• Augustibebi

Någon som vet mer om de olika mätvärderna KUBB?

Har gjort ett kubb-test nyligen och fick halvbra siffror, 1:280 fastän jag inte är så gammal.

Någon som känner till de olika mätvärderna och var man helst ska hamna? Tex vad är en "normal" siffra vad gäller nackuppklarning och fostrets storlek (CRL)?

Barnmorskan som utförde testet blev väldigt störd av mina frågor och gjorde mig bara alldeles nervös. Jobbigt med någon som slingrar sig istället för att svara. Hon klappade mig på handen och frågade om jag ville göra ett fostervattensprov istället för att ge raka besked. Grr! Grejen är att jag inte ens överväger att avsluta den här graviditeten även om jag var 100% säker på att få ett barn med DS. Men har jag nu fått en siffra vill jag ju veta vad den betyder!

Hoppas att någon har lite info till mig!

• Svar på tråden Någon som vet mer om de olika mätvärderna KUBB?
  • Freiya

1 på 280 är ganska lågt ändå.
    dom säger ju att har man under eller över eller vad man säger, 1 av 250 så blir man inte ens rekommenderad ett fvp. så det är ändå ganska bra siffror du fått.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Lilla Hjärtat

Det beror ju väldigt mycket på omständigheterna. Du bör ju ha fått en jämförelse med din åldersrisk, det skall man väl få när man gör dessa test?
    Jag gjorde bara NUPP (ej blodprov) och då var min åldersrisk 1/145 (alltså den risk som min ålder i genomsnitt har) medan min risk efter NUPP blev 1/185. I detta fall blev ju risken MINDRE än min åldersrisk, åt rätt håll.
    Men om du är, låt oss säga 25 år, så kanske din åldersrisk är mycket låg och då är ju dina siffror kanske sämre än genomsnittet. Hur gammal är du?

Vad jag minns så är mått under 2,5 - 3 mm OK, över det stiger riskerna rätt rejält.
    Det kan ju vara blodprovet som drar ner siffrorna oxå.

Sen är det ju så att din risk är väldigt låg om man räknar i procent, alltså 99,7 % chans att det är OK.
    Vi gjorde förresten heller inte FVP, kunde inte avbryta en ev DS graviditet precis som ni...
    Lycka till!

Svar på tråden Någon som vet mer om de olika mätvärderna KUBB?