• Judy

Ska jag fråga efter jobb eller praktikplats?

Jag pluggar till fastighetsmäklare sedan i höstas och hade tänkt att ringa runt till några mäklarbyråer idag, mest för att jag vill jobba där på sommaren, som ett sommarjobb, men verkar det konstigt?

Man ska ju ha 10 veckors praktik också och får ta den när man vill under utbildningen eller efteråt men jag skulle hellre vilja ha praktiken i slutet på utbildningen.

Är det bättre att söka praktikplats och sen genom den hoppas på ett sommarjobb, eller kan jag fråga direkt om jobb?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska jag fråga efter jobb eller praktikplats?
  • Frk Svår

Kan inte sommarjobbet räknas som en praktik?

• Judy

Jo det kan det iofs men då får jag inte lika hög lön och dessutom vill jag inte det för då kommer jag att få sitta på kontoret och svara i telefonen hela tiden ocg inte gå med en fastighetsmäklare.

• Frk Svår

Får se om jag hänger med nu? Som praktikant, vad får du göra då? Vilket av alternativen får du högst lön med?

• linjes

Är det inte svårt att få arbete som fastighetsmäklare innan man är färdigutbildad?

• Judy
    Svar på #3
    Alltså som praktikant går man ju med en fastighetsmäklare hela tiden, följer med på visningar, intag, när de skriver kontrakt, följer med på tillträden på banken och dessutom lär sig datorsystemet osv.

När man sommarjobbar är det för att kanske hälften av alla mäklare är på semester och någon ska vara på kontoret, svara i telefon och ta emot kunder när de kommer in och undrar över något.
  • Judy
    linjes skrev 2008-02-26 14:11:34 följande:
    Är det inte svårt att få arbete som fastighetsmäklare innan man är färdigutbildad?
    Jo man KAN inte arbeta som fastighetsmäklare när man inte har utbildning och blivit registrerad fastighetsmäklare men jag tänkte söka sommarjobb somm "mäklarassistent" då man bara är på kontoret, sköter kundkontakter, gör pappersarbete, svarar i telefonen etc.

Men hur hade ni gjort? Fråga efter praktikplats eller jobb direkt?
  • Frk Svår

Jag tänkte nämligen att du kanske kunde tillgodogöra dig sommarjobbet som en prakik. Alltså, du sommarjobbar men skolan räknar det som din praktik och du får alltså gjort två flugor på smällen, om du hajar

Får du betald praktik?

Jag hade nog valt det som känts roligast och som ger mest nytta med tanke på utbildningen. Vad lär du dig mest på? Måste du ändå göra båda så hade jag nog valt att sommarjobba först och då få in en fot och kontakter så jag hade kunnat göra min praktik där senare. Men jag vet ju inte hur svårt det är att få sommarjobb resp praktik...

• linjes

Oki fattade det som om du ville sommarjobba för att komma ut som mäklare men så va det inte..

Jag hade sökt praktikplats just för att du då får komma ut o se hur det går till,har du råd o möjlighet så funkar det ju

• Judy

Frk Svår skrev 2008-02-26 14:19:34 följande:

Jag tänkte nämligen att du kanske kunde tillgodogöra dig sommarjobbet som en prakik. Alltså, du sommarjobbar men skolan räknar det som din praktik och du får alltså gjort två flugor på smällen, om du hajar Får du betald praktik?Jag hade nog valt det som känts roligast och som ger mest nytta med tanke på utbildningen. Vad lär du dig mest på? Måste du ändå göra båda så hade jag nog valt att sommarjobba först och då få in en fot och kontakter så jag hade kunnat göra min praktik där senare. Men jag vet ju inte hur svårt det är att få sommarjobb resp praktik...
    Jo jag förstod vad du menade men jag lär mig ju inte lika mycket om jag tillgogoräknar sommarjobbet, då arbetar jag ju mest ensam och jag är dessutom tveksam till att man får göra så.

Betald praktik brukar man få och det är ganska svårt att få praktikplats, ofta intervjuer och de tar bara in en om man är en person de senre skulle kunna tänka sig att anställa, eftersom det kostar en del för företaget.

Jag tänkte mer på att det kan vara lättare att få jobb om jag haft praktik där före, då slipper de kanske introduktion etc..
  • Judy
    linjes skrev 2008-02-26 14:22:17 följande:
    Oki fattade det som om du ville sommarjobba för att komma ut som mäklare men så va det inte..Jag hade sökt praktikplats just för att du då får komma ut o se hur det går till,har du råd o möjlighet så funkar det ju
    Ja i såna fall praktiserar jag någon dag i veckan när jag inte går i skolan, sen på sommaren kan jag nog inte praktisera eftersom de då har semester och inte har tid med en praktikant då.
Svar på tråden Ska jag fråga efter jobb eller praktikplats?