• Emsan1988

Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!

Ni som pluggade på gymnasiet när ni blev gravida. Hur mycket fick ni i fp? Och hur bodde ni? Och hur mycket fick ni i socilabidrag? Jag går ut gymnasiet i sommar och killen jobbar som vikare och vi är inne i bebisverkstaden nu. Vi har ingen lägenhet ännu men söker som dårar. Så det vore bra om jag fick svar på dessa frågor.

• Svar på tråden Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!
  • Linnéa87

fick 180 kr om dagen i fp och vi bodde i killens bostadsrätt. skulle aldrig försöka skaffa barn om jag redan innan visste att vi skulle bli tvungna att söka bostadsbidrag/socialbidrag. gå ut skolan och jobba ett år istället!

• ingensignatur

ang. socialbidrag kan du läsa på socialens hemsida. och lägsta föräldrapenningen kan du läsa om på försäkringskassans hemsida. Men varför skaffa barn om ni inte har varken pengar eller någonstans att bo?

• Syss Inha

...bli vuxen, skaffa ett jobb, klara dig själv, SEDAN kan ni börja tänka på att skaffa barn.
    Vet du vilka som får betala när inte du/din kille gör det?
    Jo, alla andra.
    Alla andra som jobbar och sköter sig.
    Knip ihop de där benen och använd din kropp till att komma ut i arbetslivet och var där ett tag innan ni skaffar barn.
    Varför så bråttom med barn?
    Vet du ens hur jobbigt det kan vara att ha barn?
    Det är lite värre än att få matteläxa och gå upp kl.07 för att inte missa bussen till skolan efter att ha sovit i fred hela natten.
    Tänk till nu tjejen.
    Du bor fortfarande i ditt flickrum?
    Hur ser din verklighetsuppfattning ut?

• pump up the jam

Ropar instinktivt: NEEEEEJ!!!!

Du har ju hela livet på dig. Varför inte vänta några månader, börja jobba och se till att ni har någonstans att bo först? Varför så bråttom?

• trollmammsis

Syss Inha:  Varför så elak?  NEJ jag tycker heller inte att det är särskilt bra att skaffa barn utan inkomst MEN man behöver absolut inte använda uttryck som: knip ihop dina ben!!!   sex kan hon väl få ha hur mycket hon vill med SIN EGEN KILLE!!! su kan säga det annorlunda: välja ett bra P-medel, utbilda dig, se vart saker och ting leder och låt tanken på barn växa fram!  

TS, det klokaset är att gå skolan så långt du kan, helst klart och sedan skaffa barn..JAG VET att dte inte är din fråga, vi fick också barn på gymnasiet, dock oplanerat, hade aldrig planerat barn under gymnasietiden. kan du inte skydda dig dom här sista månaderna? och efter studenten kan ni försöka för då kanske du hinner jobba lite innan du är alltför stor o tung och säkert har din kille hunnit fått nått jobb då!!!
    socialbidrag är inte att sikta på!

• Syss Inha
    trollmammsis skrev 2008-02-25 15:19:33 följande:
    Syss Inha:  Varför så elak?  NEJ jag tycker heller inte att det är särskilt bra att skaffa barn utan inkomst MEN man behöver absolut inte använda uttryck som: knip ihop dina ben!!!   sex kan hon väl få ha hur mycket hon vill med SIN EGEN KILLE!!! su kan säga det annorlunda: välja ett bra P-medel, utbilda dig, se vart saker och ting leder och låt tanken på barn växa fram!  TS, det klokaset är att gå skolan så långt du kan, helst klart och sedan skaffa barn..JAG VET att dte inte är din fråga, vi fick också barn på gymnasiet, dock oplanerat, hade aldrig planerat barn under gymnasietiden. kan du inte skydda dig dom här sista månaderna? och efter studenten kan ni försöka för då kanske du hinner jobba lite innan du är alltför stor o tung och säkert har din kille hunnit fått nått jobb då!!! socialbidrag är inte att sikta på!
    Ok, fel ordval, ber om ursäkt.
  • Emsan1988

Jag är lixom inte gravid än! Kommer hinna jobba ett par månader eftersom jag ska söka dit killen jobbar och där får man tydligen jobb direkt! Och dessutom är jag barnvakt minst 5-6 i månaden åt min killes barn och då har jag vart det över hela helgen så jag vet att man måste gå upp tidigt! Orkar inte diskutera det här mer. Jag vill inte skaffa barn bara för sakens skull, jag känner mig mogen!

• Imox

asså jag är ung är 20
    gick ut gymnasiet i sommras började jobba på engång..
    har bott hemifrån sen jag var 17..

jag vart gravid i agusti alltså starx efter studenten efter mycker diskutioner fram och tillbaka.. vi kände att det va rätt för oss..
    bor bra i en två nu (radhuslägenhet egen ingån uteplats) står på kö till en tre eller fyra men kanske tar dock ett år innan någon bra blir ledig...
    jag har ju jobbat konstant sen jag slutade solakn (vikarie) kommer få lägsta ersättningen kanske ett par hundra mer imånaden..
    men min sambo har fast jobb me jätte bra lön

om ni tilloch med bor hemma en borde ni ju tänka lite längre....
    skaffa inte barn bara för att skaffa barn det finns så mycket bättre saker o göra först
    skaffa jobb eller jobba iaf o din kille med något viktigt prova o bo med varnadre i ett år innan för det är en stoooor prövning för  förhållandet

• Emsan1988

Jag är lixom inte gravid än! Kommer hinna jobba ett par månader eftersom jag ska söka dit killen jobbar och där får man tydligen jobb direkt! Och dessutom är jag barnvakt minst 5-6 i månaden åt min killes syrras barn och då har jag vart det över hela helgen så jag vet att man måste gå upp tidigt! Orkar inte diskutera det här mer. Jag vill inte skaffa barn bara för sakens skull, jag känner mig mogen!

• Emsan1988

Syss Inha: Jag menar ju det, jag hinner lixom gå ut gymnasiet. Men hacka f*n inte ner på mig när du själv blev gravid på gymnasiet!

Svar på tråden Ni som gick på gymnasiet när ni blev gravida!