• Saft

kal fläck på tungan

Min sambo har en kal fläck på tungan (altså utan några smakprickar) den sitter ganska långt in och på ena sidan och är stor som en 5krona. Han har varit förkyld men känseln är inte anurlunda på detta ställe, har någon varit med om liknande eller vet vad det är *nyfiken*

• Svar på tråden kal fläck på tungan
  • johannaringer

Jag tror att det är bakterier som gör att det blir så.

• Anonym

så har min sambo o son oxå vet inte vad det är

• Saft

anonym vars man och son har det är det permanent hoss dom? min sambo har inte haft så förut om det är svamp kan man behandla mot det då?

• Anonym

B12 brist kan ge symptom som kal tunga..

• Anonym (svamp.)

man får något medel av läkaren att gurgla med.

• Nudelnajs

Jag får såna fläckar ibland. Om det är samma som jag har så kallas det för geografisk tunga och är helt ofarligt. Ibland svider det och då kan man gå till läkaren och få något medel att pensla på.

• Nudelnajs

Du kan googla så får du fram en del.

• Saft

om han inte går till läkaren efter som det inte stör honnom blir det bra då av sig själv om det är geografisk tunga och kan det smitta?

om det vore svamp så skulle väll jag få det oxå?

• Nudelnajs

Nej det smittar inte och för mig går det över av sig självt. Vet ju inte om det är så för alla. Men för mig kommer det och går. Det kan tydligen utlösas av stress och andra faktorer. Men det är inget som är farligt.

Saft skrev 2008-02-25 20:03:06 följande:
    om han inte går till läkaren efter som det inte stör honnom blir det bra då av sig själv om det är geografisk tunga och kan det smitta?om det vore svamp så skulle väll jag få det oxå?
Svar på tråden kal fläck på tungan