• Jenny1983

Vattenskalle!!??

någon som vet nåt om detaa snälla se hit...

jag har en son som är 5 månader idag.. för ca 7 veckor sen fick han en kramp.. dagarna efter det började han spy mkt...  flera gånger om dan... fortsatte så en tid men det innehöll alltid mkt slem så läkarna trodde/tror på virus från magen...

han har alltid haft stort huvud.. eller jag tycker det låter stort.. hade när vi va på bvc när han va 4 månader ett omfång på 45.5cm... då sa barnmorskan oxå att hon tyckte han hade stort huvud men vi tänkte inte mer på det... lät inte som hon tyckte det va nå konstigt heller utan sa det mer på skoj lät d som..

sen för ett par dar sen sa jag till min sambo att jag tyckte sonen  såg lite rolig ut när han ligger på mage.. man ser jättetydligt nerverna i pannan då och han ser typ svullen ut över pannan... tänkte ändå inte mer på det... 

sen idag träffade vi min syster som inte sett Liam på en månad på grund av att dom varit på semester å då s ahon att han ändrat utseende jättemkt sen dom åkte.. att han har fått jättestort huvud(panna).. så jag mätte huvudet nu precis och nu har han 47.5cm i omkrets och är 5 månader... tycker det låter mkt...

började läsa om vattenskalle och tycker nu att det mesta stämmer men så blir det ju när man letar fel... men är det nån här som vet nåt om vattenskalle.... eller bara vill säga vad deras barn har/hade för omkrets när era barn va 5 månader.. jag blir helt nojjig av sånt här... usch... 

kram från en orolig mamma...

• Svar på tråden Vattenskalle!!??
  • LIVochLinnea

Man tittar på kurvan som finns på BVC om den avviker så att huvud måttet inte följer kurvan så är det viktigt att man utreder huvudomfånget. Det är svårt att säga ett precist mått. Har han kräkts och haft en kram så är det ju också viktigt att följa upp.

• Jenny1983

han har ju alltid haft stort huvud men om jag skriver i hans kurva själv(eftersom han inte varit på 5 månaderkontroll på grund av vattkoppor) så har han idag 47.5 å då hamnar hans prick ovanför den högst linjen..

• Grüth

vår son har vattenskalle. fått en shunt inopererad i oktober förra året. Hans huvudomfång ökade snabbt . Och hans panna fick annoluna form hela ansiktet förändrades. På slutet kräktes han ganska mycket och var allämnt slö. Men alla barn är ju olika med huvudstorelk vissa större andra mindre. Absolut inte meningen att skrämma upp dig med de jag skrev. Men de kanske är bra att nån läkare får kolla och röntga huvudet för att vara på den säkra sidan för annars så ni bara gå och oroa er kanske helt i onödan...

• ninos

Hej,

jag tycker du ska ta kontakt med din BVC och berätta om din oro. Oftast är oron och ovissheten det värsta. Antagligen är det ingen fara alls men man är ju så rädd om sin guldklimp att man vill ta det säkra före det osäkra. Vattenskalle eller hydrocefalus som det heter drabbar ca 1 av 1000 barn.

I första läget kanske man väljer att mäta huvudet ofta eller att remittera till röntgen för att göra ett ultraljud(går snabbt och är helt ofarligt. Ett annat alternativ är magnetröntgen (helt ofarligt men tar ca 45 min så små bebisar kan behöva sövas). Ett tredje alternativ är att göra en datortomografi (görs restriktivt pga av strålningen men går fort)

Ett tecken att vara uppmärksam på är om fontanellen är svullen. Är den det så tyder det på att det är för högt tryck i hjärnan.

Kaskadkräkningar och trötthet är andra syptom. Även skelning, ögondarr eller sk solnedgångsblick kan förekomma. Solnedgångsblick är när man så att säga ser ögonvitan ovanför iris ( det blå eller bruna eller gröna eller så som ger oss ögonfärgen).

Att huvudet ändrar form kan också bero på att någon eller några av suturerna, sömmarna, i kraniet har växt ihop för tidigt.

Lycka till!

• SofiaD

Tycker du ska begära att få en remiss till barn så de kollar. Min och många andras erfarenhet är att bvc inte har kompetens alltid att bedöma sånt här. Min son har kranial synostos, dvs en sömmen i huvudet har växt ihop för tidigt. Vill du kika in i vår tråd och läsa mer så sök på kranial synostos.
    Kram!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • AnnikaL

Hej
    Liksom de andra som svarat tycker jag att du skall kolla upp det, se till att få en remiss. Jag har själv väldigt dålig erfarenhet av BVC's behandling av växande huvuden.. När jag vi var på två månaders kontroll hos läkaren så frågade jag flera gånger om sonens stora huvud - men enligt läkaren var det fullt normalt. 14 dagar senare blev han akut opererad för vattenskalle, och i efterhand när jag tittar på foton på hur han såg ut när vi var hos läkaren så har han tydlig solnedgångsblick och pannan ser "för stor" ut med väldigt tydliga blodkärl.

Har huvudet alltid varit stort (och följt en kurva) är det nog ingen fara för det skall i regel växa och passera några kurvor - men kolla upp det iallafall stå på dig i kontakten med BVC.

• Grüth

har ni varit iväg till en läkare och fått de kollat och kanske röngat?

Svar på tråden Vattenskalle!!??