• danei

Hur stor är risken att min bebis har ryggmärgsbråck? *gråter*

Har själv spina bifida men har aldrig behövts behandlas för detta.
    Satt o läste lite på nätet för jag funderar på om man får ta EDA om man har detta och fann en massa sidor om att min lilla bebis oxå kan få detta och även få vattenskalle...har suttit o gråtit vet inte vem jag ska prata med om detta...tänkte ringa min bm imorgon men hon vet väl inte nåt om detta.
    Ser man inte sånt på ultraljudet som man gör i v 17-19? Då sa de att allt var bra men det är ju klart att de inte visste att jag har detta...
    Vet inte vad jag ska göra är så ledsen och orolig över att det ska vara nåt fel på min lilla bebis!!

Har inte sagt nåt till min kille ännu och vet faktiskt inte vad jag ska säga...vill inte va med mer...

• Svar på tråden Hur stor är risken att min bebis har ryggmärgsbråck? *gråter*
  • abovo

Å vad jobbigt för dig. Jag vet egentligen inget om detta, men försökte kolla runt lite på nätet. Det jag hittade är att det finns tre typer av spina bifida och att den form som man inte behöver behandlas för (som du har då) faktiskt är den ovanligaste. Det finns en viss ärftlighetsfaktor, men båda föräldrarna måste ha den står det. Och det verkar ju osannolikt eller hur? Läste även om vattenskalle, men det tycker jag man borde se på ultraljudet. På vårt ultraljud berättade bm om allt hon såg och då pratade hon om de två hjärnhalvorna och kollade noga.
    Du ska se att det inte är någon fara och att barnet mår jättebra och är helt friskt! Prata du med barnmorskan, jag tycker nog att hon borde veta om sådant här, om inte annat så kan hon ju ta reda på det.
    Stoor kram och oroa dig inte nu.

• abovo

Jag menar, även om det inte berättar om vad de kollar efter så kollar de ju noga på ultraljudet. Det var nog ett undantag att min bm berättade så mycket, för jag är lite påläst eftersom jag har läst anatomi.

• danei

Tack för ditt svar! Känns lite bättre nu när jag har läst ditt inlägg. Ska ringa till bm imorgon, hon kanke inte vet så mycket men kan säkert lugna en lite grann!

• Önskan

Men kära vän, nu sitter du och jagar upp dig i onödan. Försök att tänka på något annat, stäng av datorn och sluta söka en massa information, kryp ner i sängen, läs en bra bok och försök sen sova lite. Kan du inte prata om din oro med din kille? Så kan han krama om dig lite?

Jag tycker du ska ringa imorgonbitti och prata med någon och om din bm inte vet så vet hon säkert någon du kan ringa till, kanske har de en läkare på mottagningen?
    Stor kram!

• abovo

Ja lyssna på Önskan, ta det lugnt, å kram!

• danei

Ja jag var nog lite dum som satte mig och började söka information, innan så ville jag bara veta om man kunde ta eda och halkade då in på dessa sidor om ärftlighet mm.
    Ringer imorgon och hoppas att bm kan slå dessa tankar ur huvudet på en!

Får berätta för min kille om min oro för han märker ju ändå att man har gråtit och kommer att undra...han jobbar nu men kommer hem om en timme.

abovo och önskan:
    Tack för era ord och kramar! De behövdes!

• abovo

Å jag vet precis hur det är!! Man hittar info på nätet och blir jätteorolig, då är familjeliv så himla bra att ha! (om pojkvännen inte är i närheten, och det är efter telefontid till bm, är det ju för det mesta...)
    Sköt om dig nu! Kram

• nina80

Risken är inte stor! Såg att du är ganska långt gången redan så ul borde du redan ha gjort. De kollar att ryggen ser ok ut vid ul och du kan ju alltid be om ett extra ul för att du är orolig, eftersom om din lilla mot all förmodan ändå skulle ha ryggmärgsbråck så ska man inte föda vaginalt, det blir en för stor påfrestning för den lilla vilket kan göra ett eventuellt problem värre.

Dom har ju redan kollat och allt såg ok ut då!

• Rebekka

Tala med din bm och din oro, du kanske kan få göra ett extra mer noggrannt ul som undersöker just ditt barns rygg och hjärna. Annars så syns det rätt tydligt vid ul.
    kram på dig och oroa dig inte för mycket.

• supergladis

Min kusin föddes med ryggmärgsbråck och hennes föräldrar sa att det är bara 1 promilles risk att en bebis föds med det och det är endast om det ligger i släkten. Däremot så ökar risken med andra barnet till hela 10 promille. Det är vad dem har sagt till mig. Och det var för 15 år sedan.

• abbibabbi

På UL ser man även förändringar på hjärnan som kan tyda på spina bifida. Jag tror att det är svårt att missa vid en Ulundersökning. Ta det lugnt, och njut av ditt lilla pyre i magen!

• Pippilångstrump

Jag äter epilepsi medicin, detta ger en större risk för ryggmärgsbrock. Till mig sa de att på VUL i v 12 kan man nästan alltid se om det är det och på det stora UL:et så ses det bra, min läkar sa även att om det var RMB så skulle hon inte kunna sparka på benen (om det var ett riktigt alltså, som gör att man inte kan röra sig).
    Tror verkligen inte att du behöver vara orolig för det eftersom de på ditt UL sa att allt ser bra ut och när de säger det¨så menar de även att barnet rör sig som det ska.

Svar på tråden Hur stor är risken att min bebis har ryggmärgsbråck? *gråter*