• MissDecember

Kan äggen ta slut?

Tänkte ställa en fråga, som jag hoppas någon kan svara på... vi har diskuterat detta i RMC-tråden innan...

Det sägs ju att man föds med ett visst antal ägganlag och när de är slut, så är de slut.
    Hur på verkas det av ett IVF-försök?

Låt säga att man vid det ett IVF-försök får 20 st ägg som de plockar, är det då egentligen 20 månaders ägg som försvinner?
    I så fall borde det ju innebär att våra ägg tar slut betydligt fortare, för låt säga 6 försök gånger 20 ägg, det är ju 10 års ägg som förbrukas...

Någon som vet hur det hänger ihop?

• Svar på tråden Kan äggen ta slut?
  • viseversa

jag tror att det är så att man föds med ett visst antal som du säger.Men alla kvinnor blir ju inte gravida varje månad så varje mens man har så "slösar" man ju bort ett ägg.

Då är det ju bättre att plocka ut dom och spara.Då har man dom ju kvar.Sen har man så mycket ägg så man kan omöjligt kan få en unge för varje ägg!

• Maskrosen

Som jag har förstått det så finns det ett "lager" av ägg för varje månad. Hur många "lager" man har och hur många ägg som finns i varje lager föds man med. Normalt sett går det åt ett lager ägg vid varje cykel. Ett av äggen i det lagret växer till just den månaden och lossar och resten av den månadens lager försvinner. Vid IVF tillför man hormoner som gör att fler ägg från det just då aktuella lagret växer till sig i stället för bara ett. Så vid en IVF går det alltså bara åt ett lager, vilket skulle gått åt för den månadens cykel i alla fall. IVF påverkar alltså inte framtiden på det sättet att äggen tar slut fortare eller man hamnar i klimakteriet tidigare än man annars skulle gjort. Lite förvirrat förklarat kanske, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

• viseversa

ja är det så det funkar så känar man ju verkligen på att plocka ut fler ägg på en gång. Annars hadde dom ju bara tagits upp av kroppen och försvunnit för alltid!

Maskrosen skrev 2008-02-25 14:44:52 följande:
    Som jag har förstått det så finns det ett "lager" av ägg för varje månad. Hur många "lager" man har och hur många ägg som finns i varje lager föds man med. Normalt sett går det åt ett lager ägg vid varje cykel. Ett av äggen i det lagret växer till just den månaden och lossar och resten av den månadens lager försvinner. Vid IVF tillför man hormoner som gör att fler ägg från det just då aktuella lagret växer till sig i stället för bara ett. Så vid en IVF går det alltså bara åt ett lager, vilket skulle gått åt för den månadens cykel i alla fall. IVF påverkar alltså inte framtiden på det sättet att äggen tar slut fortare eller man hamnar i klimakteriet tidigare än man annars skulle gjort. Lite förvirrat förklarat kanske, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
  • Hjördan

Jag har fått det förklarat för mig exakt så som maskrosen beskriver. Inte slut på ägg i förtid pga IVf alltså.

• Minea122

Men om dosen är högre så får jag ut ca 14 ägg och är dosen lägre så får jag ut 8. Varför skiljer det med 6 hela ägg?!?!?!!

Jag personligen tror INTE på läkarnas förklaring.

• Maskrosen

Minea; det handlar om hur mycket hormontillskott äggen behöver. Hormonerna är ju som mat för äggen. Vid en lägre dos räcker hormonerna inte till för att alla ägg i lagret ska växa till. Med en högre dos räcker maten till fler i lagret. Det finns ju även de som trots en hög dos får väldigt få ägg - det finns inte fler ägg i det lagret helt enkelt. För egen del fick jag inte fler ägg med en högre dos, däremot var de av bättre kvalitet då - de bheövde alltså mer hormoner för att växa till ordentligt.

• Klossen

Det skulle också kunna förklara varför vi som får massor med folliklar (uppemot 40) och många ägg (rund 20) också kan få sämre kvalitet. Det kan bero på att hormonerna inte räcker till för att få bra kvalitet på alla äggen i lagret utan de får alla för lite hormoner och så blir kvaliten dålig i stället.

• Maskrosen

Klossen; ja, det kan vara en förklaring. Det är ju dock inte säkert att en högre dos skulle hjälpa - kanske skulle det "bara" leda till ännu fler ägg (och risk för överstimulering). Ibland kan det ju även vara bättre med en lägre dos i ett sådant fall. Visserligen färre ägg, men de som börjar växa till sig får tillräckligt med "mat"...

Det är ju så olika hur man reagerar och det där med vilken dos som passar bäst är så individuellt. För min del gav en högre dos som sagt lika många ägg, men bättre kvalitet. Kanske har jag inte fler ägg i varje lager eller så var dosen anpassad för att tillräckligt många skulle börja växa och få lagom mängd hormoner. För en av mina FL-kompisar gav en högre dos fler ägg, men av samma halvdana kvalitet som tidigare. Om man "väcker" upp för många ägg i lagret kanske inte "maten" räcker till för att alla ska bli fina... Så det där med att anpassa dosen så att man väcker tillräckligt många och att de får tillräckligt med mat kan inte vara det lättaste. Det är bara till att lita på den erfarenhet de har på klinikerna...

• Maskrosen

Till saken hör ju också att det tyvärr inte är alla ägg som har förutsättningar för att bli av bra kvalitet, så även om de får exakt rätt mängd hormoner blir de ändå av taskig kvalitet. Och den kvaliteten är ju också medfödd samt att det spelar roll hur gammal man är - ägglagren med flest ägg och bäst kvalitet går generellt sett åt först...

• Klossen
    Maskrosen skrev 2008-02-25 16:32:37 följande:
    - ägglagren med flest ägg och bäst kvalitet går generellt sett åt först...
    Tack för ditt svar Maskrosen.

