• Anonym (Jobbigt!)

Någon som har haft Proktit eller Ulcerös colit?

Är det någon som har haft Proktit och/eller Ulcerös colit?
    (Proktit = inflammation i änd- och tjocktarm)
    (Ulcerös colit = blödande tjocktarmskatarr)

Jag har haft det sedan början på året :(
    Jag var på vårdcentralen för 2 veckor sedan och gjorde en rektoskopi (värsta jag varit med om kroppsligt) de går upp ca.20-30 cm i tarmen ocj tittar. Där fick jag diagnosen. Så jag fick medicin, Asacol. Det är 100ml vätska som ska upp "fel håll" varje kväll inför sängående.
    Har väl hjälpt lite, men inte mycket.
    Är så jobbigt, har så mycket gaser hela tiden och behöver gå på toa ofta där det oftast bara kommer slem och blod :(

Ska till sjukhuset om ett par veckor och göra en rektoskopi igen! Usch... och då ska de väl se om det har blivit bättre eller sämre och om det är något kroniskt...

Är så nervös, för jag vill inte behöva ta denna jobbiga medicin hela mitt liv eller i värsta fall få Chrons sjukdom hela mitt liv eller liknande... :(
    Jag vet att det finns värre. Det hade kunnat vara cancer eller nåt annat hemsk som man inte vill att någon människa alls ska drabbas av...

Finns det någon som har haft eller har samma som jag? Hur har det gått för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-24 18:22
    Och ja... när jag väl är gnällig...
    har inte haft mens sen i december förra året, så ägglossningar har antagligen uteblivit helt (för man måste väl ha mens för att få ägglossning tror jag...)
    Så det här med baby-verkstad verkar gå åt skogen... :(

Varför just jag...

• Svar på tråden Någon som har haft Proktit eller Ulcerös colit?
  • Axelpaxel

ska ge dig en länk strax

• Anonym

Min Papps hade det & min syster har det
    Men hon mår bra idag & har sluppit StomiOperation,det gäller att "Sköta sig" som hon brukar säga,men...Hon mår bra idag med medeciner Fast Ulcerös colit är kronisk tyvärr,fast kan komma & gå lite i vågor.

Min syster Har inga barn!
    Men jag vet inte om hon försökt fast tror inte det

• Anonym (Jobbigt!)
    Axelpaxel skrev 2008-02-24 18:24:50 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m28217529.htmlhär har du massor med folk inklusive mig som har problem där får du stöd och råd!
    Tack! Men oj... mycket att läsa... och mycket att lära...

Vet du om proktit/ulcerös colit/Chrons kan ge svårigheter att bli med barn? Är det därför min mens har uteblivit?
    (jag slutade med p-piller för 3 månader sedan och har bara haft mens 1 gång sen dess, så det kan ju vara p-piller stoppet som gör att den uteblir nu i början...)

Det jag är mest rädd för är om de tvingas göra en gastroskopi... då går de väl in via munnen och ner? :( vill inte det... kommer vägra. Såvida man inte blir sövd såklart... hoppas det...
  • Axelpaxel

jag har gjort gastro och det är inte så farligt visserligen fick de söva mig för jag fick panik och drog upp slangen gång på gång
    Hoppas du får svar i den andra tråden, de är jätteduktiga
    jag tror inte att det ska vara ngt problem att skaffa barn med dem sjukdomarna

• 68an

säger som axelpaxel..välkommen till vår vvs tråd

jag förstår din sorg och den kommer säkert lägga sig med tiden. ag har haft diagnosen i 20 år och jag lever ganska normalt men visst är man less i bland men för det mesta är jag glad ändå.

sedan är uc en kronisk sjukdom men sen kan man må bra o vara skovfri. bara för att du har uc så innebär det inte att du får chrons.

gastroskopi är inte kul men du klarar även det. det finns lugnande, bedövningsmedel osv.

jag blev gravid jättelätt men däremot vill jag minnas att dom som opererat sig o tagit bort tjocktarmen o fått tex stomi kan ha det lite svårare ibland.

välkommen till vår tråd, den är ovärdelig!

• Anonym (Jobbigt!)
    Axelpaxel skrev 2008-02-24 19:05:16 följande:
    jag har gjort gastro och det är inte så farligt visserligen fick de söva mig för jag fick panik och drog upp slangen gång på gång Hoppas du får svar i den andra tråden, de är jätteduktiga jag tror inte att det ska vara ngt problem att skaffa barn med dem sjukdomarna
    Okej... tack. Jag vet inte hur jag kommer reagera om jag behöver genomgå en gastroskopi. Har läst lite om det och har hört att det inte är så farligt, men det är ju ändå något man inte är van vid och något som egentligen är ganska obehagligt, så jag tror att jag kommer kräva att bli sövd... det måste man väl få göra...?

