• DenDär

Hur funkar det i inredningsprogram?

Har funderat på att kontakta diverse inredningsprogram som går på TV om alla våra projekt i huset. Kanske hade någon varit intresserad av att göra om något. Men då är funderingarna på vem betalar för vad o vad tror ni händer om man inte är nöjd?

Har någon en aning om detta? Och vilka program har jag missat?:
    * Äntligen hemma
    * Gröna rum
    * Room service
    * Bygglov
    * från slott till koja

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-26 11:55
    ha ha ser nu att jag skrivit fel i sista programmet - ska ju vara från koja till slott. hade varit kul att titta på annars kanske, nästa programförslag?

• Svar på tråden Hur funkar det i inredningsprogram?
  • BoomBoom

Jag har för mig att man får betala materialet i äntligen hemma. Room Service är gratis har jag för mig.

Bra fråga om vad som händer när det blir fel... För ett antal år sedan gick ett program där grannar renoverade åt varandra. Har för mig att det var nåt par som blev jättemissnöjda, hur det löste sig vet jag däremot inte..

• 2007 Mamma

Om man får ngt gratis så är det nog som det är, annars får man väl göra om själv! Men vill man och vet man precis hur man vill ha det ska man nog göra saken själv.

• DenDär
    Svar på #3

2007 Mamma skrev 2008-02-26 11:56:36 följande:
    Design Simon & Thomas
    Ja just det - tack! Det lilla jag sett (har inte haft 3:an så värst länge) verkar de ju göra snyggt.
  • malikko

Du kanske ska söka först, sedan ställa frågor. OM du nu skulle ha turen att bli utvald av alla tusentals sökande så kan man kanske göra en deal då. Det vill säga OM.

Btw så tror jag du har hittat något där om "Slott till koja". Typ åka hem till Charlotte Perelli och göra om hennes lya till en förortstvåa á la enstamstående 3-barnsförälder. Eller Tomas Brolins bostad till en mögelosande ungkarlsetta vid E2:an.

• DenDär
    Svar på #5
    malikko skrev 2008-02-26 15:14:41 följande:
    Du kanske ska söka först, sedan ställa frågor. OM du nu skulle ha turen att bli utvald av alla tusentals sökande så kan man kanske göra en deal då. Det vill säga OM.
    Varför ska jag ens bry mig om att söka om jag inte är överens med kontraktet? Då lägger jag ju hellre energin från början på något annat!
  • Sockerpinglan

Alltså, du och inredaren/inredarna har ju ganska mycket kontakt innan och gör en s.k. "mood board" där du får berätta vad du gillar och inte gillar. Det tar de ju självklart hänsyn till även om de gör det lite spektakulärt eftersom de ska göra bra tv också, dvs lite utanför ramarna, väldigt personligt och väldigt modernt (alltså modernt i vilken stil man än gillar).

I det programmet där grannarna gjorde om hos varandra så är det ju "vanliga" människor utan inredningsutbildning som gör om hos varandra, och då kanske det blev lite fel om de inte hade koll på varandra. Annars tycker jag att de flesta inredarna varit ganska lyhörda och lyssnat på vad de som skulle få det omgjort ville ha.

Och vad gäller om det kostar så får de flesta programmen sponsring av olika företag, typ åhlens och sånt och de skänker sina saker i utbyte mot "reklamtid" i form av att bli uppmärksammade i tv! Det är ju jättemycket värt för dem med tanke på att det är så många inredningsintresserade som kollar på programmet!
    Dock tror jag att det är lite olika hur eller om man får betala, en del får man betala moms för och en del får man förmånsbeskatta för!

Så jag tycker att du i alla fall kan söka, du kan ju inte mer än få ett nej eller om du inte tycker att dealen är bra, tacka nej!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • DenDär
    Svar på #7
    Sockerpinglan skrev 2008-02-26 20:59:20 följande:
    Alltså, du och inredaren/inredarna har ju ganska mycket kontakt innan och gör en s.k. "mood board" där du får berätta vad du gillar och inte gillar. Det tar de ju självklart hänsyn till även om de gör det lite spektakulärt eftersom de ska göra bra tv också, dvs lite utanför ramarna, väldigt personligt och väldigt modernt (alltså modernt i vilken stil man än gillar). I det programmet där grannarna gjorde om hos varandra så är det ju "vanliga" människor utan inredningsutbildning som gör om hos varandra, och då kanske det blev lite fel om de inte hade koll på varandra. Annars tycker jag att de flesta inredarna varit ganska lyhörda och lyssnat på vad de som skulle få det omgjort ville ha.Och vad gäller om det kostar så får de flesta programmen sponsring av olika företag, typ åhlens och sånt och de skänker sina saker i utbyte mot "reklamtid" i form av att bli uppmärksammade i tv! Det är ju jättemycket värt för dem med tanke på att det är så många inredningsintresserade som kollar på programmet! Dock tror jag att det är lite olika hur eller om man får betala, en del får man betala moms för och en del får man förmånsbeskatta för!Så jag tycker att du i alla fall kan söka, du kan ju inte mer än få ett nej eller om du inte tycker att dealen är bra, tacka nej!
    Ja jag har tänkt söka så får vi se hur det slutar.

Tack för svaren. Vet någon mer får ni gärna svara ni med.
  • Sockerpinglan

Lycka till! Du måste ju höra av dig här om du kommer med så man får kika!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • DenDär
    Svar på #9
    Sockerpinglan skrev 2008-02-27 19:09:40 följande:
    Lycka till! Du måste ju höra av dig här om du kommer med så man får kika!
    ehhh ja det ska jag göra om vi väljs ut bland alla dom 1000tals som söker som någon nämnde. Kan ju hålla utkik efter ett stort tegelhus i Småland
Svar på tråden Hur funkar det i inredningsprogram?