• becky J

Ni som ammar och vill träna, får ni mjölkstockning av sport BH?

Jag är sugen på att börja träna, men är orolig för att jag ska få mjölkstockning om jag klämmer in brösten i min vanliga sport BH! Vad har ni använt när ni tränar och ammar?

• Svar på tråden Ni som ammar och vill träna, får ni mjölkstockning av sport BH?
  • Tokfia 7

Ska du hoppa och stutsa runt så behöver du en sport-BH - jag behöver två på varann (i betydligt större storlek) för tuttarna har blivit så mycket större och tyngre jfr tidigare (jobbigt...). Jag har försökt amma precis innan jag ska iväg och så pumpa ur det som går, sen har jag dragit iväg. Vet inte om det berodde på att jag hade ett litet sår på bröstvårtan, att jag fuskat med amning och pumpning innan jag gick eller en kombination av det för jag fick bröstinflammation (stadiet efter mjölkstockning med 39 graders feber, ont i hela kroppen m.m.). Nu mår jag bra i alla fall efter penicillinkur... Tänk på att det kan vara bra att ha amningsinlägg i sport-BH:n också om du läcker. Jag är tvungen att ha det också p.g.a. att bröstvårtorna skavs mot tyget annars så det gör svinont, det gör det inte med inläggen först. Grattis till decemberbäbben och lycka till med träningen!

• becky J

oj, bröstinflammation låter inget vidare roligt!

• Tokfia 7

Nej, det var ingen höjdare, jag var rädd att jag skulle få bröstböld och fick genast höra en massa skräckhistorier om andra som fått det och haft jätteproblem. Så man får vara rädd om tuttarna... Får tänka på att isolera nu med tuttvärmare och så när jag går ut så de inte blir kalla, de ska visst vara känsligare efter att man fått mjölkstockning och så har jag hört, men jag vet inte. Jag tror inte det ska vara nåt problem att träna med sport-BH i alla fall. Jag har ju börjat nu igen och det känns helt OK.

• Psyke

Jag har möjlighet att ta dottern med mig till tränningen och försöker att amma henne innan. Sedan fungerar inte mina vanliga bh-ar utan jag fick skaffa en ny att träna i.

• Superhero

jag har inte haft några problem alls relaterade till träning. inte fått varken mjölkstockning eller mindre mjölk. lyckades pressa mig i min vanliga sporttopp. läckte inte när jag tränade (kanske pga att toppen va så tight?) så jag behövde inte ens ha amningsinlägg.

grattis till bebisen och lycka till med träning o allt!

• flippertjejen

Jag har kört med dubbla sport-BHar och har ammat innan jag har tränat. En gång ammade sonen bara på ena sidan och jag tänkte inte mer på det. När jag sedan var och tränade och låg på magen så gjorde det riktigt ont i det bröstet som var oammat. Så efter det så ammar jag på båda brösten och om sonen somnar/blir mätt på ett bröst så pumpar jag ur det andra innan jag tränar.

Lite OT tips: det är även bra med trosskydd om man har fuskat med knipträningen

Svar på tråden Ni som ammar och vill träna, får ni mjölkstockning av sport BH?