Men tack så mycket för att du visade mig tråden... man tror ju alltid att man är själv om sådana här problem (vet inte varför) men så är det ju :)
    Och tack för att lugnade mig när det gäller barn, om man kan få problem med det eller ej...
  • Anonym (Jobbigt!)
    68an skrev 2008-02-24 19:17:11 följande:
    en rättelse i din trådstart!proktit=inflamation endast i ändtarmcolit=inflamation i änd- och tjocktarmhär kan du läsa lite om sjukdomen... www.magotarm.se/foldrar/ulceros.html
    Tack :)
  • Nallatalla

Hej,instämmer med 68an mfl välkommen till vår vvs tråd!!
    Det är ett färligt gäng som hänger där och peppar varandra när det känns tufft.Självklart diskuteras det annat också!
    Jag vet inte hur jag skulle klara av att hantera min sjukdom (UC)
    om jag inte hittat vvs tråden här på FL.
    Jag har levt med UC sedan 2005 och är idag opererad,tack och lov!! Jag behöver aldrig merge mig in i kortisonträsket!!

/ Nalla

• Mrscaro

Har inte själv men har en syster,moster och en kusin som har ulcerös colit, min syster har haft de sen hon var 8år och är nu 30år. Hon har ständigt ont i magen några dagar värre än andra.GASER FINNS DE GOTT OM OXÅ. Min moster som bot i USA har fått en ny medicin som bara än så länge finns där är super bra säger hon. Får väll hoppas att den kommer hit oxå. Ta hand om dig. kram

• Nallatalla

Tänkte bara tillägga att UC är kroniskt och sjukdomen går i skov.
    Min UC var väldigt agressiv med flera sjukhusvistelser och inga mediciner hjälpte tillfredställande. i dag lever jag med en tillfällig stomi och jag är så tacksam för att jag slipper alla dessa toabesök och mediciner.
    Nu har jag fått tillbaka mitt liv och min värdighet igen.
    Tyvärr blev det ju så att jag isolerade mig mkt när jag var sjuk eftersom jag inte vågade gå ut av rädsla för att inte hinna på toa.
    Att leva med stomi vs att leva med en bråkig tarm är ett lätt val vill jag lova. Det är absolut inte äckligt med stomi.
    Jag är precis som alla andra förutom att jag sköter mina toabesök på ett annat sätt.
    Om jag fick välja på att fortsätta med stomi och att få tillbaka tarmen så skulle jag inte tveka.
    Tarmen skulle inte vara välkommen!!

/ nalla

• Nallatalla

Anonym (Jobbigt!) skrev 2008-02-24 18:46:19 följande:

Tack! Men oj... mycket att läsa... och mycket att lära...Vet du om proktit/ulcerös colit/Chrons kan ge svårigheter att bli med barn? Är det därför min mens har uteblivit?(jag slutade med p-piller för 3 månader sedan och har bara haft mens 1 gång sen dess, så det kan ju vara p-piller stoppet som gör att den uteblir nu i början...)Det jag är mest rädd för är om de tvingas göra en gastroskopi... då går de väl in via munnen och ner? :( vill inte det... kommer vägra. Såvida man inte blir sövd såklart... hoppas det...
    När det gäller detta med att kunna få barn så beror det på hur pass utbredd inflammationen är. Det kan bli så att äggledare och annat tar skada av inflammationerna.
    Detta sa min kirurg till mig men han sa även att man isådanafall kan få hjälp med detta på konstgjord väg.
    Jag hade en elak inflammation innan jag opererades hösten 2006 och får ett syskon till min son i mitten av Mars. (hemgjord )

De som har UC kan uppleva att sjukdomen blir bättre under en graviditet men den kan även bli sämre.
    Ofta behöver man äta mediciner under en lång tid och det även under graviditet.

Min UC utlöstes troligtvis av min graviditet och det skumma är att ingen annan i min släkt är drabbad av något sådant.
    (Man tror att det delvis är ärftligt)
    / Nalla
  • Anonym (Jobbigt!)

Tack alla för era värmande ord. Känns bra att man inte är ensam om sådana här problem! Och givetvis yttrar sig symptomen olika på olika personer.

Jag ska tillbaka till sjukhuset om ett par veckor där det ska göras en ordentlig utredning. Jag är ganska "yr" stundvis, så jag ska börja med järntabletter då inflammationen gör att jag förlorar en del blod.

• iggla

Hej

Jag har fått den diagnosen och är 35 år fick reda på det i December förra året.Försöker få kontakt med andra så har detta.

kram iggla

Svar på tråden Någon som har haft Proktit eller Ulcerös colit?