Jag trodde att lagren går utifrån och in så att säga, men så behöver det naturligtvis inte vara förstår jag nu. Vid ÄP skulle det ju då se ut som en solid kärna med en massa folliklar runt om men. Så brukar det inte se ut på mig i alla fall utan bara en massa "bubblor" helt oregelbundet fördelade på ultraljudsbilden.
  • Maskrosen

Det stämmer att lagren på sätt och vis går utifrån och in, dvs. som man skalar en lök ungefär (fast helt regelbundet är det ju inte). De ytligaste lagren innehåller alltså normalt sett de bästa äggen, men det är ju inte så att det går i en dierkt skala så att kvaliteten blir lite sämre för varje lager utan det kan vara ett lager som har toppen ägg som sen följs av några lager med mindre bra kvalitet för att sen komma ett toppenlager igen. Men sett över fler år blir kvaliteten generellt sett sämre med tiden (med stora individuella variationer naturligtvis).

• Eulalia II

Du har rätt TS , man föds med ett visst antal ägganlag, men detta ägganlag är så pass stort ändå att man inte förbrukar hela mängden under sin livstid

Så här har jag förstått det hela:

Redan när man är ett foster (kön: flicka naturligtvis) så bildas ägganlagen som då är flera miljoner styckna.

Men vid födseln har dessa sjunkit så man föds med ca. 1 miljon ägganlag

När kvinnan kommer i könsmogen ålder har hon ca. ½ miljon ägganlag
    (av dessa ½ miljon ägganlag mognar endast en liten del som är befruktningdugliga ca 500 - 700 st)

Om kvinnan får mens vid 14 års ålder och kommer i klimakteriet/ menopausen när hon är 50 år gammal betyder detta att kvinnan är fertil i 36 år

Har kvinnan (generellt räknat) ägglossning en gång i månaden alltså 12 ggr i året så förbrukas 12 ägg men under en menstruationscykel bildas normalt flere folliklar (äggblåsor) så låt oss säga att det utvecklas 2 stora folliklar (chans till 2 äggs tvillingar?) och 3 små varje månad (som inte hunnit mogna tillräckligt) det betyder att det går åt 5 ägg varje månad i 36 års tid
    5 x 12 = 60 ägg per år
    60 ägg / år x 36 fertila år = 2160 ägg förbrukas under en kvinnas fertila ålder

Så här har jag förstått det men jag kan ju ha fel

• Themis

Eulalia II: Din matte är rätt, men sen har de flesta inte ägglossning precis varje månad och den fertila perioden är kanske inte 35 år för alla heller.

Från min gamla bok i humanfysiologi så minns jag att det stod att bara ca 400 ägg mognar ordentligt så att de kan bli befruktade under en kvinnas fertila år.

Detta är då utan kemiska/hormonella hjälpmedel.

Källa till stöd för detta:

www.always-info.nu/follicular_phase.html

(källan anger 4-500 ägg)

• Qermit

Tack för all information, jag har länge gått och funderat över hur det är med den här frågan. Tänk så mycket man får lära sig när man har svårt att bli gravid. Vi är nog många som snart kan doktorera på ämnet .

• Eulalia II
    Themis skrev 2008-02-25 18:23:22 följande:
    Eulalia II: Din matte är rätt, men sen har de flesta inte ägglossning precis varje månad och den fertila perioden är kanske inte 35 år för alla heller. Från min gamla bok i humanfysiologi så minns jag att det stod att bara ca 400 ägg mognar ordentligt så att de kan bli befruktade under en kvinnas fertila år.
    Naturligtvis är detta inte lika för alla

De flesta har inte ägglossning varje månad, vilket ÄR helt normalt att man inte har

En del får sin första mens vid 10 års ålder medan andra kanske får den vid 17 års ålder

Vissa kommer in i klimakteriet som 35+ och andra som 55+ åringar vilket kan göra skillnad på +- 15 år som fertil medan även ev. sjukdomar kan påverka..

Men för att kunna svara TS på frågan "om äggen kan ta slut" behövde jag ta konkreta tal/siffror för att kunna beskriva så bra som möjligt hur jag förtått/min åsikt om det hela.

Dessa tal/siffror jag skrev betyder ju naturligtvis INTE att alla kvinnor på denna gjord blir könsmogna vid 14 års ålder och kommer i klimakteriet vid 50 år, detta är ju individuellt

Äggen som mognar under de fertila åren är också individuellt och man kan se olika siffror på detta beroende på var man letar

Men svaret på TS fråga blir dock det samma: NEJ , äggen borde inte ta slut , oavsett om man gör ivf (flera sådana under ett flertal år) eller helt utan kemiska/hormonella hjälpmedel och kanske tom. blir gravid på första försöket
  • MissDecember

Tack snälla för era svar!
    Jag tyckte att ditt matematiska svar var lätt att förstå Eulalia, blev så konkret. Tack!

Känner mig lite lugnare...

• Eulalia II
    MissDecember skrev 2008-02-26 10:39:48 följande:
    Tack snälla för era svar!Jag tyckte att ditt matematiska svar var lätt att förstå Eulalia, blev så konkret. Tack! Känner mig lite lugnare...
    Glad att kunna hjälpa till
  • entjej

Jag har ibland undrat om jag, som alltid haft lite kortare cykler, blir äldre fortare än dom som har långa cykler. Men tydligen så ska det inte spela någon roll och man ska tydligen inte spara några ägg genom att äta p-piller heller fast man inte ägglossar då. Jag läste någon annanstans att det tydligen är tiden i sig som gör att ägg åldras m.m. Vet någon annan mer?

Svar på tråden Kan äggen ta slut?