• nr 1

kudde vagn och spjälsäng

Hej!

Skall ut och handla kudde och täcken till vagn och spjälsäng, är dock lite fundersam över kuddar.

Såg på ikeas hemsida att deras babykudde rekomenderas till barn över 12 månader, någon som vet vad en nyfödd skall ha för kudde? eller skall dom kanske inte ha någon alls?

En förvirrad nybörjare!

• Svar på tråden kudde vagn och spjälsäng
  • Hanna36

Nyfödda ska ha kudde från dag 1! Finns att köpa i barnvagnsaffären..

• nr 1

ok, tack för ditt snabba svar!

• Jessica24

Vi köpte både vagn- och sängkudde + vagn- och sängtäcke på Babyland.
    Märket är "Rätt Start" och är enligt oss jättebra.
    Finns också att köpa på Babyproffsen osv.

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • blåsippan123

min barnmorska rekommenderade ingen kudde allspå föräldrautbildningen???? så jag vet inte riktigt...

• Hanna36
    blåsippan123 skrev 2008-02-24 23:07:56 följande:
    min barnmorska rekommenderade ingen kudde allspå föräldrautbildningen???? så jag vet inte riktigt...
    Jag vet till 100% att bebisar ska ha kudde från dag 1, och den bm som säger annat vet inte vad hon pratar om.. tyvärr!
    Jag jobbar på en avdelning där vi opererar små bebisar för sneda/platta skallar och våra plastikkirurger säger att kudde är A och O! Jätteviktigt alltså!
  • sweetsugarcandy

Vi köpte det på barnens hus. :) Märket rätt start tror jag det var :)

• KnittedKharpern

Most modern countries recommend that you DON'T use a pillow for any infants. This is a quote from American Sudden Infant Death Syndrome Institute:

2. Place infants to sleep in a baby bed with a firm mattress. There should be nothing in the bed but the baby - no covers, no pillows, no bumper pads, no positioning devices and no toys. Soft mattresses and heavy covering are associated with the risk for SIDS.

If you give your baby plenty of tummy time while the baby is awake there is less risk of flat head so a pillow is unnecessary.

I read in MedBarn magazine (December-February issue) at MVC this week even recommending not to use pillows. The rate of SIDS might not be that high in Sweden, but do you want to be to be one of those that is affected by it when you could prevent it by not putting things in your baby's bed? I personally don't think it is worth the risk.

• Canberra

Jag vet till 100% att lakarna har i Australien rekommenderar att man *inte* anvander kudde forran barnet ar 12 manader, for att minska risken for PSD. Samma rekommendationer som i USA m fl lander (och aven Sverige, beroende pa vem man fragar).

Det *finns* en risk for att babyn far platt huvud om de alltid ligger pa samma sida, men det kan man motverka genom att vanda huvudet at olika hall nar de ar sma, eller alternera vilken ande av spjalsangen de sover i om de garna tittar tex mot dorren (badda i ena anden en vecka, byt nasta vecka). Ocksa viktigt att de far tid att ligga pa magen och trana upp nackmusklerna varje dag for att motverka platthuvud.

Vi anvande inte heller tacke till spjalsangen for att minska risken for PSD (att de drar de over huvudet och kvavs), daremot kladde vi pa lagomt mycket (tex tjockare pyjamas pa vintern) och lindade in kroppen i en tunn filt/lakan (alltsa runt sjalva kroppen, inte anda upp till ansiktet), allt enligt PSD-rekommendationerna.

• Hanna36
    Canberra skrev 2008-02-25 05:51:32 följande:
    Jag vet till 100% att lakarna har i Australien rekommenderar att man *inte* anvander kudde forran barnet ar 12 manader, for att minska risken for PSD. Samma rekommendationer som i USA m fl lander (och aven Sverige, beroende pa vem man fragar). Det *finns* en risk for att babyn far platt huvud om de alltid ligger pa samma sida, men det kan man motverka genom att vanda huvudet at olika hall nar de ar sma, eller alternera vilken ande av spjalsangen de sover i om de garna tittar tex mot dorren (badda i ena anden en vecka, byt nasta vecka). Ocksa viktigt att de far tid att ligga pa magen och trana upp nackmusklerna varje dag for att motverka platthuvud. Vi anvande inte heller tacke till spjalsangen for att minska risken for PSD (att de drar de over huvudet och kvavs), daremot kladde vi pa lagomt mycket (tex tjockare pyjamas pa vintern) och lindade in kroppen i en tunn filt/lakan (alltsa runt sjalva kroppen, inte anda upp till ansiktet), allt enligt PSD-rekommendationerna.
    men i Australien har ni uppenbart inte samma rekommendationer!
Svar på tråden kudde vagn och spjälsäng