• Pisan

Kan man frysa in äppel, päron osv...?

Håller på med storkok här hemma å har börjat fundera nu på frukt...

Kan man frysa in äppel...ska jag då koka den först? Likadant med päron..
    Kan jag riva ner det å sen frysa in eller är det bäst att ha det färskt?

tänkte om man kanske kan frysa in i iskuber som man lätt kan ta med ifall man ska iväg sen.

Hoppas ni hänger med vad jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-24 18:28
    glömde fråga en annan dum fråga..

Kan man frysa ner banan?

• Svar på tråden Kan man frysa in äppel, päron osv...?
  • herilane

Hela äpplen och päron tror jag inte man kan frysa in. Rivet eller mosat går bra. Det smakar inte riktigt som färskt, smakar lite mer äppelmos än äpple, men är jättegott ändå.

Jag har hört att äpple inte ska bli brunt om man kokar det lite lätt innan man mosar det, men har aldrig gjort det själv. Frysningen tar ju död på en del vitaminer, då vill jag inte förstöra fler genom att koka. Tar hellre brunt äppelmos då.

Har aldrig hört om fryst banan, så där vet jag faktiskt inte!

• bb68

Hej! Jag har läst att man visst kan frysa in banan. Ett tips jag läst är att ha frysta bananbitar färdigt att ge barnen istället för glass...låter bra tycker jag även om jag inte är där riktigt än-har en 6-månaders kille som jag också gör storkok till. Lycka till iaf. Kokade aprikoser idag som jag mixade och frös in-tänkte att man kan göra lite kräm lite i taget...bra recept finns på growingpeople.com under recepthörnan.

• Pisan
    bb68 skrev 2008-03-05 19:37:19 följande:
    Hej! Jag har läst att man visst kan frysa in banan. Ett tips jag läst är att ha frysta bananbitar färdigt att ge barnen istället för glass...låter bra tycker jag även om jag inte är där riktigt än-har en 6-månaders kille som jag också gör storkok till. Lycka till iaf. Kokade aprikoser idag som jag mixade och frös in-tänkte att man kan göra lite kräm lite i taget...bra recept finns på growingpeople.com under recepthörnan.
    Tack för tipsen =)
Svar på tråden Kan man frysa in äppel, päron osv...?