• Dagsländan

Måla om hemma då man är gravid

Undrar om det bara är i början på graviditeten som man ska vara försiktig med att tex. måla tex. väggar. Eller om det är ok med viss typ av färg som inte luktar så starkt?
    Vill måla om hemma innan sommaren då vårt lilla pyre skall komma och läste någonstans att man skulle undvika att måla under graviditeten.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Måla om hemma då man är gravid
  • Twiist3d

Jag och min sambo målade om i ett rum för ett tag sen, vi målade med vattenbaserad färg. Jag var väl i v30 tror jag. För alal säger att man inte ska ha oljebaserad färg sen när bebben kommer utan vattenbaserad, och då borde ju inte den vara farlig när man är gravid. Så tänkte vi allafall.

• Cia o krabaten

har för mig att vattenbaseratd färg är ok.

• T x 3

När vi gick föräldrarutbildningen fick vi veta att vi inte skulle utsätta oss för målarlukt osv. Jag tycker att du ska prata med en målare om vilka färger ni kan använda som är giftfria att inandas osv. Sedan får ni väl vädra mycket och ha rummet till det rummet stängt tills det är färdigt och utvädrat. Ha en bra dag och lycka till med allt.

• Squig

Har för mig att det är känsligast i början av graviditeten. Men använd vattenbaserade produkter och vädra mycket!

• challis77

Jag vågade inte, så min man fick måla om sovrummet själv. Det tog honom ca 3 månader... Så jag önskar ju att jag kollat upp det lite bättre och köpt vattenbaserad förg så jag hade kunnat måla själv!

Äntligen gravid!
  • raspberryrevolution

Du kan måla med vattenbaserad färg, om ni ska måla om lillens rum, så gör det så långt innan bebisen kommer så att alla dofter försvinner.

• Dagsländan

Tack för svaren. Det är hsllen nere, trappan upp och halen upp som skall målas. Kan tyvärr inte stänga till om dessa utrymmen. Får ringa min pappa som är målare och höra vilka färger som är ok då.

• 1 och 1 är 3
    Dagsländan skrev 2008-02-25 21:23:25 följande:
    Tack för svaren. Det är hsllen nere, trappan upp och halen upp som skall målas. Kan tyvärr inte stänga till om dessa utrymmen. Får ringa min pappa som är målare och höra vilka färger som är ok då.
    Vattenbaserade förger e ok, håller själv på att renovera
  • zamii

Jag hade en målare här som fixade sovrum, hall och vardagsrum. Har en ganska liten lägenhet och jag var hemma hela tiden! Vi använde oss av vattenbaserad färg, så tror inte det ska vara nån fara :)

• Alvine

Jag har målat om här hemma senast idag, och är i vecka 7. Det ska inte vara skadligt om det är vattenbaserad färg. Så jag har då målat på! :)

Svar på tråden Måla om hemma då man är gravid