Ja usch vad tråkigt Jo jag brukar köra med brun utan sol...men det är så kladdigt och jobbigt....
    FAST d beror helt på vilken sort du använder
  • Hallonröd
    mary k skrev 2008-02-24 16:46:56 följande:
    å av d man ser på din bild (om d e du) så e du vädligt ljus,å dom som får hudcancer lättast är just såna som är den färgen som du har.å hudcancer sprids snabbt till resten av organen å e inte alltidman kan rädda dessa personer.va bara tvungen att iaf säga d å hoppas hoppas du väljer ett säkrare icke dödligt sätt att få en fin brun färg
    Ja det är jag Flört Jo jag är ganska ljus. Förr blev jag lätt brun, nu blir jag först röd och sedan brun...

Men att sola är ju inte lika med hudcancer utan risken för hudcancer ökar....

Men visst...brun-utan-sol är väl bättre om man ska vara lite på den säkra sidan Flört

Men å andra sidan kommer det väl snart fram att det finns något ämne i brun-utan- solprodukterna som ger cancer....man kan ju få cancer av allt i princip...
  • Hallonröd
    mary k skrev 2008-02-24 16:49:03 följande:
    FAST d beror helt på vilken sort du använder
    Brukar använda Niveas.....men mest bara på benen eftersom jag har så svårt att få färg på dem nuförtiden...har aldrig testat att ha det på hela kroppen...kanske ska göra det men då får jag ha vit rygg...där kommer jag ju inte åt....

Förresten är et väl svårt att få det jämt på hela kroppen...

Kanske ska gå till ett sånt där sprayställe...Glad...är det bra?
  • Hallonröd
    mmelody skrev 2008-02-24 16:47:54 följande:
    Jag solar nu i början 2 ggr i veckan, sen när man har fått en grund så ska man ju sola 1 gång i veckan.
    Ok....Glad
  • mary k
    Hallonröd skrev 2008-02-24 17:32:07 följande:
    Brukar använda Niveas.....men mest bara på benen eftersom jag har så svårt att få färg på dem nuförtiden...har aldrig testat att ha det på hela kroppen...kanske ska göra det men då får jag ha vit rygg...där kommer jag ju inte åt....Förresten är et väl svårt att få det jämt på hela kroppen...Kanske ska gå till ett sånt där sprayställe......är det bra?
    jag brukar köpa min brun utan sol på yves d e en spray,å den e skiiit bra,jämn å fin brun färg å du kan öka färgen hur mkt du vill,beroende på hur brun man vill bli,lukar gott å e dryyyg å kostar typ 75 kr.

sånt spray ställe har jag ej vatt på men d e säkert jätte bra iom många gör d
  • Hallonröd
    mary k skrev 2008-02-24 17:41:09 följande:
    jag brukar köpa min brun utan sol på yves d e en spray,å den e skiiit bra,jämn å fin brun färg å du kan öka färgen hur mkt du vill,beroende på hur brun man vill bli,lukar gott å e dryyyg å kostar typ 75 kr.sånt spray ställe har jag ej vatt på men d e säkert jätte bra iom många gör d
    Har också avänt frå Yves förut fast inte sprayen...Flört

Ja ja....får se hur jag gör....
  • Pyre på väg

Vill du sola så gör det! Man känner sig lite piggare då, hyn ser fräch ut.

...men risken att få cancer är tyvärr stor. Jag känner tre som fått det varav en faktiskt dog i malign melanom och han var väldigt ung. Jag jobbar med äldre och de har aldrig smort in sig i hela sitt liv. Där är också hudcancern vanlig.

Jag solar själv periodvis mycket, men i den vanliga solen. Ur dålig på att smörja mig. Vilket är väldigt dumt! Jag är noga med att min dotter inte är i solen. Jag får väl tänka om till denna sommaren?!

Meja 070120
  • Minna07

Pyre på väg skrev 2008-02-24 18:52:08 följande:

Jag jobbar med äldre och de har aldrig smort in sig i hela sitt liv. Där är också hudcancern vanlig.
    Det är väll äldre som jobbat mycket ute i sina unga dar (på gårdar tex) som drabbas av hudcancer på äldre dar? Har för mig att sådan hudcancer brukar se ganska otäck ut med är lätt att helt få bort om man bara är ute i tid.
  • fancydream

Tycker att du kan börja sola 3 dagar i sträck första veckan sen sola 1-2 dagar i veckan framöver. :)

• Minna07
    Hallonröd skrev 2008-02-24 16:42:07 följande:
    Ja jag vet...  Tänkte chansa ändå...fåfäng som jag är... 
    Mm, samma här tyvärr :/ Solar lite då och då men ska sluta. Cancern är bra att ha i bakhuvudet i vilket fall :)
  • Pyre på väg

Ja, absolut, visst är det så. Ser man det i tid så kan man ta bort det ja. Brukar se ut som sårskorpor.

Minna07 skrev 2008-02-24 22:30:12 följande:
    Pyre på väg skrev 2008-02-24 18:52:08 följande:Det är väll äldre som jobbat mycket ute i sina unga dar (på gårdar tex) som drabbas av hudcancer på äldre dar? Har för mig att sådan hudcancer brukar se ganska otäck ut med är lätt att helt få bort om man bara är ute i tid.
    Meja 070120
Svar på tråden Sola solarium?