Det är en träningssak, det kommer att bli bättre sakta men säkert efter hand som du fortsätter att göra saker du egentligen inte vågar t.ex. dansa, prata.
Jag kom över min "dansskräck" genom att börja dansa hemma.
På med radion/stereon och shaka loss - allt från vilt "vifta med armr och ben, hoppa omkring, släng dig på golvet" till lite tankspritt gungande till takten.
Pratandet kan det vara värre med, när man väl har kommit till den där "oj, nu blev det tyst"-punkten så är det så lätt att låsa sig. Försök ha ett "frågebatteri" på lager så att du bara kan le och starta nya samtal. T.ex. "Har du sett filmen XX?" "Jag läste just ut boken YY, funderar över vad jag ska läsa härnäst - har du några tips på en bra bok?" "Har du några planer inför sommaren?" "Hur känner du NN?"
Kom ihåg att vi är alla människor, den som sitter bredvid dig kanske också är blyg, eller har andra "svårigeter". Personen i fråga sitter knappast och analyserar dig utan är snarare fokuserad på hur du uppfattar honom/henne. Han/hon pratar sannolikt med dig för att han/hon vill det. Om ni har blivit plötsligt "övergivna" av en gemensam bekant så är det kanske "ofrivilligt", men det är ju samma sak för dig - eller hur? Gör det bästa av situationen och var trevlig i alla fall
Sen är det naturligtvis så att det inte är farligt om det blir tyst då och då.
Ibland råkar man naturligtvis ut för att någon är överlägsen/otrevlig och visar att denne minsann har bättre saker för sig än att prata med tråkiga dig. Men det handlar ju inte om DIG, det handlar om att den personen saknar folkvett + förmåga att se längre än till den första minutens kanske tafatta intryck. Le i så fall åt hans/hennes dumhet och se till att ha roligt med någon annan
Jag har kommit över mycket av min blyghet genom att helt enkelt bestämma mig för att det är oviktigt vad enskilda personer tycker eller tänker om mig. Det finns ju andra som gillar mig - jag är en av dem