• hallonmumrik

Dilemma angående bröllop

Hej.

Jag har ett dilemma angående ett bröllopp jag är bjuden på.

Grejen är den: Vi har ett par grannar som vi lärde känna när vi flyttade hit, ca ett halvårs sedan. Vi umgås en del och trivs med det, pratar i trappuppgången varje dag osv. Nu är det så att de ska gifta sig i sommar. Och brölloppet ska inte hållas här i Sverige utan i Danmark där en utav dem härstammar ifrån. Dilemmat är alltså detta: I och med att vi flyttade precis när vi fick barn och att en av oss gått hemma med föräldrapenning så har vi det inte jättegott ställt. Vi är inte fattiga på något sätt men vi har heller inte pengar i överflöd. Om vi skulle gå på brölloppet så skulle det innebära en kostnad på mellan 7-10000kr för resa dit, boende ett par nätter och diverse saker som hör till. (detta är inte i underkant då bara bensinen dit samt broavgifter går på 3000kr tur och retur) Alltså rätt mycket pengar anser jag. Vi har de pengarna och skulle alltså kunna åka. Det skulle dock innebära att det blir allt vi gör i sommar, vi kommer ha 5-6 veckor semester ihop nu i sommar och att då bränna alla pengarna på några dagar känns lite onödigt.

Mitt dilemma är att om vi nu tackar nej och säger som det är, att det blir en för stor kostnad för oss nu, så kommer de att bli jäkligt sura.

Hur hade ni andra gjort? Är man mer eller mindre tvingad till att gå på brölloppet om man nu blir bjuden, för det är ju en fin gest liksom.

Vet inte hur jag ska göra:)

• Svar på tråden Dilemma angående bröllop
  • Hannah76

Jag skulle säga som det var, att det verkar jättetrevligt men att tyvärr finns det inte pengar till det. Har man sitt bröllop på ett sätt som kostar pengar (mycket) så får man räkna med att en del kommer att tacka nej.

• Fruochmamma

Jag hade nog försökt att gå på bröllopet och räknat efter om man kunde dra ned på kostnaderna lite. Samåkning / vandrarhem istf hotell osv.

Men känner ni inte det inte fungerar ekonomiskt så tycker jag det är viktigare att ni tackar nej och förklarar för dem varför. Är de goda vänner förstår de varför ni tackar nej.

Vi gifter oss i sommar och har många tillresande gäster (inrikes samt från Europa), men givetvis förväntar vi oss inte att de ska bli ruinerade på kuppen.

• Trinity78

Jag hade sagt som det var. Om de blir sura så är det deras problem. Man kan inte anta att 1) alla bjudna kan/vill komma och 2) har råd att komma när det är så stora omkostnader. Det är bara att acceptera i deras fall. Ni är säkert inte de enda som känner så.

Gravity always wins
  • fruis

Jag förstår att ni drar er för att tacka nej men jag hoppas och tror ändå att om ni förklarar precis som det är och att ni gärna skulle vilja komma men att det skulle ta upp precis hela semesterbudgeten för er kommer de att förstå och inte ta illa upp.

• oOoKärlekoOo

Hej!

Vilken tråkig situation. Jag tycker dock, klyshigt värre, att om de blir sura för en sådan sak så är de inte mycket till vänner. Förklara helt enkelt er situation, så detaljrikt som du känner är ok, och om de inte fattar och blir sura så är de som sagt inte värda att lägga 10 000 kronor på. Lycka till!

**Socionom2008**
  • Clobberella

En inbjudan är just en inbjudan, man har rätt att tacka ja eller nej precis som man vill, och behöver inte tala om varför om man inte vill.
    Att det är mycket pengar borde de ju ha förståelse för, säg att ni jättegärna hade velat komma men att ni tyvärr inte har möjlighet. Sen kan ni ju ändå köpa en fin present till dem om ni vill, för att visa hur roligt ni tycker att det är att de gifter sig.

• lokisse

Det är ju inte säkert att dom blir sura.
    När man bjuder in folk sa maste man ju räkna med att det kommer att vara en del som inte kommer.
    Ingen fara säg som det är.

• tamate

jag hade sagt som det var, skulle tycka det var lite konstigt om dom blev sur. Dom är ju inte er familj eller så. Säg att när dom kommer tillbaks så kan ni fira tillsamans genom att gå på restaurang eller något istället.

Sedan tycker jag att 7-10000 är väldigt högt räknat för en resa neråt. Ni borde kunna få till det mycket billigare. Har ni inte vänner där nere och måste ni ta bilen till danmark?

Ni kan ju även se det som en semester och stanna ett tag förutom bröllopet.
    Mend et gör ni ju helt som ni vill.

- det som inte dödar härdar!
  • hallonmumrik

Det som är grejen är ju det att om man åker 100mil så vill man ju helst inte åka så långt för 1-2 nätter. Om vi åker dit så kan man ju lika gärna passa på att ta ett par dagar till och ha sin semester där och då blir det ännu dyrare. Som sagt, vi skulle ha råd att åka, men jag vill heller inte sätta mig med noll på sparkontot eller så. För vi flyttade precis när jag gick på föräldraledighet och det blev dyrare så våra sparpengar gick åt då. Och nu när jag börjar arbeta igen snart så vill jag ju spara ihop en ny buffert, det är viktigt för mig iaf. Svammel svammel:) men det jag vill ha sagt är ju att jag kan använda de pengarna till så mycket annat. Hade brölloppet varit på närmare håll så hade jag inte tvekat, men nu innebär det rätt mycket uppoffringar bara för att närvara under en dag. Och det är ju inte så att brölloppet står och faller med oss heller, så tajta är vi inte.

• fruis

Men är det 100 mil för er att resa borde de väl ha all förståelse för att ni inte kommer? Det är ju som att resa över hela Europa.

Svar på tråden Dilemma angående bröllop