• Marre

Visa Hitta Nemo på förskolan?

I fredags hade de fredagsmys med film på barnens förskoleavdelning. Det är 2 och 3-åringar på avdelningen. Filmen de visade var Hitta Nemo. Båda mina treåringar har pratat om dessa hajar hela helgen och eftersom vi sett delar av filmen hemma så vet jag att åtminståne ena dottern reagerar starkt på scenen när Nemo blir tagen av dykaren. Här hemma storgrät hon så vi fick hoppa till slutet av filmen när de återförenades, hon var helt förstörd!

Filmens åldersgräns är 7år.

Vad tycker ni om detta?
    Jag ska iallafall prata med personalen imorgon när jag hämtar flickorna. På ett trevligt sätt såklart!

• Svar på tråden Visa Hitta Nemo på förskolan?
  • mejram

Den visades på vårt dagis också. Nu hämtade jag dottern när de precis hade satt igång filmen och hon blev jätteledsen att hon inte fick se den. Men så visades den på tv samma helg, så då såg vi den tillsammans och hon tyckte den var jätteläskig. Och hon är 3,5 - alltså bland de större på avdelningen. Tycker absolut inte att det är en lämplig förskolefilm. Dessutom alldeles för lång att visa där. Jag sa till personalen efter helgen att dottern tyckte att filmen var jätteläskig och de skyllde på att ingen av dem hade varit där, vilket iofs var sant, det var fredag eftermiddag så avdelningarna hade slagits ihop.

Nä, det finns massor med bra korta småbarnsfilmer, Pingu och liknande. Tycker inte att man ska behöva ta till amerikanska blockbusters. Det kommer de att få se tillräckligt av i framtiden ändå.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Marre

Då är vi två som tycker så!

Min sambo tyckte inte det var så farligt och menade att personalen kanske inte visste att den var otäck. Men som personal ska du ju veta vad det är för film du visar!

• Lekia

filmer från 7år får ses av yngre barn i vuxens sällskap.. Tråkigt att era barn blev rädda. min dotter 3 år älskar hajar som hajar, nemo mm

• Fiafjant

så länge filmen har ett pedagodiskt syfte så ser inte jag några problem med att visa film på förskolan.

• Emelisch

Hehe min lillebror älskar sådana filmer som jurrasic park och spindelmannen osv. Han är 3 år :)
    Han är inte ett dugg rädd utan de e verkligen hans favorit, speciellt spindelmannen, han ÄLSKAR allt som har med spindelmannen att göra. :)
    Men sedan så är ju alla inte lika, och ska de visa en film på dagis så borde de ju visa något som dora eller byggare bob eller liknande :)

• Marre

Det kanske är så, men jag tycker ändå det är fel. Som mejram skrev tidigare finns det ju hur många filmer som helst som är mer lämpliga att visa för 2-3-åringar!

Lekia skrev 2008-02-25 20:56:47 följande:
    filmer från 7år får ses av yngre barn i vuxens sällskap.. Tråkigt att era barn blev rädda. min dotter 3 år älskar hajar som hajar, nemo mm
  • Marre

Frågan är vad det pedagogiska syftet var med just Hitta Nemo...
    Det är inte filmvisandet i sig som jag är kritisk till!

Fiafjant skrev 2008-02-25 21:00:06 följande:
    så länge filmen har ett pedagodiskt syfte så ser inte jag några problem med att visa film på förskolan.
  • Analoga

Min dotter på 3½ år tyckte inte Nemo var läskig - och hon säger alltid till om hon tycker något hon ser på TV är otäckt!

• mejram

Jag anser det inte vara i vuxet sällskap att två vuxna sitter med tio barn och tittar på en film. Vuxet sällskap, då har varje barn en hand att hålla och någon att fråga vad som händer. Stor skillnad att se filmen hemma eller på bio med sina föräldrar.

Sen som sagt undrar jag hur många av tvååringarna som orkar sitta still och titta i mer än en timme och dessutom förstå alla rappa repliker. Nog för att de gillar tecknade bilder, men inte är det bra film för småbarn, det tycker jag inte.

