• Iluna

får era barn gå till dagis med höstblåsor

min son har blivit smittad med höstblåsor, förmodligen från dagis. Han hade feber igår och nu e han feber fri men med massa blåsor runt munnen och någon i munnen. Han e pigg å så. Ringde sjukvårdsrådgivningen och dom sa att man kan gå till dagis om man ahr blåsor, så länge dom inte har feber och är slöa å så...
    hur skulle ni göra/gjort?
    dom säger att smittas mäst innan de bryter ut...

• Svar på tråden får era barn gå till dagis med höstblåsor
  • Ekorremamman

Jag har för mig på vårt dagis att man kan gå med höstblåsor, det hänger mer på att barnen är feberfria och ska orka.

• MammaFia

Barnen får gå till dagis med blåsor...
    om de är feberfria, så pigga att de orkar med en dag på dagis och att de inte har besvär med att äta pga blåsorna.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • joos

jag jobbar på en förskola och barnen fick inte komma om de hade blåsor kvar då det smittar jättelätt

• MammaFia
    joos skrev 2008-02-26 12:20:53 följande:
    jag jobbar på en förskola och barnen fick inte komma om de hade blåsor kvar då det smittar jättelätt
    Det var inte svinkoppor då?

Höstblåsor är ett helt vanligt virus. Vissa blir snoriga å andra får höstblåsor.
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Iluna

kanske ksa ringa till dagis och kolla me dom..han har blåsor i munnen och vill inte äta, men han dricker mass aå e super pigg..så gör de någon skillnad om han inte vill äta hemma eller där?? olus att han inte e så stor i maten i vanliga fall på dagis

• joos

Vi anser att barnet måste äta ordentligt hemma innan de kommer tillbaka, åtminstone att de äter någonting i matväg annars orkar inte barnen med en hel dag

• Iluna

för såhär säger experterna på growing people, den sidan som vårdguden använder sig av ibland, så de borde ju inte vara felaktig fakta..eller?::

Hej!

Kan barn med höstblåsor gå på dagis? Har blåsor i munnen och lite utslag på fötterna men inget på händerna. Dagis är skeptiska, många av barnen där har det. Blir man immun eller får man det igen ? Tacksam för snabbt svar.

/Höstblåsor

Experten svarar:

Hej!

Svaret är kort och gott: Ja om barnet är pigg och feberfri.

Läs mer på webbplatsen om: Stora smittguiden

Med vänlig hälsning
    growingpeople experten

• jsmfb

På vårt dagis ville de inte se barnet tillbaka förrän efter fem dagar... och nu har han massor av utslag i knävecken.

• Iluna

ja ringde hans dagis, å dom viste väl inte riktigt värkade de som...att dom inte haft så stor erfarenhet med höstblåsor. Men ja sa vad doktorn sa och vad som står på intrnet, så då tyckte dom de va okej.

• frk Carlsson

Vår dotter hade blåsor i munnen tidigare i vintras, började med feber på fredag och på söndag upptäckte vi blåsorna - då förvsann dock febern. Blåsorna spracktitt som tätt och det rann blodblandad saliv ur munnen och hon var klart påverkad av det dvs grät och hade ont. Under 2 dgr kunde hon bara äta välling vilket såklart medförde att hon inte riktigt hade samma energi som hon brukar.

På VC sa dom att blåsor smittar, så vi stannade hemma hela veckan må-fre. Till slut kände vi som att men va faaan hur länge ska man va hemma egentligen? Blåsorna försvann ju aldrig!

I slutet av veckan blev hon mkt bättre i munnen, kunde äta som vanligt och det sprack inte lika mkt. Så hon fick gå tillbaka på dagis på måndagen efter...då var det ngr blåsor kvar och hon luktade fortfarande illa ur munnen, men hon kunde äta som vanligt och det sprack inte längre och rann och hade sig. Där gick vår gräns och det funkade för henne...och inget barn blev smittat av henne...

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
Svar på tråden får era barn gå till dagis med höstblåsor