• Anonym (Orolig)

Liten knöl och klåda på ena inre blygdläppen

Hej!

I ungefär 2-3 dagar har jag kännt en svag klåda på höger inre blygdläpp, har kliat sepeciellt när jag torkat mig men även lite annars också.. I morse när jag var på toa så märkte jag att det är en liten knöl på den blygdläppen där klådan sitter, vad kan detta vara?? knölen är ungefär lika stor som ett litet myggbett.. Blev jätteorolig! Kan det vara svampinfektion? Kan man få en knöl då och så lokal klåda? Har aldrig haft nån svampinfektion så jag vet inte riktigt hur det ska vara..

Ringde BM men de sa att jag skulle avvakta och annars vända mig till en gynekolog men jag är orolig. Är det någon som varit med om något liknande?? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Liten knöl och klåda på ena inre blygdläppen
  • Anonym

Tror inte att du behöver vara orolig. Det kan vara en hårsäck som blivit lite inflamerad. Det brukar bli som en finne. Jag brukar få sånna och det kliar också. Får oftast så efter rakning så ett tips är att låta bli att raka dig på ett tag. (om du nu gör det) Eller raka inte runt det området.

Men känner du att du är orolig ska du självklart höra av dig till gyn.

• Anonym (eller)

Eller så är det herpes. det brukar yttra sig så ibland på mig. först en knöl som egentligen är en blåsa, klåda och så spricker den och så blir det ett sår som svider ett tag. har du haft sex med nån ny på sistone?

• Anonym (Orolig)

Anonym: Håller tummarna för att det är en sådan hårsäck bara.. Känns lite konstigt att ha en sån på inre blygdläppen bara, har man hårsäckar där man har ju inget direkt hår där. Rakade mig för nån dag sen, ska inte göra det en tid framöver och se om det blir bättre.. Tack för ditt svar.

Anonym(eller): Jag tror inte det är det, har levt i ett fast förhållande i 9 år.. Sen är knölen inte som en blåsa, den är mer en hård knöl, om man tar tag i den inre blygdläppen så känns den liksom från båda håll som en hård liten kula...

• Anonym

Jag har också fått sådär 2-3 gånger men på de yttre blygläpparna, hade en nyligen och gången innan dess var flera år sedan... det var precis som du beskriver... att det känns som en liten kula när man håller fingrarna och klämmer lite.... och så kliar det. Sen har den försvunnit efter ett tag. Vet inte heller vad det är men tror att det kan vara nån typ av finne, hårsäck eller körtel som är lite svullen eller nåt sånt.

• Anonym (Orolig)

Anonym: Tack för ditt svar! Skönt att höra att det är fler som haft så och att det är ofarligt! Får avvakta ett par dagar och sen kontakta gyn om det inte blir bättre till slutet av veckan.

• Anonym (Orolig)

Etay: Ahha ok.. Känns bra att det finns fler som fått så och det verkar ju vara många helt ofarliga orsaker. Har haft sånt på de yttre några gånger när man rakat sig men aldrig tidigare på de inre.. Ska ha mens nu på tors-fre men hoppas på att den håller sig borta och att det istället blir ett fint + så jag hoppas det inte är ett symtom på mensen

• silhuett

De senaste månaderna har jag alltid fått 1-2 stycken på de inre blygdläpparna innan mensen, så för mig är det så i alla fall.
    Det är jobbigt, för de gör ju ont och skaver när man har sex.

• Anonym (Orolig)

Etay: Ja det är ju jättejobbigt.. Inte kul alls.. Hur många dagar har du haft dem innan de försvunnit?

• silhuett

Anonym (Orolig) skrev 2008-02-25 14:53:48 följande:

Etay: Ja det är ju jättejobbigt.. Inte kul alls.. Hur många dagar har du haft dem innan de försvunnit?
    Jag vet inte.. nån vecka. Beror på hur stora de är..
  • Anonym (Orolig)

Tror inte jag behöver oroa mig så mkt mer längre.. Igår när jag skulle känna hur knölen var så sprack den och det kom ut var och blod. PRecis som en finne.. Så antar att det är en finne eller en inflamerad hårsäck.. Känns skönt!

• Anonym

Har haft samma sak jag med, får det om jag inte t ex duschar direkt efter sex osv. Men vill bara lägga till i tråden att herpes finns latens hos alla och kan komma upp hos alla även om man lever i ett förhållande sedan länge. Stress kan ge munherpes, mens stark mat osv...

• Anonym

känner också igen "finnarna" el vad det nu är i underlivet, går över inom en vecka för mig, har haftde t några ggr.

• Anonym (miss muff)

Skönt att jag fick höra att det inte bara va jag som fick dryg pluppar:)Inte för att jag önskar någon annan de men. Hmmm näää det är inge vidare kliar å ömmar. Jag känner min inte alls fräch å vill inte ha sex. Får de ca en gång i mån, tar ca en v innen de går över. Oftast så sätter de sig på de inre b-läpparna... fyyy då:(

Svar på tråden Liten knöl och klåda på ena inre blygdläppen