• vindaloos

Hur klipper man snyggt med en hårtrimmer?

Ja finns det några kunniga "klippmästare" här inne som kan hjälpa mig med hur man tänker då man klipper.
    Har en ny trimmer med stort spann på hur långt håret blir. Från ingenting till typ40mm eller nåt.
    Klippte sambon nyss, och det var väl ok. Men jag skulle vilja liksom veta, hur tänker man, var börjar man och hur bör man göra för att veta att det är genomklippt och bra. ¨¨

Det går ju nån väg om man skall ha samma längd på hela huvet, men då det skall vara liksom lite långt uppe på och liksom ligga framåt och sedan vara kort i nacken, då var det inte så lätt tycker jag.,...

Fast frisörerna vill väl inte tala om dessa hemlisar antar jag skulle väl int ejag gjort heller...

Mamma till underbara barn
  • Svar på tråden Hur klipper man snyggt med en hårtrimmer?
  • Den där Linn

Ok, här kommer lite hemligheter från en frisör då

Ska man klippa en "vanlig" herrklippning (sån du beskriver i TS) så börjar man med trimmern i nacken. Lägger den mot huden vid hårfästet och arbetar uppåt, samtidigt som man lättar från huden om man säger så (Svårt att förklara utan att använda fackspråk). Vid kronlinjen, där man har en liten knöl i nacken, slutar man. Sen gör man så i nacken och vid öronen. Även där slutar man vid kronlinjen som går från knölen i nacken fram till tinningarna.

Därefter fortsätter man med sax och "klipper in" övrigt hår.

• vindaloos

Hm...ja just det, förra gången jag klippte min sambo med en sax det var väl för ungefär 11 år sedan och då sa han aldrig mer...nu har 11 år gått och han ber mig klippa med en trimmer, så nu vill jag int ege mig på att klippa hår med sax då jag inte har kunskaperna för hur man skall hålla eller se på håret så att man vet vad man gör....

Tycker att det gick lättast att köra uppepå liksom. Där ställde jag in ganska långt och bara körde igenom och gjorde kortare och kortare tills det kändes ok för honom. Då lade det sig snyggt framåt liksom...men det kanske inte är så man gör?

Tack för att du tog dig tid att svara.
    Det tar väl ett tag till nästa sväng nu...

• Den där Linn

Man använder aldrig klippmaskin på huvudet såvida man inte ska ha helrakat eller lika längder (korta sådana)
    Jag använder faktiskt mycket sällan maskin på herrklippningar nu för tiden, klipper oftast med en teknik som kallas för "sax och kam".

Och nej, det finns en anledning till att gå tre år på frisörlinjen...så det är förståeligt att du inte har kunskaperna

• jeng

hehe jag kan minsann svara. jag är inte frisör, men har klippt hår (främst min man) i 15 år... här kommer en variant som helt kan utesluta sax (hoppa sista steget)

vi har en enkel trimmer med två utbytbara huvuden som bestämmer längden. en för längre längder och en för kortare.

Jag börjar med en längt på ca 3 cm, och klipper igenom hela håret! Sedan drar jag ner till ca 1.5-2 cm och klipper sidorna och i bak (det som ska vara kort till slut) och när jag närmar mig toppen på huvudet (som vi vill ha kvar i det långa 3 cm) så lyfter jag sakta ut trimmern från huvudet, så att det inte blir en synlig skarv lixom....
    Sedan går jag ner ett steg till ca knappt 1 cm, och klipper polisonger, nacken osv. Sen avslutar jag med att köra helt utan huvud och finslipar nacken, polisonger, håret runt öronen osv...

Till sist tar jag en sax och en kam och klipper ur stripor ur det långa håret på toppen! bara för att få det lite luftigare. Det gör det lilla extra, men är ju inget måste!

• vindaloos

Tack så mycket för tipsen, nu ska jag gå tillbaka hit och läsa då det är dags igen

Svar på tråden Hur klipper man snyggt med en hårtrimmer?