• Amigos

Tips på mat man bör undvika vid amning.

Tänkte höra med er om ni har tips på mat man ska undvika som barnet kan få magknip av.
    Min lilla tös ligger ofta och stönar och stånkar och så kommer det en fis eller två...tänkte att det kunde bero på vad jag äter.

• Svar på tråden Tips på mat man bör undvika vid amning.
  • Låtten

Lök, choklad, mjölkprodukter, stark mat och jordgubbar kan ge magknip..

• Pys

puffar lite...

Har samma problem vissa dagar med min 4 veckors tjej... Härom dagen hade hon ont magen hela dagen och mycket gaser i magen. Det enda jag kom på var att vi ätit starka tacos. Har någon erfarenhet att stark mat kan ge småttingarna magknip?

• SkönaGG

pepparkakor gav min tjej magknip

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • FrökenBokmal

Det beror på vem barnet är. Vissa barn mår inte bra av t.ex. lök för andra spelar det inte någon roll.

Du behöver prova dig fram helt enkelt... I Ryssland/Östeuropa säger an ofta att man inte ska äta citrusfrukter det har jag varken hört i Sverige, Frankrike Tyskland eller Italien (länder där jag har släkt/vänner).

• Ain

Fast i min tyska bebisbok star det att citrusfrukter kan ge problem.

• magnolia1972

Citrusfrukter och juice sa dom att man skulle undvika på amningsmottagningen på sös men jag tror att det handlade om risken för att utveckla allergi. Sedan jag har slutat med choklad och sonen är bättre i magen - men vad jag förstår är det väldigt individuellt.

• MammaLillfis

Kolsyrad dryck,lakrits,lök,ost,mjölk m,m.

Svar på tråden Tips på mat man bör undvika vid amning.