• Halloj

Hur känns sammandragningar???

Hej!
    Jag undrar hur sammandragningar känns. BM frågade igår om jag hade haft några och jag sa nej. När jag kom hem började jag fundera lite. Ibland på kvällarna är magen alldeles stenhård. Men det släpper inte utan den är konstant hård och efter jag har sovit så har den blivit normal igen.
    Kan detta bero på sammandragningar eller blir magen stenhård av någon annan orsak?

Kram
    Halloj (v.23+1 med tvillingar)

• Svar på tråden Hur känns sammandragningar???
  • Lilla Linnéa

Magen blir hård när man har sammandragningar. När man har förvärkar blir magen hård + att det kan mola lite i magen.

• Moster

Att magen blir hård beror på att livmoderm ska tränas inför en förlossning. En sammandragning kan jämföras med stark mensvärk. Var själv sjukskriven pga sammandragningar.

• Elicon

Jag var också sjukskriven pga sammandragningar. Det är inte alltid så att man behöver ha ont vid sammandragningar! Jag var sjukskriven även om de inte gjorde ont på mig.

• lill linda 82

Magen spänner sig, kan trycka lite neråt på kissblåsan så man blir kissnödig. Kan kännas lite som "sockerdricka" i den ibland kan jag tycka. kan spänna o dra lite på kanterna oxå.
    Men en hel natt låter ju lite konstigt om den är hård på det viset. Magen blir ju hårdare/större oftast på kvällen för att man ätit hela dagen med allt som tillkommer (mat o luft i tarmarna).

• aanna

Instämmer med övriga: magen blir som en stor sten helt plötsligt. Men jag kan uppleva att det ibland är bebisen som ligger på tvären eller på något udda vis och då kan det nästan kännas som en sammandragning.
    Det kan ju kanske vara något sådant i ditt fall? Du väntar ju två dessutom
    Annars låter det som en sammandragning det du beskriver men min erfarenhet är att de släpper igen ganska snabbt om man lägger sig ned.

• Halloj

Tack för alla svar!
    Jag trodde att sammandragningar var om magen blev hård någon minut, sen som vanligt igen och så hård igen osv.

Jag vet inte riktigt hur länge det håller i sig när när jag väl gått och lagt mig för jag är så trött så jag somnar ju direkt...

• eze4me

Men hur vet man skillnaden mellan förvärkar och sammandragningar då? Har ett par gånger haft som mensvärk som suttit i nån minut och sen gått över. Men jag tror inte magen har blivit speciellt hård under den tiden.

• boosten

Förvärkar och sammandragningar är såvitt jag har förstått samma sak, men i början kallade det smmandragningar och sen (olika tider för alla) förvärkar. Jag säger sammandragningar i alla fall, det låter så allvarligt med förvärkar, även om mina gör ont.

Men jag undrar om man kan ha olika "grader" av sammandragningar. Ibland gör det ont, ibland inte. Och ibland känner jag inte ens av det, märker bara att magen blir hård.

• eze4me

Men måste magen bli hård då? Jag menar, eftersom jag känt smärtan som mensvärk men inte märkt att magen blivit hård. Kan det vara förvärkar ändå?

• Sasson

Som jag har fårr det förklarat så hette det först förverkar, men så under 70-talet (tror jag det var) så skulle graviditet och förlossning inte alls förknippas med smärta och då skulle det heta sammandragningar (lät mindre farligt eller nåt) men nu börjar man gå tillbaka till förverkar för att det bättre förklarar vad det är. Typ.

• City

Lyssnade på ett föredrag häromdagen där de beskrev sammandragningar inför förlossoning som något som gick nerifrån magen och vandrade uppåt. och sedan vandrade de nedåt igen.

De sammandragningar som öppnar livmodertappen ska väl vara förenade med smärta om jag har förstått det rätt? De icke smärtsamma sammandragningar är bara övningar inför förlossningen.

Men så har jag hört såna som öppnat sig 4 cm utan värkar... Ja, vad vet jag?
    Själv har jag stenhård mage även när jag vilar. /v.32

Svar på tråden Hur känns sammandragningar???