Dilemma angående bröllop
Hej.
Jag har ett dilemma angående ett bröllopp jag är bjuden på.
Grejen är den: Vi har ett par grannar som vi lärde känna när vi flyttade hit, ca ett halvårs sedan. Vi umgås en del och trivs med det, pratar i trappuppgången varje dag osv. Nu är det så att de ska gifta sig i sommar. Och brölloppet ska inte hållas här i Sverige utan i Danmark där en utav dem härstammar ifrån. Dilemmat är alltså detta: I och med att vi flyttade precis när vi fick barn och att en av oss gått hemma med föräldrapenning så har vi det inte jättegott ställt. Vi är inte fattiga på något sätt men vi har heller inte pengar i överflöd. Om vi skulle gå på brölloppet så skulle det innebära en kostnad på mellan 7-10000kr för resa dit, boende ett par nätter och diverse saker som hör till. (detta är inte i underkant då bara bensinen dit samt broavgifter går på 3000kr tur och retur) Alltså rätt mycket pengar anser jag. Vi har de pengarna och skulle alltså kunna åka. Det skulle dock innebära att det blir allt vi gör i sommar, vi kommer ha 5-6 veckor semester ihop nu i sommar och att då bränna alla pengarna på några dagar känns lite onödigt.
Mitt dilemma är att om vi nu tackar nej och säger som det är, att det blir en för stor kostnad för oss nu, så kommer de att bli jäkligt sura.
Hur hade ni andra gjort? Är man mer eller mindre tvingad till att gå på brölloppet om man nu blir bjuden, för det är ju en fin gest liksom.
Vet inte hur jag ska göra:)