Themis skrev 2008-02-25 18:23:22 följande:
Eulalia II: Din matte är rätt, men sen har de flesta inte ägglossning precis varje månad och den fertila perioden är kanske inte 35 år för alla heller. Från min gamla bok i humanfysiologi så minns jag att det stod att bara ca 400 ägg mognar ordentligt så att de kan bli befruktade under en kvinnas fertila år.
Naturligtvis är detta inte lika för alla
De flesta har inte ägglossning varje månad, vilket ÄR helt normalt att man inte har
En del får sin första mens vid 10 års ålder medan andra kanske får den vid 17 års ålder
Vissa kommer in i klimakteriet som 35+ och andra som 55+ åringar vilket kan göra skillnad på +- 15 år som fertil medan även ev. sjukdomar kan påverka..
Men för att kunna svara TS på frågan "om äggen kan ta slut" behövde jag ta konkreta tal/siffror för att kunna beskriva så bra som möjligt hur jag förtått/min åsikt om det hela.
Dessa tal/siffror jag skrev betyder ju naturligtvis INTE att alla kvinnor på denna gjord blir könsmogna vid 14 års ålder och kommer i klimakteriet vid 50 år, detta är ju individuellt
Äggen som mognar under de fertila åren är också individuellt och man kan se olika siffror på detta beroende på var man letar
Men svaret på TS fråga blir dock det samma: NEJ , äggen borde inte ta slut , oavsett om man gör ivf (flera sådana under ett flertal år) eller helt utan kemiska/hormonella hjälpmedel och kanske tom. blir gravid på första försöket