• Nakupenda mpenzi

Varför kan jag inte öppna mina bilder i paint???

Hej!
    Har ett  problem som jag inte vet vart det kommer ifrån! Jag har ALLTID kunnat öppna mina bilder i paint men nu helt plötsligt går det inte. Står bara att det blev nåt fel vid nerladdningen av bilden.
    Men det kan det inte ha blivit för jag har även testat med mina gamla bilder som har legat på datorn i månader!
    Så snälla är det någon som kanske kan hjälpa mej??

• Svar på tråden Varför kan jag inte öppna mina bilder i paint???
  • inze

Kan du göra något i Paint? Kan du skapa en ny bild och rita lite på, spara och sedan öppna den igen?

Kan ju vara så att det är nåt med just Paint som "gått sönder". Kan ev hjölpa att ta bort Paint och sedan lägga till det igen (Kontrollpanelen-Lägg till/ta bort program-Lägg till/ ta bort Windowskomponenter-Tillbehör och Verktyg)

• inze

Du kanske behöver din Windows-skiva för att göra det (Ta bort och lägga till Paint).

• Nakupenda mpenzi
    Svar på #1
    Hej!
    Japp jag kan skiva och kladda och sparara bilderna som jag har gjort där inne, men jag kan ju inte förminska bilderna i paint.. haralltid kunnat göra så innan, senast förra veckan la jag in en bild i paint!
    Jag förstår INTE vad felet är.. jag behöver paint för det!!
  • inze
    Nakupenda mpenzi skrev 2008-02-25 06:46:22 följande:
    Svar på #1Hej!Japp jag kan skiva och kladda och sparara bilderna som jag har gjort där inne, men jag kan ju inte förminska bilderna i paint.. haralltid kunnat göra så innan, senast förra veckan la jag in en bild i paint!Jag förstår INTE vad felet är.. jag behöver paint för det!!
    Det finns ju bättre program för att förminska bilder så är det bara för det du behöver Paint så är det väl ingen större katastrof.

Finns tips på program på min sida:
    http://www.inzes.com/flbild/
  • Nakupenda mpenzi
    Svar på #4
    Hejsan!
    Jag laddade ner photo filtre.. men jag vet inte hur det funkar, jag vet ju inte hur man gör läckra bakgrunder eller någonting..vet du hur det funkar då och om jag kan förminska bilderna i det med?
  • inze
    Nakupenda mpenzi skrev 2008-02-26 18:04:48 följande:
    Svar på #4Hejsan!Jag laddade ner photo filtre.. men jag vet inte hur det funkar, jag vet ju inte hur man gör läckra bakgrunder eller någonting..vet du hur det funkar då och om jag kan förminska bilderna i det med?
    Jag hoppas du såg att det fanns en svensk språkfil att hämta också så programmet blir på svenska för det har jag så min förklaring blir på svenska.

I så fall öppnar du din bild och sedan går du in på Bild - Bildstorlek så kan du skriva in önskad storlek där och förminska bilden. Om du sedan vill fixa lite med bilden så finns en del effekter under Filter. Om man väljer PhotoMasque och där klickar på bläddraknappen där kan du välja lite efftekter och ramar (du ser förhandsvisning till höger där du också kan välja färg m m).

Verktygen till höger har samma funktioner som i många andra bildbehandlingsprogram.

Det du inte kan göra med det programmet är att jobba i lager (som man kan i t ex Photoshop) men man kan klistra in saker man klipper ut från en bild i en annan m m.

Finns ju en version av programmet där man kan använda lager men den kostar några kronor och den har jag inte testat.
  • Nakupenda mpenzi

Hej!
    Men jag installerade det på engelska och nu kan jag inte göra omd et och ta det på svenska.. jag behöver ett program på svenska för att kunna förminska bilderna. Vet du nåt?

• inze

Jo du kan få programmet på svenska.

Svenska översättningen finns här: http://photofiltre.free.fr/utils/TranslationSV.zip
    Välj öppna och sedan Extrahera alla filer. När du kan välja Mål (var du vill placera filen) Bläddra och välj att lägga den på Skrivbordet (så vet du var du har den sedan).

Om du vet precis hur du ska göra kan du lägga den direkt i programmappen.

Leta sedan reda på mappen med programmet. Om du bara installerade rakt upp och ner borde den finnas under:
    C:\Program\PhotoFiltre
    Flytta dit språkfilen du har på Skrivbordet. Den ska heta:TranslationSV.plg

Radera sedan den engelska språkfilen som heter TranslationEN.plg så ska programmet vara på svenska sen.

• Nakupenda mpenzi

Nej det går inte! et kommer bara upp en annan sida om hur jag ska bet det hela.. buy online osv.. fattar inte detta!!

• inze
    Nakupenda mpenzi skrev 2008-03-09 19:50:40 följande:
    Nej det går inte! et kommer bara upp en annan sida om hur jag ska bet det hela.. buy online osv.. fattar inte detta!!
    När kommer det upp? Är det när du försöker öppna zipfilen? Har du möjligen nåt program typ WinZip installerat?
  • Nakupenda mpenzi
    Svar på #10
    Hej!
    Ja det kommer upp direkt efter att jag klickat på öppna! Nej jag har inget annat installerat! Jag fattar inte varför att jag inte kan installera det på svenska, det gick ju på engelska!!
  • Nakupenda mpenzi
    Svar på #12
    Nej det var ingen sån ruta som kom upp.. jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara att den såg ut som jag fick upp! Hmm detta var ju mer än märkligt!!
  • inze

Vad har du för operativsystem? Om du har Windows XP borde du kunna packa upp filerna så som jag beskrivit.

• Nakupenda mpenzi
    Svar på #14
    Nej jag har windows 2000! Skit program.. jag kan ju inte inte ens bara använda mina bilder som jag har tagit med min digitalkemara och lägga upp dom i bilddagboken, måste ju vara nåt fel på mina inställningar eller nåt annat på min dator!!
  • inze

Jag hittade den här sidan där man kan hitta programmet på svenska:

http://www.pim.skolutveckling.se/information/om_pim/programvaror_i_pim/photo_filtre/

Så om du avinstallerar din engelska version och installerar den som finns där istället så ska du få en svensk version utan att behöva hålla på med nån språkfil. Det är en något tidigare version men jag tror inte det är nån större skillnad.

Längst ner på sidan finns också en länk till en manual på svenska till programmet.

Svar på tråden Varför kan jag inte öppna mina bilder i paint???