• decbebis

Åderbråck i underlivet!!!!

Känner lite panik över att jag igår upptäckte att jag fått åderbråck i underlivet! Ni som också har haft det under era graviditeter, blir det mkt värre med tiden? Brukar det göra ont? Funkar det att ha sex? Än så länge känner jag mest "trötthet", nästan som träningsvärk och allmänt obehag, men är rädd att det blir värre ju större och tyngre magen blir. Är i v 21.

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet!!!!
  • StepByStep

Alltså jag har alltid undrat hur åderbråck ser ut när det sitter i underlivet. Var sitter ditt? Jag tror jag har råkat utför det men är inte säker. Om det är det jag har haft så har sex fungerta som vanligt. Så mycket kan jag säga.

~*~Esmeralda 050417 & en liten väntad med Bf 080621~*~
  • v79

Hej, jag frågade min läkare och hon sa att det är ingen fara. Men att det känns naturligtvis obekvämt och att det försvinner efter förlossingen. Ibland kan man se "blåa maskar" om man tittar m spegel. Det jag funderar över hur förlossning funkar med åderbrock? Läkaren säger att det går bra, även vid samlag. Men jag har liksom inte haft lust... så jag vet inte. Men det kan ju inte vara "farligt" men jag tycker det känns obehagligt. mvh/Veronica

• Fraggeln76

Jag upptäckte också för några veckor sedan att jag fått åderbråck i underlivet, är i v 29 nu. Hoppas att det försvinner efter förlossningen! Dock har sex gått bra.

• M3linda

Jag känner en smärta när jag ligger ner och ska sätta eller ställa mig upp. är det åderbrock ? känns som stick och tryck.

• trebarsmamma

jag har oxså fått ett åderbråck mellan benen, på ena sidan, det känns som en bula där, sen när jag kollade efter med en spegel så var det lila blått aktigt.

• Tuntalisa

Jag har med aderbrack. Det är liksom svullet och blaaktigt. Min gynekolog sade att det oftast blir värre ju längre in man gar i graviditeten men det brukar försvinna efterat. Jag har ont när jag ställer mig upp men om jag haller emot med handen känns det bättre (men det kan man ju inte göra bland folk...). Min gynekolog har gett mig tabletter och sagt att jag ska lägga kallt omslag en stund pa kvällen.

Jag hade även när jag väntade första barnet och det försvann efterat.

• Yiyah 08

Jag fick det i v. 30 med tredje barnet. Min BM sade att det är helt normalt och att det försvinner direkt efter förlossningen. Och rätt hade hon: direkt han var född så var åderbråcket borta.

Är i v. 22 nu och fick det igen för en vecka sedan. Det är obehagligt som tusan, speciellt om jag går långt eller står länge...

• Marianne83

Jag upptäckte igår att jag nog också fått det. Är i vecka 36. Det är som svullet mellan de inre o de yttre blygdläpparna på ena sidan, o ser lite konstigt ut. Jag har inte ont av det, o sex fungerar då i alla fall. Men jag undrar om man måste ta upp det med BM? Eller kan man bara låta det vara o vänta på att det ska försvinna efter förlossningen?

• Tuntalisa

Jag tror nog inte egentligen att ni behöver ta upp det om det inte gör mycket ont eller är jättemycket, men det skadar ju inte att nämna det.

Trots tabletter och kallt omslag tycker jag det blivit sämre och sämre. Var ska detta sluta? Ar ju bara i v29.

• Tjofsen

Japp. Här är en till. Kändes efter sexet kan jag säga. Som blåsa/svullnad/ömmar/sticker

Svar på tråden Åderbråck i underlivet!!!!