• Anonym (?)

bestrida kronofogdeföreläggande

Jag undrar hur långt efter ett utslag man kan bestrida ett ärende. Jag vet att man kan begära sk återvinning inom en månad men finns det någon möjlighet efter det?

Sen undrar jag också om det är någon som vet om inkassobolagen har några etiska regler som de ska följa. T.ex. så har de skickat ansökan om betalningsföreläggande till kronofogemyndigeheten utan att ha för avsikt att driva in skulden genom KF. Jag anser att detta bara är ett sätt för Inkassoföretaget att tjäna 340kr lite lätt utan att göra något mer än att fylla i ett papper och sedan lägga en extra kostnad av 640kr på min räkning. Varav de stoppar 340 direkt i egen ficka.

Vet någon var man kan läsa om etiska regler för inkassoföretag?

• Svar på tråden bestrida kronofogdeföreläggande
  • Anonym

Vad innebär återvinning och hur går man tillväga för att få det?

har aldrig hört talas om....

jag skulle gärna vilja veta för jag skall ta ett snack med de typerna i veckan...

för övrigt har jag ignen aning om hur inkasso jobbar

• Anonym (?)

Om man inte bestrider i tid och ett föreläggande beslutas emot dig kan man inom en månad (tror att det är begränsat till den tiden) begära återvinning. Inte många KF handläggare vet om eller medger att detta är möjligt. Jag vet inte varför, jag fick reda på detta när jag pratade med en handläggare på KF i Stockholm men det var efter mycket ringande som jag fick denna information. Men vad som händer är att man får skicka in en ansökan om återvinning och så blir ärendet överlämnat till tingsrätten. Ärendet behandlas i princip likadant som om man bestridit en ansökan om föreläggande som sedan går till tingsrätten.

Vissa inkassobolag är helt otroliga att ha att göra med. Ett av mina (ja jag har många) skickade en ansökan om föreläggande till KF efter att jag gjort en avbetalningsplan 2 dagar tidigare. De kan vara så himla fula.

Svar på tråden bestrida kronofogdeföreläggande