• Mitt livs lycka

Förlossning på Karolinska resp. Danderyd Sj?

Får man eget rum efter en förlossning på Karolinska i Solna? Eller "riskerar" man att behöva dela rum med någon/några andra? Får pappan stanna kvar efter förlossningen på KS? Eller beror det på om man genomgått kejsarsnitt eller "vanlig" förlossning?

Har även samma funderingar som ovan kring Danderyds sjukhus...

Någon som vet?

• Svar på tråden Förlossning på Karolinska resp. Danderyd Sj?
  • Mysan31

Hej jag har fött både på KS o DS på KS fick jag dela rum.
    DS fick jag hotellrum där det finns plats för gubben o stanna. Båda fl va bra. Men hotellet va ju mysager.

• Mitt livs lycka

Får man aldrig eget rum på KS? Har de inga enkelrum?

Någon som vet??

• jennyomicke

Hej!
    Jo, de har familjerum där mannen får stanna över men om man får ett sådant eller inte beror mest på hur mycket plats det finns just när man är inne. Vad jag förstår men jag är också lite undrande. Gå in och läs på ks hemsida under förlossningen och bb, där står det lite information. Sedan har jag hört både och, en del får familjerum och en del får dela rum, så det är bara att hålla tummarna
    /jenny

• Mitt livs lycka

Ok, försökte leta efter info på KS hemsida men jag hittade inget om just detta. Får gå in igen och kolla!

Annars får jag som sagt hålla tummarna för att vi får ett eget rum - för det skulle man ju helst vilja.

Antar att det inte spelar någon roll om man blir igångsatt eller så (vilket typ av rum man får menar jag)...?

• olalala

DS är nyrenoverart, superfräscht. Eget rum när du föder så klart och sen får du bo på patienthotellet (BB hotell) med din partner, det är som ett vanligt 3 stjärnigt hotell men med barnmorskor som hjälper till och kollar amning och bebben när man vill, dygnet runt, supersmidigt tyckte jag. Du betalar bara vanlig patientavgift och din partner en mindre summa per natt (typp 300 kr tror jag). Jag tyckte DS var super, men vet inget om KS.

• olalala

Förresten ---- är det ngn form av komplikationer får man stanna kavr och bo på förlossningsavdelningen, inte BB hotellet. Spelar nog ingen roll om du blir igångsatt, utan det som avgör är hur själva förlossningen går och om det händer ngt särskilt (typ akut kejsarsnitt, barnet mår dåligt eller du förlorar mkt blod)

• Mitt livs lycka

Någon mer som vet något om KS? Är majoriteten av rummen avsedda för fler personer?
    Är chansen väldigt liten att få eget rum på KS?

• Fru Indosaurie

Första natten på KS fick jag sova kvar på förlossningen och min sambo åka hem. Andra natten fick vi ett familjerum.
    Får du någon som helst komplikation så kan DS säga att du inte får komma utan då får du åka till det sjukhuset som du tillhör.
    Händer det något under förlossningen på DS hamnar man ju inte heller på patienthotellet.
    Jag hade valt DS men fick föda på KS och är supernöjd i efterhand! Det som är allra viktigast är ju att man får ordentlig vård

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • fochf

Hej!
    Jag födde min dotter på KS den 14 februari och är jätte nöjd.
    Det finns 10 familjerum/enkelrum och 2 dubbelrum.
    Så det är störst chans att få ett familjerum och då får ni en dubbelsäng och pappan får stanna.
    De prioriterar förstföderskor till enkelrummen. Så om du är omföderska är risken större att du hamnar på ett av de två dubbelrummen och då får dela med en annan mamma.

Lycka till!

• jennyomicke

Hej igen!
    Min käre mor som jobbar på Ks har kollat runt lite och frågat Enligt en personal som jobbar på BB/Förlossningen så försöker de se till att alla förstföderskor får eget rum och pappan får sova kvar. Men det som kan hända är ju om det blir platsbrist och då är det inte mycket man kan göra. Sedan kan det ju vara så att kanske första natten får mannen åka hem för att sedan komma tillbaka och sova över resten av tiden. Man får väl se det som så att en bättre vård än KS är ju svår att få, där finns ju alla resurser om ngt skulle bli komplicerat. Och vad jag förstår är ju det den bästa neonatala avdelningen. Nu ska vi ju be till alla gudar att alla får en bra och komplikationsfri förlossning, men om OM:et dyker upp så är ju i alla fall vården det viktigaste trots allt.
    Önskar er alla lycka till, tror nog att jag håller mig till KS med en liten chansning om rumsfördelningen, jag håller tummarna att inte alla ska föda samma dag som jag *hihi*.
    Men ska ändock fråga min BM om hon har hört ngt annat än vad vi här inne lyckat lista ut
    Jag återkommer i så fall.
    //Jenny

Svar på tråden Förlossning på Karolinska resp. Danderyd Sj?