• Norasfamily

Agorafobi, eller torgskräck

Hej, är en tjej som haft agorafobi, med panikångest till och från i ca 10 års tid, nu har jag bestämt mig för att bli frisk, ska gå till doktorn, för jag klarar inte av att jobba längre, och gå in i en affär är bara att glömma då det slutar med panik

det känns som man är helt ensam om det här, ingenting som man gärna berättar om för andra, inte ens min man vet hur illa det är, han vet en del men han har svårt att förstå ibland.

Är det någon annan som har levt med det här och blivit frisk och är det även någon som lever med det nu.

Tacksam för alla svar:)

• Svar på tråden Agorafobi, eller torgskräck
  • yeahcarro

Du är inte ensam!
    Jag är en agorafobiker sen 7 år tillbaks. Lever ett ganska normalt liv just nu (hoppas det får fortsätta så..och bli bättre) jag kan göra det mesta som jag hade otroligt svårt för innan. Köra bil,gå i affären. Har fortfarande svårt att...t ex gå i ett köpcentrum efter löning...då det är MYCKET folk. Men flyga,åka tåg,skjussa folk,åka buss och sånna saker går INTE. Jag var hos frisören i lördags morse...grät och hade jättemycket ångest innan...men gick tillslut..var helt slut och genomsvettig när jag var färdig. Trots detta lever jag idag bra och bättre än jag gjort tidigare önskar jag att jag kunde gå den sista biten också. Och jag är rädd att det ska återgå...att jag blir rädd bara jag ska gå utanför dörren..så illa har det nämligen varit.

Jag har gått i KBT och det hjälpte till viss del..jag gick även på medicin Citalopram i nästan ett år. Det gav mig en paus att jobba med mig själv. Medicin i kombination med terapi skulle nog vara bra för dig.

Ditt inlägg gav mig lite mod att själv försöka få lite mer hjälp.

Tack :) Kram på dig!

• Norasfamily
    Svar på #1
    Hej skrev ju på din sida, hoppas du har sett det.

Varför slutade du med medicin?

Knepigt det här med ångest, jag var jättebra i flera år, jag hade lite problem med att köra bil när det tex blev rött ljus och massa bilar runt om, men jag kunde gå in i affärer och allt annat

sen började det igen i höstas och nu är det jättejobbigt, det blir nog en ond cirkel.

jag läste en jättebra sak som har hjälpt mig, i boken INGEN PANIK, där stod det så här:

NÄR DU ÄR TOTALT ÖVERTYGAD OM ATT DE KROPPSLIGA REAKTIONERNA ÄR OFARLIGA, KOMMER RÄDSLAN OCH PANIKEN INTE LÄNGRE ATT UPPSTÅ OCH DU KOMMER INTE LÄNGRE ATT HA NÅGRA PANIKATTACKER

bra va:)

kram
Svar på tråden Agorafobi, eller torgskräck