• krabban

Jättebra! Övertygad om att inte barnen blir störda av att se filmen!

• Nocia

När vi ändå är inne på ämnet: Jag jobbar på förskola. Yngsta barnet är 3 år och äldsta fyller 6 i år. Vi funderar på att visa delar av eller hela Djungelboken eller Lejonkungen. Ska jobba med djungeltema. Vad tycker ni om det?

• mejram
    Emelisch skrev 2008-02-25 21:00:15 följande:
    Hehe min lillebror älskar sådana filmer som jurrasic park och spindelmannen osv. Han är 3 år :) Han är inte ett dugg rädd utan de e verkligen hans favorit, speciellt spindelmannen, han ÄLSKAR allt som har med spindelmannen att göra. :)Men sedan så är ju alla inte lika, och ska de visa en film på dagis så borde de ju visa något som dora eller byggare bob eller liknande :)
    Och min dotter ÄLSKAR Simpsons och blir själaglad när det råkar zappas fram på tv:n. Eftersom det är roliga gula gubbar. Men hon har ju inte en aning om vad det handlar om egentligen och än mindre förstår hon alla underliggande skämt. Så jag tycker inte att det heller är bra barnfilm. Jag ser ingen anledning att stressa fram behovet av att se snabba klipp och en massa action och underfundiga repliker. Bättre att låta barnen se sådant som de kan förstå helt och hållet.
  • mejram
    Nocia skrev 2008-02-25 21:07:46 följande:
    När vi ändå är inne på ämnet: Jag jobbar på förskola. Yngsta barnet är 3 år och äldsta fyller 6 i år. Vi funderar på att visa delar av eller hela Djungelboken eller Lejonkungen. Ska jobba med djungeltema. Vad tycker ni om det?
    Delar av kan ju vara jättebra, då har ni tittat innan och valt ut bra bitar. Och dessutom blir inte barnen parkerade i dryga timmen, vilket jag antar inte funkar ändå, utan halva gruppen springer väl omkring och leker efter en halvtimme. Jag hade väl personligen valt Djungelboken, för att jag tcker att den tillhör allmänbildningen och det är större chans att barnen ser Lejonkungen hemma.
  • mirresmamma

Hmmm Man får inte vísa filmer hursomhelst utan tillstånd...det gäller även i skola och förskola.. men de hade nog tillstånd eller vad tror ni

• CCA

De få gånger jag sätt på en film har jag alltid visat en barntillåten. Trotts att man vet att många barn har sett filmerna från 7år så skulle jag inte visa dem.

• Trubbsla

Inte följt hela tråden, i min familj får sonen se på så gott som det han vill. Givetvis inte vuxenfilmer (alltså över 15 år)
    Men allt ifrån turltes till spiderman osv...Lika när han var mindre och var kring 3 års åldern. Och visst kan jag tycka att det finns många föräldrar som överreagerar när det gäller barn och film MEN jag tycker ändå att man ska respektera föräldrarna när de inte vill att deras barn ska se vissa filmer. Så kanske tipsa eran förskolepersonal att de sickar med en lapp hem i lådan där de planerar film så föräldrarna har en chans att säga till om de tycer den är lämplig för sitt barn eller inte...kanske göra två grupper med barn? Ex grupp 1 ser byggare Bob, Grupp 2 ser Hitta Nemo? Ja inte vet jag är ingen expert....men helt klart att man måste respektera föräldrarna.

• Wagram

Den enda Disneyfilmen min son (2 1/2) far se pa i sin helhet ar Djungelboken, aven om slutet med tigern och branden ar lite laskigt. Alla andra filmer sitter jag brevid och snabbspolar nar det blir laskigt. Man kan inte skydda barn fran allting, men vissa saker tycker jag helt enkelt att han ar for liten for. Min son gar hos dagmamma, och dar tittar de aldrig pa tv oht, vilket jag tycker ar bra (det finns inte ens nagon tv i den del av huset de ar), men om hon hade visat Finding Nemo hade jag inte tyckt att det var okej!

Svar på tråden Visa Hitta Nemo på förskolan?