• Winnie

Hur rengör ni barnens öron?

Hej!

Använder ni tops eller hur gör ni rent i öronen på barnen? Visserligen sägs det ju att tops inte är bra, varken för barn eler vuxna, men hur gör ni annars?

• Svar på tråden Hur rengör ni barnens öron?
  • Meus Veritas

jag gör det antingen i badet med en tvättlapp eller annars så gör jag det med en våtservett, tops kör vi inte med på Albin.

• Arla

Vi använder såna där stora tops som är för barn. Jättetjocka tops med en liten plutt längst fram så man inte kan peta så långt in. Finns att köpa på Barnens Hus, coop har och på apotek i Norge.

• Esperando

Är dom okej för barn? Ska kolla sen då Tack för tipset!

Arla skrev 2008-02-26 13:36:48 följande:
    Vi använder såna där stora tops som är för barn. Jättetjocka tops med en liten plutt längst fram så man inte kan peta så långt in. Finns att köpa på Barnens Hus, coop har och på apotek i Norge.
  • Minelly

Tar lite, lite babyolja på en bit bomull och torkar lite i örat. Inte in i själva hörselgången då förstås....

• tjötas

Jag kör tops. Håller dock mina fingrar väldigt långt fram så jag bara kan få in den yttersta toppen i örat och rengöra precis runt öppningen, där det brukar bli lite smutsigt. In i hörselgången vill jag inte.

• mludvigs

Torkar med tops, servett eller dylig i ytterörat. Ser jag lite vax i yttredelen av örongången så pillar jag ibland lite med min egen lill-finger nagel - så finns det ingen risk att man kommer för långt in.

• Chanteuse

Vi använder topps men bara runt själva öppningen, sticker aldrig in toppsen i örat.

Men vår yngsta har haft problem med sitt öra som har runnit pga öroninflammation, så när hon har duschat så torkar jag bort vattnet med toapapper, så nu sitter hon på toaletten, tar toapapper, o torkar sig i örat Lite fel kanske

• Arla

Nu har jag lagt in en bild på topsen i mitt galleri tillfälligt.

• Liselurvan

Tvättservett i badet, med fingret liksom.
    Om jag ser vax så tar jag bort med mitt lillfinger.

• abovo

Vaddå gör rent? Det har vi aldrig behövt!

• Sogo

Har aldrig rengjort faktiskt något av mina 3 barn. Lite vax lär ju vara bra har man hört.

• SaramedM

Jag gör inte rent , har inte tops på mig själv heller

• Felicia78

För mycke rotande i örat gör bara att man får mer vax har jag hört. Men jag rengör min dotters öron ca 2-3 ggr i månaden o då använder jag mig av de där stora toppsen som är anpassade just för barns öron. Funkar bra tycker jag

• Hjartat2006

Jag gör aldrig rent med tops. Jag tvättar dock ibland försiktigt med fingret vid hårtvätt om jag ser att där verkar vara något vax, men inte mer än så.
    En örondoktor har även sagt till oss att man inte ska behöva rengöra mer än så.
    Vi pratade specifikt om det eftersom Julia är ett öronbarn (hon har numera rör i öronen).

Envis men söt ändå
  • Esperando

Har köpt nu.

Arla skrev 2008-02-26 13:51:39 följande:
    Nu har jag lagt in en bild på topsen i mitt galleri tillfälligt.
Svar på tråden Hur rengör ni barnens öron?